Verslapen berk

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
ik had een berkenstam te drogen, en heb vandaag eens een proefstukje ervan afgezaagd en gedraaid. Nu blijkt dat de hele stam onder schimmel zit. Ik vind dit jammer, want ik vind zelf hout met slaap niet prettig om te draaien. Het brokkeld af, kopshout is niet mooi vlak te krijgen daardoor, het is zwak en geeft enorm veel stof ipv mooie lintspanen. Ook heeft het een veel donkerdere kleur dan normaal berkenhout.

Heb ik iets verkeerd gedaan met drogen? Of hoe kan ik het een volgende keer voorkomen?
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Berk is sowieso erg gevoelig voor slaap. Maar de houtdraaier heeft er toch voordeel mee? want je krijgt wel veel effect in het hout. Ik weet niet hoe je het kan voorkomen maar weet wel dat wanneer beukenhout na het kappen te lang ongezaagd blijft liggen er een schimmel aantasting kan optreden die een verkleuring geeft.
Misschien is dat bij de berk net zo.

Groet, Patrizio


(nog ff een link van een voorbeeld van een mooie beuk met slaap effect : http://basdekker.eu/houtdraaien/schaal-06.htm )
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Berk moet je nat draaien en niet laten drogen. Wordt het te droog kan krijg je dat korrelige effect, wat niet meer te draaien is kops. Heb dikwijls berkenhout gedraaid en ook die ervaring met berkenhout opgedaan.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
SkillZz zei:
(nog ff een link van een voorbeeld van een mooie beuk met slaap effect : http://basdekker.eu/houtdraaien/schaal-06.htm )

Het effect is inderdaad bijzonder, maar er staat ook bij dat het meer schuren dan draaien is. En dat vind ik minder. ;)

Ad de Crom zei:
Berk moet je nat draaien en niet laten drogen. Wordt het te droog kan krijg je dat korrelige effect, wat niet meer te draaien is kops. Heb dikwijls berkenhout gedraaid en ook die ervaring met berkenhout opgedaan.
Ad

Misschien had ik het inderdaad direkt moeten draaien, probleem was dan wel dat het om een hele boom ging, had ik het dan nat moeten houden? Wat ik me wel afvraag hoe ze dat dan doen bij gewone berken planken en triplex. Dat is ook gewoon droog, en is nog gaaf en sterk.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wanneer berken eenmaal "ingeslapen" is wordt hij meestal niet weer wakker en verrot.
In verschillende stadia van dit proces kun je nog iets maken maar echt draaiwerk is het niet.
Gecontroleerd "drogen" in plastic is een mogelijkheid - elke week even controleren - oftewel een vorm van verstikking en schimmelvorming die nog draaibaar hout oplevert.
In verre staat van ontbinding verkerende stukken vorm ik ruw met de beitel en fixeer (impregneer) daarna het hout diverse keren met lak tot een verzadigingspunt is bereikt. Daarna afwerken zo goed en kwaad als dat gaat en weer afwerken met lak om de broze laag bijeen te houden.
Daarna komt een nieuw probleem: dit hout droogt verder uit en krimpt aanzienlijk, waardoor de eerst sluitende bast/schors hier en daar loslaat - ook weer niet de bedoeling.
Ik heb een paar voorbeelden op de site gezet onder "nieuw werk".
Bekijk dan ook even de vergroting: een prachtige tekening der natuur.
En morgen naar Schulte in Meppen. Wie zie ik daar nog meer??
http://www.arstorno.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Misschien had ik het inderdaad direkt moeten draaien, probleem was dan wel dat het om een hele boom ging, had ik het dan nat moeten houden? Wat ik me wel afvraag hoe ze dat dan doen bij gewone berken planken en triplex. Dat is ook gewoon droog, en is nog gaaf en sterk.[/quote]
Het beste is dan om de boom in handteerbare stukken te zagen, en ruw voor te draaien in een vorm (met een wanddikte van ongeveer 1/10 van de diameter), die je naderhand wilt draaien, en dit in papieren zakken te doen om verder te drogen. Bij berk hoeft dat niet zo lang.
Voor het maken van triplex schilt men de stam in lagen van een bepaalde dikte, en lijmt die tot een plaat.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Berk met slaap kan heel mooi zijn, beuk met slaap ook:

beuk:
36L.jpg

31L.jpg


berk:
29L.jpg

27L.jpg


Het is inderdaad wel veel moeilijker te bewerken.
Enkele zaken die beslist verschil maken: maak je gereedschap zo scherp mogelijk, zelf slijp ik al mijn houtdraaibeitels op de tormek, inclusief het afwetten, gebruik guts met korrel 60 (ofwel schuurschijfjes) als het echt niet gaat, impregneer het hout met iets dat het harder maakt, als verdunde lak, polycryl, dunne epoxy, superlijm, verdunde houtlijm.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dankje Ad, ik zal zoveel mogelijk foto's plaatsen. Heb er lang voor gespaard. Had ook een origineel spaarsysteem. Ik heb eens een plastic koker gekregen waar brandewijn in gezeten had, 1 meter lengte. Daarin pasten precies munten van 2 euro. Als de koker vol zit met 2 euro's , zit er precies 1000 euro in. elke 2 euromunt die ik kreeg, verdween in de koker. Heb er 3.5 jaar over gedaan om hem vol te krijgen. ;) Heb altijd tegen mezelf gezegd, als ie vol zit, koop ik er een machine voor. En het is de draaibank geworder.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik kan me goed voorstellen dat je niet zomaar het benodigde geld voor een draaibank uit je mouw schud. Die plastic pijp vind ik wel een leuk idee. Met mijn verjaardag vraag ik geld om daar spulletjes voor te kopen, sommige geven daar gehoor aan, andere denken dat ze je beter een fles wijn geven, of soms nog sterker spul, iets wat ik nooit drink. Nou ja, wat moet zo'n gepensioneerde figuur als ik nou daar mee?? Eigenlijk vind ik dat zonde van het geld, denk dikwijls zonder het te zeggen, doe het maar in een envelop....)))
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste woodworker

wanneer is je nova operationeel? ik zou die best wel eens van dichtbij willen zien.
schulte heeft heel veel mooie dingen staan. het was echter dusdanig druk dat er voor veel vragen stellen geen tijd was. binnenkort nog maar eens naar meppen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste woodworker

komende vrijdag ga ook ik een andere draaibank ophalen. ik zal binnenkort de foto's op het forum zetten

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.