hoeveel ruimte in het gat voor een pen ?

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Eigenlijk een heel eenvoudige vraag.

Het luiken project waar ik mee bezig ben loopt redelijk naar wens. Alle frames zijn klaar en ik moet nu een stapel lamellen op maat gaan produceren...

Echter, opeens begon er ergens iets te knagen... Ik heb nette gaten en pennen gemaakt. De stijlen van oregon pine gaan met een pen 10 cm diep in de eikenhouten dorpels. De stijlen zijn 9cm breed en de pennen excl spatpen zijn 6,5 cm.
De gaten zijn iets dieper dan de lengte van de pennen. Af omdat ik dan de bodem niet super netjes hoef te maken, maar ook omdat er iets van ruimte moet zijn voor overtollige lijm.
De dikte van de pennen is 1 cm en op dat vlak passen de pennen perfect in de gaten. De een een fractie strakker dan de ander maar wel degelijk.

maar euh... die pennen zijn 6,5 cm breed en de gaten ook... Moet ik die gaten nu misschien toch ruimer maken aan de zijkanten ?

De dorpels boven en onder zijn van eiken dat vrijwel volledig kwartiers is.
De stijlen zijn zover mogelijk was ook kwartier ( oregon pine)

Het liefste houd ik de pennen strak in de gaten maar ja... ik ben nu lekker aan het werk op een droge zolder en na dat alles een paar keer is geschilderd komt het spul toch in weer en wind buiten te hangen...

dus... aanpassen of zo laten ?

Oh ja, de pennen worden straks in de gaten gelijmd ( moet nog ff kijken welke lijm. Epoxy werd me afgeraden. En vervolgens tik ik er per pen ook 2 toogpennen in. diagonaal en 9mm diameter.




Oh ja...

weet iemand nog een adres voor koperen spijkertjes? van die spijkertjes die als kop een kleine verdikking hebben ? Hiermee wil ik de lamellen na het lijmen toch nog een kleine borging mee geven.
De vorige luiken man had gewone spijkers gebruikt en dat is uiteindelijk een van de redenen geweest waarom die luiken ten onder zijn gegaan.

zoiets maar dan van koper.
http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Draadnagel-met-verloren-kop-292x300.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wil je spijkers of draadnagels? Spijker is vierkant en inderdaad van koper. Draadnagel is rond en van messing. Van zandvoort maakt messing nagels met bombee kop. Verpakking meestal per kilo. De betere ijzerwarenzaak heeft dit meestal wel op voorraad. Koperen spijkers zou ik moeten zoeken. Ik hoor wel als het koper moet zijn.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
kijk, dat maakt een mens weer gelukkig. zo'n antwoord. Overigens, voor mijn eigen leercurve, waarom moet de dikte zuigend zijn?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb even plaatjes erbij gezocht en ik denk dat ik idd draadnagels moet hebben. Die kan ik helemaal verbergen in het hout. Mijn idee is om de lamellen erin te lijmen, dan met een 2mm boortje oid een gaatje voor te boren om er vervolgens een draadnagel in te tikken. Met een drevel tik ik het kopje onder het hout en na de uiteindelijk plamuur ik dat gaatje dicht.

Ik dacht overigens dat die er ook van koper waren. Waar het mij om gaat is dat koper hooguit groen oxideert maar verder geen vervorming geeft in tegenstelling tot ijzer dat gaat roesten en uitzet.
Is messing dan idd toereikend?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Koper word groen. Messing nagels zullen eerder bronskleurig worden en dus niet groen. Volgens mij worden er bijna geen koperen spijkers meer gebruikt maar alleen nog messing nagels of rvs.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Belangrijkste voor mij is dat eventuele oxidatie van spijkers/nagels geen negatieve uitwerking op het hout heeft.. Gewone ijzeren spijkers/nagels gaan roesten en zetten uit...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Koper word groen. Messing nagels zullen eerder bronskleurig worden en dus niet groen. Volgens mij worden er bijna geen koperen spijkers meer gebruikt maar alleen nog messing nagels of rvs.

Volgens mij _kan_ messing ook groen worden (net als brons overigens), dat zie ik (schande) aan sommige van mijn koperen blaasinstrumenten... Overigens is dat dan minder erg dan wanneer het 'rood' wordt - dat gebeurt meestal van binnen, en staat bekend als red rot - en dat is vaak het einde van een instrument.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Als de pen in de dikte teveel spant is er geen plaats meer voor de lijm, het gevolg is dan een inferieure (lijm)verbinding.


Mvg,

André

Niet als de pen met de hand ) of (met de lintzaag) gezaagd is en de oneffenheden die de zetting en /of het sturen veroorzaken, prachtige riggels vormen die vol met lijm blijven zitten. Ook al is de pen licht overmaats, en dus strak en zou eigenlijk zonder lijm ook wel blijven zitten maar goed beetje lijm mag...Ik vind dit alleen al handig zodat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Bovendien denk ik dat het sterker is omdat lijm uiteindelijk bros word en krimpt.
Als het hout de zelfde vochtigheid heeft bij assamblage zal het deel met het gat altijd meer krimpen dan de pen en als de passing al strak is word deze enkel strakker. Zo kan een pen gat verbinding zonder lijm dus prima. De lijm zou een extratje moeten zijn, om het nog sterker te maken, vooral voor het eerste jaar.

