Aanschaf vandikte/schaafbank

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
In beginsel is een vlakbank bedoeld om het hout aan 1 zijde vlak te maken, en 1 zijde die hier op aansluit haaks.
de vandiktebank is gemaakt om het hout op breedte en vandikte te schaven. (het hout komt er nagenoeg net zo krom of recht uit als het vlak dat over de tafel gaat)
dit is dan ook de werkvolgorde:
1 vlakbank 1 zijde vlakken
2 vlakbank 1 zijde haaksschaven, de gevlakte zijde tegen de geleider aan houden.
3 vandiktebank op breedte schaven
4 vandiktebank op dikte schaven

Dus om proper hout te schaven heb je ze beide nodig, al dan niet in een combinatie.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Niet vervelend bedoeld, maar waarom zou je iets kopen waarvan je niet weet waarom je het zou gebruiken? Pas als je iets nodig hebt ga je iets kopen toch? Moet wel zeggen dat het erg mooi staat in een mancave ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
John, super duidelijk

Maarten... euh, nou kijk, dat zit zooooo, hobby ruimte wordt nu gemaakt en om rekening te houden met de indeling leek het me handiger om eerst de machines te hebben zodat ik weet waar ik ze ga plaatsen.

Nu ik dat zo van John lees, komt er dus een combi of 2 losse, maar iig allebei de machines
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ah ok, dan snap ik het :)
Als je nog even geduld hebt zal ik m'n ervaringen delen over de HC 260, binnenkort moet ik daar wat meranti door heen werken. Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik die mafell ad 160 nog heb (mini dingeje,zie foto). Het ombouwen van vlak naar vandikte is bij de hc 260 meer werk dan bijv die ad 160. Bij de hc 260 moet je ook nog een van de tafels los halen namelijk.
Trouwens, ik raad je aan deze video te bekijken:
How to make flat boards straight, smooth and square - with Paul Sellers
http://www.youtube.com/watch?v=Cl5Srx-Ru_U #1
http://www.youtube.com/watch?v=m231_HKCOWs #2
Daar zie je hoe het vlakken met de hand (ehm.. schaaf:p) gaat. Hoewel je dat misschien niet van plan bent te doen is het (vind ik) nuttig en informatief om te weten hoe dat vroeger ging zonder machines. Daarnaast zal je misschien als je niet tevreden bent over de kwaliteit van de machine ook wel met de hand na willen schaven. Ik las net in een boek dat die meubelmaker dat altijd deed, omdat geen enkele machine (hoe duur ook) hem goed genoeg resultaat gaf.
 

Bijlagen

  • IMG-20130906-WA0002.jpg
    IMG-20130906-WA0002.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 500

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik wilde nog even mijn ervaring delen met de HC 260. Bijzonder positief eigenlijk. Misschien komt het door mijn lage verwachtingen, maar "it gets the job done". Ik heb er nu een paar balken ruw meranti door gehaald, en dat gaat prima. Het schaafresultaat is redelijk, soms een hobbeltje van het er niet continue over de vlakbank halen en het schaafbeeld is daarnaast ook niet super glad, maar heel even schuren en die laatste hobbels zijn ook weg.
De aanslag van de vlakbank is niet fantastisch, bij het aandraaien wil de hoek veranderen, maar even prutsen met een blokhaak erbij en hij staat haaks op de tafel. De tafels lijken trouwens ook prima aan te passen (om ze coplanair te krijgen), ik zie overal genoeg mogelijkheden om dit te doen, maar bij mij staat alles 'goed genoeg'. Hout langer dan 2 meter is denk ik wel wat lastig ivm de lengte van de tafels, een 2e persoon of rolbok zou dan nodig zijn. Maar dan krijg je het denk ik ook niet perfect vlak denk ik.
De vandiktebank beviel me eerst niet, niet helemaal haaks tov de messen en de doorvoer ging niet goed. De haaksheid kan je een beetje corrigeren door de spindels iets door te draaien tov elkaar, maar het resultaat is voor mij goed genoeg (1/10 graad afwijking). Na de tafel van het vandikte gedeelte flink met een kaars is te smeren (dus gewoon een paar flink met de achterkant van een kaars over de tafel krassen), is de doorvoer ook prima. Voor Wupsie was dit volgens mij een reden om een 2e hands hc260 niet te kopen, volgende keer met een kaars in de hand op pad gaan dus! :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na veel vragen, lezen en om me heen kijken zag ik onlangs bij Kor (van de fijne filters ;)) een fraai tafeltje staan (vlak/vandikte) staan
Later nog even met hem gemaild en toen wees hij mij op een MP advertentie.
Om een lang verhaal kort te maken, er staat nu hier in de manscave een Scheppach HMS 260 te pronken (met hagelnieuwe beitels)

Alleen dat manscave is er hier thuis nog niet helemaal doorgedrongen, dochterlief vindt dat ze recht heeft op een deeltijd van deze ruimte en kwam lekker knutselen met papa vanavond (niet doorvertellen, maar ben natuurlijk apetrots dat zij het ook zo leuk vindt)

20131124_191109.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Alleen mooi staan wezen is niet genoeg.
Gisteren een poging gedaan om de messen te stellen en geloof dat het me aardig gelukt is ?!

