Tips gevraagd, pimpen werkplaats, vloer en isolatie van ramen

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi allemaal,

Ik heb n kleine werkplaats met veel scheuren en on effenheden in de vloer, dit omdat er wat tussenwanden stonden die er zijn uitgebroken, nu wil ik de vloer zo goedkoop mogelijk wat egaler maken... ik zat te denken aan zelf wat beton storten? Iemand ervaring hiermee?

Andere vraag, ik heb een hele rij kleine enkel glas ruitjes en het word er lekker koud in de winter, nu stook ik natuurlijk me suf met een werkplaat kachel, maar zou het misschien helpen om wat voor zet raampjes te plaatsen aan de binnenzijde(kan niet bij de buitenzijde...) van plexiglas of zo? Of heeft dat geen enkele zin?

Alvast dank voor jullie mee denken :)

Ewoud
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Is de vloer een betonvloer met een (zandcement)afwerkvloer? Dan de gaten dichten met zandcement. Als het oppervlakkige gaten zijn, kan je het ook met gietmortel doen.

Hoe klein zijn die ramen? Dubbelglas is beter, maar in verhouding erg duur bij kleine ramen. Plexiglas zou ik ook niet doen. Voorzetramen zijn ook niet altijd even handig, denk aan condens (naar buiten toe ventileren) en schoonmaken ertussen.

Zijn de ramen kierdicht?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zijn de wanden en dak wel redeljk geisoleerd?
Overigens: Ik krijg de indruk dat het een eenvoudig onderkomen is en zie dan eigenlijk geen bezwaren tegen zo'n eenvoudige fix als voorzetraampjes van plexiglas. (Kiertjes zijn dan zelfs een voordeel :) )

mvg
klaas0639
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ewout,
ik zou, vermits de vloeren tov elkaar niet meer werken, egalisatiemortel gebruiken. Eventueel nabewerken met vloerverf en je krijgt een prachtige vloer.
gr albert
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi allemaal, dank voor de tips

De muren en vloeren zijn prima geïsoleerd alleen de 20 ofzo mini raampjes zijn enkelglas en dr komt onwijs veel kou doorheen.

Vorige winter ben ik er bijna vast gevroren ;-)...

De reden dat ik t allemaal zo goedkoop mogelijk wil doen is omdat ik niet zeker weet of ik t nog lang mag huren na de winter dus wil dr niet teveel dood geld in stoppen...

Is egalisatie mortel duur? En nog belangrijker.. is het moeilijk zelf aan te brengen? (storten?)
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Zijn de wanden en dak wel redeljk geisoleerd?
Overigens: Ik krijg de indruk dat het een eenvoudig onderkomen is en zie dan eigenlijk geen bezwaren tegen zo'n eenvoudige fix als voorzetraampjes van plexiglas. (Kiertjes zijn dan zelfs een voordeel :) )

mvg
klaas0639


Vind het niet erg als het er een beetje geknutseld uit komt te zien maar wat zouden de voordelen van kiertjes zijn?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In mijn "hobbyhok" heb ik wel voorzetramen toegepast, gewoon gemaakt van hout en 2e hands glas. Tussen het voorzetraam en het kozijn een tocht/glas bandje zodat het goed aansluit. Ik heb maar zelden last van condens en bijna geen stof. De ventilatie bestaat naar buiten bestaat uit de ontwateringsgaatjes in het condens profiel. Ik zou geen plexi glas nemen, dit krast nogal vlug

Bij dubbel glas betaal minimaal 0,5 m2, ik heb alleen in de deur dubbel glas gezet, het glas was gescheurd, en dan is vervangen door dubbel glas niet veel duurder (mijn rest partij enkelglas was op )

Ronald
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vind het niet erg als het er een beetje geknutseld uit komt te zien maar wat zouden de voordelen van kiertjes zijn?


Om condensvorming te beperken moet de ruimte tussen binnenvoorzetruit (bijv plexiglas) en je al bestaande buitenruit een beetje naar de buitenruimte ventileren.

