Hoe instellen HSS schaafmessen vlakvandiktebank (elektra beckum hc 260)?

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Hoi,

ik heb enige tijd geleden een 2de hands elektra beckum hc 260 gekocht. Er zaten botte 'wegwerp' messen bij, en 2 setjes hss messen bij. In de wegwerpmessen (bovenste mes op foto) zitten gaatjes die in de aandruklijst (zo noemt de handleiding het, dat blok waarmee je de messen van hoogte kan stellen, bovenste op foto) vallen. De hss messen messen (de onderste 2 op de foto) hebben die gaatjes niet (je ziet wel een afdruk trouwens, is geen gaatje dus). Hoort dit zo te zijn, of hoor ik die gaatjes zelf te boren? Er zitten wel groeven aan de ene kant van het mes, maar wat het nut daar van is weet ik niet. Normaal valt zo'n mes met die gaatjes in de aandruklijst en kan je met de inbusschroefjes de hoogte stellen, maar dat gaat zo niet lukken. Heeft iemand enig idee hoe deze messen te stellen?

20130914_210616.jpg
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik denk dat je ze gewoon moet klemmen, net als bij mijn Scheppach HM1. Gaatjes boren in de beitels valt nog niet mee, de meeste metaalboren zijn ook van HSS en dit kan je vergeten. Deze verbranden direct. Dit gaat alleen met HM boren, een "glas boor" of een omgeslepen steenboor.

groeten,
Patrick
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Bedankt voor de reacties, ik heb even wat geprobeerd ondertussen. Het zou me niets verbazen als er een andere houder voor nodig is want nu worden de messen een beetje krom gedrukt door die 2 dingen die uitsteken op de houder. Hoewel die misschien te verwijderen zijn, daar zal ik morgen eens naar kijken.
Ik heb inmiddels 1 mes redelijk scherp mes. Aangezien er een aardige hap uit was, heb ik eerst het grove werk met de bandschuurmachine gedaan. Daarna heb ik het met de scary sharp methode afgemaakt, was alsnog ruim 2 uur werk :)
 

tuoh

Oud hout
Pas daar mee op hé, naslijpbare (HSS) messen zijn dikker en vragen dus andere keerbeitels dan wegwerpmessen. Beide zijn niet te combineren met elkaar. Elk systeem heeft zijn eigen keerbeitels.

Mvg,

André
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Hoi Andre,

dat is goed om te weten. Wat is het verschil, en wat kan er mis gaan als je de verkeerde keerbeitel hebt? Ik neem ook aan dat de hoogte van de keerbeitel van belang is, is dat misschien anders, of is er meer?

groeten,

Maarten
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Handig voor het archief:
http://www.metabo.nl/Toebehorencata...tationaire-machines.23881+M59958ec6de1.0.html
Bestelnummer: 0911030845

eca6e3c7f2.jpg

Absoluut noodzakelijk bij het vervangen van omkeerbare wegwerpschaafbeitels door HSS of hardmetalen schaafbeitels

 

tuoh

Oud hout
Hoi Andre,

dat is goed om te weten. Wat is het verschil, en wat kan er mis gaan als je de verkeerde keerbeitel hebt? Ik neem ook aan dat de hoogte van de keerbeitel van belang is, is dat misschien anders, of is er meer?

groeten,

Maarten

Als je goed kijkt naar zo een keerbeitel zal je zien dat die een half zwaluwstaartprofiel heeft, wanneer een (passende) keerbeitel en mes in de schaafas zitten gaat deze combinatie door de middelpuntvliedende kracht nog vaster geklemd worden. Dit werkt enkel als de speling tussen de combinatie ,keerbeitel en mes, en ,de groef van de schaafas, binnen bepaalde toleranties vallen, deze zijn door de fabrikant bepaald. Een zelf samengebreide combinatie plaatsen is dus GEEN goed idee, de kans is dan levensgroot aanwezig dat die dingen hun eigen weg gaan, en dat is niet iets wat je als gebruiker wil meemaken.

Mvg,

André
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ok bedankt voor de uitleg, weten waarom iets gevaarlijk is is nuttiger dan alleen weten dat iets gevaarlijk is. Als ik naar deze situatie kijk zal het gevaar wel meevallen, maar ideaal is anders. Ik zal dus achter dit onderdeel aan moeten.
Bedankt voor de hulp iedereen!
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik zal de eerste goede laten zien... :) op het moment komt me het commentaar van iemand van dit forum erg bekend voor: "ik ben blij dat ik een paar mooie handschaven heb om de puinhoop op te ruimen die hier uit komt." Maar ik moet eerst nog het resultaat zien van 2 scherpe messen en de goede keerbeitel.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ach, afstelling doet een boel, en als het nioX is, kan ie zo marktplaats weer op toch?
Heb ook ooit een exemplaar bekeken, zag er optisch knap uit, maar schaven lukte niet echt geloof ik :)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ja, ik heb er 250 euro voor betaald, dus als ik er echt niets mee kan.. :) Maar ik denk dat er wel wat van te maken is, ik wil hem voornamelijk gebruiken als vlakbank. En in tegenstelling tot wat ik lees over het niet af kunnen stellen van de tafels zie ik genoeg mogelijkheden bij deze machine. Misschien niet met stelschroefjes, maar met bijvoorbeeld stukjes aluminium tape. Maar eerst maar mes #2 in de slijpmal steken en even boven een glasplaatje met schuurpapier zwoegen :p. Deze week maar even langs een metabo dealer voor die keerbeitel, en na het zien van "Jointer Knife Setting with Bob Vaughan" ( http://www.youtube.com/watch?v=VRnrWOwun68 ) ga ik ook maar eens een meetklok aanschaffen.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Die uit Leeuwarden? Want ik zie daar geen afzuiging bij zitten, de langgatboor is dan wel weer leuk. Maar nu weet je ook, als er HSS messen bij zitten, vragen of de goede keerbeitels er bij zitten! :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Die uitb leeuwarden lijkt mij niet compleet, ik mis oa een van de tafels.
Heb de man een mailtje gestuurd en wacht rustig af.
De langgatboor inrichting is niet iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen trouwens, mischien iets voor jou??
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb de goede keerbeitels voor HSS beitels gekocht. De keerbeitels hebben 2 stelbare schijfjes die in het groefje vallen van de beitels. Wel zo veilig, wat Andre al zei, want nu kunnen ze er niet uit vliegen als de beitels niet vast genoeg zouden zitten. Maar nu vroeg ik me het volgende af. Klopt het dat je met deze schroeven alleen instelt hoeveel de beitel boven de keerbeitel uit komt? En kan ik dezelfde afstand nemen die de wergwerpmessen hebben, of is er een reden een andere afstand te kiezen? Ik dacht eerst dat deze schroeven waren bedoeld om de hoogte van de beitels tov de tafels in te stellen, maar ik denk dat ik dat met het gebruikelijk "prutswerk" moet doen.

20130920_221914.jpg
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Nee helaas, de handleiding van de machine heeft het alleen over de wegwerpmessen. Bij de keerbeitelset voor hss/herslijpbare messen zit helemaal niets.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.