Onlangs een partij am. notenhout op de kop getikt, dat was dus een mooi kans om eens aan de gang te gaan
Vandaag pas tegen 5 uur thuis maar nog net genoeg tijd om even wat plankjes over de schaafbank te halen (oei dat ging lekker)

Ze zijn nog niet door de vandikte geweest.

20131201_202418.jpg

20131201_202432.jpg

20131201_202443.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Was nog niet helemaal klaar op het vorige plaatje
Dit is de huidige status... begint eindelijk vorm te krijgen
Alleen aan de andere kant (dus 180 graden gedraaid tov de foto) nog een hoekje (naast de vriezer) creëren voor de kolomboor

20131130_174532.jpg

20131130_192729.jpg
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Het ziet er allemaal zeer goed uit.. Zelf ben ik ook van plan me of-cms in te bouwen in me werkbank..
Ik ben dus eigenlijk best benieuwd waarom je hem zo(achterstevoren) gemonteerd hebt..

Gr rick
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou daar is lang over nagedacht, dat zit zo......


Ik had er geen erg in :eek: (niet doorvertellen he)
ik ging er van uit dat het festool logo zo gesitueerd moest zijn dat het leesbaar was als je bezig was
de heren bij festool hebben daar dus niet over nagedacht :)

Dit is overigens niet de OF-cms maar de 6a, de OF-cms komt morgen binnen samen met de de cms-ts-75
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ok.. geen achterliggende gedachte dus.. Ik weet uit ervaring, dat als je de OF2200 op de OF-CMS monteerd zoals voorgeschreven, de ratelfunctie van de spantang
aan de achterzijde zit.. Ik dacht dat je het misschien om die reden zou hebben gedaan..

Ik zelf heb mijn OF2200 op de CMS plaat gemonteerd, dmv de snelkoppelings methode :D dat wil zeggen, ik heb van de voetzolen van de of2200 een extra stalen binnen
werk gekocht, en deze op de cmsplaat geschroefd.. Nu kan ik hem dus vrij makkelijk de/monteren.. Hetzelfde heb ik gedaan met de OF-FH2200.. welke ik vaak gebruik
voor driepuntsluitingen en tochtvaldorpels in te frezen.. Dat Festool deze methode zelf niet gebruikt, vind ik persoonlijk werkelijk onbegrijpelijk..

Veel plezier van je cms systeem!
gr Rick
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kun je dat toelichten met die extra zolen eventueel een paar plaatjes

Ik heb op de 6a plaat mijn OF1400 zitten, op de OF-CMS komt de de OF2200 (net als jij dus)
Of ik de 6a er bij houdt weet ik nog niet
Ik kan me zo voorstellen dat 2 plekken om te frezen wel prettig is als je wat ingewikkelde profielen wil frezen en niet steeds van frees hoeft te wisselen ?! aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat het wat overdone is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu eenmaal de schaafbank in gebruik is genomen leek het me handig een extra setje messen in huis te hebben

De machine is een Scheppach HMS 260, welke beitels koop ik dan het beste (kwaliteit, prijs/prestatie verhouding) en van welke lengte (260mm of anders ?)

Zoekende naar schaafmessen kwam ik ook dit tegen http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Dat leek me best handig, is dat het ook of is dat een gadget die echt overbodig is ?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ach is wel makkelijk maar ik doe het al 15 jaar zonder.
Ik zal gaan voor orginele messen. scheppie heeft nog wel messen liggen dacht ik.

Anders kun je ze bestellen bij talen machines staphorst.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Afstellen met de duimstok werkt prima.

Anders kun je ze bestellen bij talen machines staphorst.

Geldt dit ook voor messen voor een Inca vlak/vandiktebank? Daar zitten sleufjes in voor de afstelling van de messen namelijk en dat is nogal het probleem bij de aanschaf van nieuwe messen.

Slijpen kan zelf als je in het bezit bent van een Tormek. Met hulpstuk uiteraard. Kost wat, maar dan ben je hem geen week kwijt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Nu jullie het over slijpen van beitels/messen van vlakvandiktebanken hebben heb ik de volgende vraag.
Worden deze beitels/messen allemaal onder dezelfde snijhoek geslepen, of is dat
afhankelijk van de diameter van de beitelas of de stand van de beitels/messen daarin?
Daarop aansluitend is er een ideale of vereiste snijhoek t.o.v. het hout op de vlaktafels?

Mvg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.