Een slis verbinding zou geperst moeten worden zodat de wangen als bij een houtverlijming volledig sluiten. Dat zou een hoogwaardige lijmverbinding zijn
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De pennen heb ik met een frees gemaakt. Eerst stapje voor stapje de juiste diepte bepaald voor de frees. Daarna een straklke eiken plank als geleide voor het lager van de frees gebruikt en zo vanaf de borst naar beneden gewerkt tot het einde van de pen.
Stijl omgedaait en het zelfde verhaal.

De gaten heb ik ook gefreest maar dieper dan 6 cm kon ik gewoon niet komen met een 10mm frees. Dit heb ik overigens door op de frees aan beide kanten een geleider te zetten ( wat overigens perfect werkt). Zodra de diepte van 6 cm bereikt was heb ik een slangen boor genomen en het gat tot 10-11 uitgeboort en de resten vervolgens met een beitel verwijderd.

De ene pen zit wat strakker dan de andere pen in de gaten, dat wel,. Sommige kan ik er met hand indrukken en dan hoor je um er echt netjes inploppen. Andere moet je met een houten hamer wat aanmoedigen.

De pennen zijn niet allemaal super strak geworden zoals ze bij Caspar zouden zijn :rolleyes:. Soms is de frees net wat gekanteld en zit er een dieper stukje in.

Mijn plan is om straks te bepalen waar ik per pen de 2 toognagels erin ga tikken en die te boren. Dan een frame in de sergeants helemaal strak en recht te zetten om vervolgens een markering te maken waar de tooggaten in de pennen moeten komen.

Frame weer uit elkaar. Tooggaatjes 1 tot 1,5 mm uit de markering boren. bruislijm op de pennen en wat in de gaten. Frame weer in elkaar, strak in de sergeants. Laatste check voor haaksheid en dan de nagels erin te tikken.

Ik ben overigens wel poep blij met de sergeants oude stijl die ik heb kunnen kopen voor een prikkie. Tot 260 is erin te klemmen en het zijn schitterende H balken :)

Maar goe das het plan. Zit het frame in elkaar dan gaan na de eerste 2 grondlagen de lamellen erin die ik vervolgens na lijmen wil borgen met een draadnagel waarvoor ik de gaatjes voor boor met een mini boortje...
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De toogpennen togen enkel als er geen lijm in zit die dit juist niet toelaat om de borsten gesloten te houden. effin lekker lijmen en vele jaren van genieten hoor, ik ben met mieren aan het spelen. Ze kunnen raketten lijmen tegenwoordig dus die D4 zal prima volstaan mits je er genoeg op smeert maar ook niet teveel
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Als de pen in de dikte teveel spant is er geen plaats meer voor de lijm, het gevolg is dan een inferieure (lijm)verbinding.


Mvg,

André
Dit deed met denken aan dit experiment:
http://woodgears.ca/joint_strength/glue_methods.html
Conclusies in het kort: Als een pen en gat verbinding erg strak past, en je alleen lijm in het gat doet, krijg je een erg zwakke verbinding (pen drukt de lijm weg). Daarnaast is een 0.3 mm speling (met deze lijm!) geen probleem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij _kan_ messing ook groen worden (net als brons overigens), dat zie ik (schande) aan sommige van mijn koperen blaasinstrumenten... Overigens is dat dan minder erg dan wanneer het 'rood' wordt - dat gebeurt meestal van binnen, en staat bekend als red rot - en dat is vaak het einde van een instrument.
Henk je hebt helemaal gelijk. Kreeg zelf regelmatig binnen delen van kranen om de rubbers te vervangen werd de kleur rood of roze dan brak het boutje meestal. Toch is mijn ervaring dat messing schroeven en nagels eerder donker worden dan groen. Maar het kan ook ook groen worden.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Maar ff afgezien van de kleur...

Als je messing nagels gebruikt, gaan die dingen net als ijzer uitzetten en het hout dus opendrukken of is de kleur wijzing het enige dat gebeurt ?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De toogpennen togen enkel als er geen lijm in zit die dit juist niet toelaat om de borsten gesloten te houden. effin lekker lijmen en vele jaren van genieten hoor, ik ben met mieren aan het spelen. Ze kunnen raketten lijmen tegenwoordig dus die D4 zal prima volstaan mits je er genoeg op smeert maar ook niet teveel

Van het weekeinde met de handel bezig geweest en ik bleef een bneetje met deze opmerking zitten.

Hoe erg zou het zijn als ik gewoon helemaal geen lijm gebruik ?

Alle lamellen gaan er echt strak in en de stijlen sluiten bijna overal ook netjes aan. Zou ik dan aan de toognagels voldoende hebben ? De lamellen borg ik met een messing nagel en plamuur ik daarna dicht.
Doordat ik nergens lijm gebruik kan ik ook het hout overal in de verf zetten. Dus mocht er dan een kiertje zitten dan zit daar ook bescherming...


toch ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.