elektra vraagje.

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
In heb weinig verstand van elektra. Heb een andere zaagmachine op het oog, welke nu op 380v draait. Ik heb dat thuis nu niet ter beschikking, kan e.e.a. wel realiseren maar ben dat eigenlijk (nog) niet van plan. Ik heb alles op 220v draaien op aparte groep en dat bevalt prima. Dus omdat nu voor 1 zaagmachine te realiseren..

Nu gaf de verkopende partij aan dat het waarschijnlijk ook mogelijk is om deze zaag op 220 ipv 380 te laten draaien. Kan iemand dat aan de hand van de foto informatie makkelijk beoordelen?

DSC01157.jpg

DSC01159.jpg
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Ik heb ook niet zoveel verstand van elektra maar als ik naar je 2e foto kijk waar staat wat je moet doen als je 380 wil gebruiken denk ik dat je dat gewoon moet omdraaien.
Dus Red Coil weer terug van Y naar L3 en White coil van Y naar Z.
Maar ik kan het helemaal verkeerd hebben.
Ik word dan vast gecorrigeerd.

Gr Berton
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij gaat dit niet zo handig.
Spoelspanning is 220/230volt
Je hebt echter 3 fasen nodig dit houdt in dat de motor op bij 380 in ster geschakeld moet staan, zodat de spoelspanning 220V is.
Je zou dit wel met een FU-regeling kunnen doen.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
maar op de eerste foto staat er in het vakje V een driehoek, wat volgens mij wil zeggen dat het motor is op 220 volt of 380 volt in driefase driehoeksopstelling is.

dit laten werken op monofase 220 volt is enkel mogelijk met een (dure) omvormer.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij 220V in driehoek en 380volt in ster, zodat de spoelspanning 220 volt blijft.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is een 3 fase motor.

Je zou een 2de hands enkel fase motor van ong. zelfde vermogen op marktplaats kunnen kopen.
Maar een machine kopen waar je zelf nog weer een andere motor op gaat zetten, lijkt me geen goed begin :)
mvg
Klaas0639
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Dank voor de reacties. Mijn conclusie is dat ik nog steeds niet veel van elektra begrijp en dat dit wellicht ook niet zo gek is in dit geval, want ik kan helaas geen eenduidige conclusie ontdekken...:) Het lijkt erop alsof er idd iets beschreven staat over high en low voltage. Zou het kunnen dat hij wel op 220v draait, maar dan maar een gedeelte of idd van de spoel gebruikt en daarmee minder krachtig is?

Een nieuwe/oude motor of omvormer is financieel denk ik niet echt een optie. Mocht er nog iemand echt zeker van zijn zaak zijn dan hoor ik dat graag..:)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Allen,
dit is een 3-fazige motor die op ster en driehoek kan lopen.
Als de motor in driehoek geschakeld staat, mag de spanning tussen de fazen slechts 220V zijn ! In ster mag de spanning tussen de fazen 380 V zijn.
De vraag is welk soort 220 V wil je gebruiken ?
3 fazige 220V of 2 fazige 220V ?
Ik ken weinig plaatsen waar er 3 fazig 220 V is dus mijn vermoeden is dat je 220 V uit een gewoon stopcontact wil halen (eentje met 2 pennen en een aarding) . Dan heb je slechts 2 fazen en dan werkt het niet met deze motor. Motor vervangen door een 2-fazige 220V motor is dan de enige oplossing.
Heb je toch 3 Fazige 220V, dan gewoon de motor in driehoek schakelen en alles zou moeten werken.

Wat basis electriciteit :
3 fazige 220V = 3 stroomdraden + 1 neuter
Spanning tussen 2 stroomdraden is 220V AC.
Spanning tussen 1 stroomdraad en neuter is ong 110VAC
Dit komt omdat er een fazeverschuiving is van 120° tussen de stroomdraden onderling

3 fazige 380V = 3 stroomdraden + 1 neuter
Sanning tussen 2 stroomdraden is 380V AC.
Spanning tussen 1 stroomdraad en neuter is ong 220VAC
Zelfde reden

2 fazig 220V = 1 stroomdraad + 1 neuter
Spanning tussen 1 stroomdraad en neuter is 220VAC

Bij een STER schakeling wordt de neuter (normaal gezien, maar ook niet altijd) verbonden met het centrale punt
Bij een DRIEHOEK schakeling is er gene neuter nodig
Zware motoren krijgen vaak wat we noemen een automatische ster-driehoek omschakelaar.
Vb Dus er komt 3x380V binnen en de motor mag in driehoek 380 V !
De motor wordt in ster in-geschakeld (de spoel mag 380V krijgen, maar krijgt slechts 220V, zodat de motor op laag vermogen opstart. (laag koppel, laag opstartstroom ...) Als de motor op toeren is (na ong 5 seconden) schakelt deze automatisch om naar driehoek. Nu kan de motor op zijn volle vermogen gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mn Harwi zaag , kon er ook een omvormer tussen zetten . Waar ik het heb gevraagd kost de goedkoopste omvormer ongeveer 500 euro !
Heb nu voor 166 euro een gloednieuwe motor gekocht geschikt voor 220 en kon deze zo op de zaag monteren . Alle gaten zaten op de goede plek .

Succes Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.