Bij "echt dubbel glas heb je het gevaar van condensvorming niet omdat de tussenruimte hermetisch is afgesloten. Maar is een dure optie en alleen rendabell als ook de rest goed is geisoleerd.

Wat het krassen betreft: als je het niet erg vindt dat het er geknutseld uit ziet zal je het zeker niet erg vinden dat plexiglas wat krasgevoelig is Je ruimte is om te werken en niet om naar buiten te gluren :). Wel zorgen dat deze plexiglas voorzetraampjes goed afgesloten zijn, dwz GEEN lekjes naar de binnenruimte. Bijv afsluiten met tochtband oid. Op de wat langere duur geeft condens rotting.

En.... glas kan natuurlijk ook maar zeker 2de hands glas snijdt moeilijk (of ik ben er onhandig in). Wat dat betreft is plexiglas een stuk makkelijker.

Mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik geloof dat niet alle egalisatiemortel geschikt is als leefvloer. Even checken dus.

Over dat condens: tegenwoordig met HR++ glas heb je ook weer condens, aan de buitenkant deze keer. En in de winter dus ijsbloemen!
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Egalisatiemortel is wel prijzig, maar redelijk eenvoudig aan te brengen, het vloeit uit zichzelf!
gr Albert

Ok fijn te horen!

Ik geloof dat niet alle egalisatiemortel geschikt is als leefvloer. Even checken dus.

Ja het hangt er vanaf welke je neem zo te zien, van weber de Floor Ton is wel als eind/gebruik laag te gebruiken

http://www.weber-beamix.nl/vloeren/...handel/egalisatiemortels/weber-floor-ton.html

Terwijl er bij anderen weer bij staat dat dat niet zo is.. floor dek en floor dun hebben nog wat anders dr op nodig..
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Om condensvorming te beperken moet de ruimte tussen binnenvoorzetruit (bijv plexiglas) en je al bestaande buitenruit een beetje naar de buitenruimte ventileren.

Bij "echt dubbel glas heb je het gevaar van condensvorming niet omdat de tussenruimte hermetisch is afgesloten. Maar is een dure optie en alleen rendabell als ook de rest goed is geisoleerd.

Wat het krassen betreft: als je het niet erg vindt dat het er geknutseld uit ziet zal je het zeker niet erg vinden dat plexiglas wat krasgevoelig is Je ruimte is om te werken en niet om naar buiten te gluren :). Wel zorgen dat deze plexiglas voorzetraampjes goed afgesloten zijn, dwz GEEN lekjes naar de binnenruimte. Bijv afsluiten met tochtband oid. Op de wat langere duur geeft condens rotting.

En.... glas kan natuurlijk ook maar zeker 2de hands glas snijdt moeilijk (of ik ben er onhandig in). Wat dat betreft is plexiglas een stuk makkelijker.

Mvg
klaas0639

Dank allemaal voor de wijze woorden,

Maar tochten naar buiten hoeft dus niet vanuit de tussen ruimte (tussen buiten glas en binnenglas) omdat ik metalen kozijnen heb en die gaan niet rotten? Oh die kunnen natuurlijk wel gaan roesten, en mn eigen fabrieksel van hout natuurlijk ook haha...

Iemand nog tips waar ik goedkoop wat 2ehands glas scoor?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Niet direct een antwoord op je vraag, maar let op dat je 2e hands glas niet al te 2e hands is. Glas veroudert. Het kristalliseert, is daardoor lastiger te snijden, splintert en zal bij het afbreken op de kraslijk graag een andere kant op willen breken. Ik persoonlijk vind het heel eng spul.

En om gelijk nog maar wat meer twijfel te zaaien: heb je niet gedacht aan een houten vloer? Het hoeft niet gelijk een mooi parket te worden. Gewoon een paar platen underlayment op wat balkjes om de hoogteverschillen op te vangen. Beton is erg hard...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.