Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: elektra vraagje.

elektra vraagje.

In heb weinig verstand van elektra. Heb een andere zaagmachine op het oog, welke nu op 380v draait. Ik heb dat thuis nu niet ter beschikking, kan e.e.a. wel realiseren maar ben dat eigenlijk (nog) niet van plan. Ik heb alles op 220v draaien op aparte groep en dat bevalt prima. Dus omdat nu voor 1 zaagmachine te realiseren..

Nu gaf de verkopende partij aan dat het waarschijnlijk ook mogelijk is om deze zaag op 220 ipv 380 te laten draaien. Kan iemand dat aan de hand van de foto informatie makkelijk beoordelen?

DSC01157.jpg

DSC01159.jpg

Hoi,

Ik heb ook niet zoveel verstand van elektra maar als ik naar je 2e foto kijk waar staat wat je moet doen als je 380 wil gebruiken denk ik dat je dat gewoon moet omdraaien.
    Dus Red Coil weer terug van Y naar L3 en White coil van Y naar Z.
    Maar ik kan het helemaal verkeerd hebben.
    Ik word dan vast gecorrigeerd.

Gr Berton

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Precies, en linksonder staat bij coil colts: 220 or 380/440. Moet dus terug te zetten zijn op 220 op de manier die Berton beschrijft.

Groet, Karel

Volgens mij gaat dit niet zo handig.
    Spoelspanning is 220/230volt
    Je hebt echter 3 fasen nodig dit houdt in dat de motor op bij 380 in ster geschakeld moet staan, zodat de spoelspanning 220V is.
    Je zou dit wel met een FU-regeling kunnen doen.

maar op de eerste foto staat er in het vakje V een driehoek, wat volgens mij wil zeggen dat het motor is op 220 volt of 380 volt in driefase driehoeksopstelling is.

dit laten werken op monofase 220 volt is enkel mogelijk met een (dure) omvormer.

Volgens mij 220V in driehoek en 380volt in ster, zodat de spoelspanning 220 volt blijft.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Het is een 3 fase motor.

Je zou een 2de hands enkel fase motor van ong. zelfde vermogen op marktplaats kunnen kopen.
    Maar een machine kopen waar je zelf nog weer een andere motor op gaat zetten, lijkt me geen goed begin :-)
    mvg
    Klaas0639
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 16-09-13 om 10:50.

Dank voor de reacties. Mijn conclusie is dat ik nog steeds niet veel van elektra begrijp en dat dit wellicht ook niet zo gek is in dit geval, want ik kan helaas geen eenduidige conclusie ontdekken... Het lijkt erop alsof er idd iets beschreven staat over high en low voltage. Zou het kunnen dat hij wel op 220v draait, maar dan maar een gedeelte of idd van de spoel gebruikt en daarmee minder krachtig is?

Een nieuwe/oude motor of omvormer is financieel denk ik niet echt een optie. Mocht er nog iemand echt zeker van zijn zaak zijn dan hoor ik dat graag..

NEE, het is een 3 fasige motor, de enige deftige manier om dat spel op 220V lichtnet te laten draaien is door een omvormer te plaatsen.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Wat André zegt !!

Groeten Frank

Forum Rechten