Wie heeft wat tips voor de kity 636?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een kity 636. Voor een paar tientjes kunnen kopen.

Nu heb ik alleen wel de volgende vraag.
Als ik dus hem als vandikte bank wil gebruiken, dan doet de doorvoer rol het niet goed.
De rollen draaien dus wel rond, maar op de een of andere manier met niet voldoende kracht om het vanzelf te laten doen. Ik moet dus zelf behoorlijk drukken, en naderhand trekken om de planken er door heen te krijgen.
Nu heb ik al wel de veren die spanning op de doorvoerrollen houden strakker gezet, maar daar word het probleem ook niet beter van.
Zijn er andere dingen die ik kan proberen? Kan het aan de messen liggen. Er zitten nu wel scherpe, maar ook versleten messen in.

Heb ook de gebruiksaanwijzing die er bij zit goed doorgelezen, maar kan zo niets vinden over dit probleem.

Zijn hier mensen die ook deze machine hebben, en me misschien wat tips kunnen geven over wat ik het beste kan doen?

En, waar kan ik nieuwe messen kopen? Wil eerst zien dat ik de machine aan het lopen krijg, voordat ik die messen ga kopen, maar als het probleem die messen is dan moet ik dus wel nieuwe messen hebben...
 

tuoh

Oud hout
Het probleem situeert zich sowieso bij de (aandrijving van de) rollen, kan ook zijn dat de doorvoerrollen te glad zijn, of te dun geworden, zijn die dingen soms bekleed? Probeer ook eens om het blad in te smeren alvorens er hout door te voeren, dan glijd het hout beter. De schaafmessen hebben in elk geval geen invloed op het probleem.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi Tuoh,
bedankt voor je snelle reactie.
Heb net nog even met de zaklamp er eens goed in gekeken. Ik Vond zelf dat de aandrijfrol wel behoorlijk vol zit met smeer/hars. Dus die ga ik morgen maar een goed schoonmaken. Ook zag ik dat het blad inderdaad heel stroef is, van lichte roest of smeer. Dus morgen maar eens met een schuurpapiertje aan de gang en dan maar eens iets er op smeren. Wat kan ik er dan het beste opsmeren? Iets dat roesten tegengaat, glijd maar dus ook geen residu achterlaat op het hout waar ik dan naderhand weer last van ga krijgen.... Dus je tips neem ik zeer zeker van harte, zal eerst eens alles goed schoonmaken/smeren, en dan zien we wel weer verder....
 

tuoh

Oud hout
Roest op machinetafels moet je ten allen tijde vermijden, dat werkt voor geen meter.
Voor het onderhoud van mijn machines gebruik ik al jaren WD40, werkt perfect. Om de bladen van de schaaf gladder te maken gebruik ik dan weer parafine oftewel kaarsvet.
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Roestvrijmaken is een must om het hout goed door de vandiktebank te kunnen voeren. Ik gebruik daarnaast nog een speciaal houtglijmiddel om de machinetafel lekker glad te maken, bv Waxalit
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb vandaag tijdens mijn wekelijkse papadag ook nog even tijd gevonden om me eventjes met de vandiktebank te bemoeien.
Heb het blad met de DTS 400 met korrel 120, daarna 180 afgeschuurd. Kwam wel veel roest?/smeer vanaf.
Daarna met wd40 ingesmeerd, goed uitgewreven.
Toen weer geprobeerd en warempel, het hout vliegt er doorheen.
Ben dus nu de gelukkige bezitter van een mooie vandikte bank.

Nog wel een vraagje over dat Waxalit. Dat kan ik dus over het blad smeren zodat het blad goed glad blijft? maar blijft dat niet op het hout zitten?

Plus, wie weet waar ik het beste nieuwe messen kan kopen. De messen die er nu op zitten zijn nu niet bepaald goed geslepen. Ze zijn dus eigenlijk op.
Heb al wel iets op ebay gevonden in engeland, maar een nederlandse leverancier is me net zo lief.

in ieder geval bedankt voor jullie hulp!
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Googelen op houtglijmiddel levert je genoeg informatie op. WD40 maakt het hout vet, kan problemen geven bij verder afwerking van het hout.
En de messen kun je laten slijpen als ze niet al te erg beschadigd zijn. Even naar een gereedschapshandelaar.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
In de Ivana zaken kan je het onder andere vinden onder huismerk om maar een voorbeeld te geven. Zie dat wat je koopt siliconevrij is. Je stuk zal zo door de machine schuiven!
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Nog wel een vraagje over dat Waxalit. Dat kan ik dus over het blad smeren zodat het blad goed glad blijft? maar blijft dat niet op het hout zitten?

Plus, wie weet waar ik het beste nieuwe messen kan kopen. De messen die er nu op zitten zijn nu niet bepaald goed geslepen. Ze zijn dus eigenlijk op.
Heb al wel iets op ebay gevonden in engeland, maar een nederlandse leverancier is me net zo lief.

Het is belangrijk géén houtglijmiddel met een siliconentoevoeging te gebruiken voor je machine. Siliconen laten namelijk een vettige film achter op je houtwerkstuk, wat ook slecht te verwijderen is... dat heeft dan als gevolg dat je het hout, indien je het gaat lakken of op een andere manier verduurzamen, mogelijk dit niet pakt waar niet goed de siliconen verwijderd is.
Voor houtglijmiddel kijk even op deze link... http://www.ebay.de/itm/Silbergleit-...n_Heimwerker_Farben_Lacke&hash=item2319c531ac.
Kosten... 1000 ml inclusief verzenden naar Nederland voor 26,00 Euro... en dat is zeker niet te duur :D

Messen... http://www.ebay.de/itm/Kity636-Bern...675?pt=Gartenbauwerkzeuge&hash=item20db60ccdb
Kosten... 35,00 Euro exclusief verzenden. Waarschijnlijk moet je even contact opnemen met de verkoper, verzendkosten naar Nederland worden niet genoemd, maar na overleg wel vaak aangeboden. Zal ergens rond de 10,00- 15,00 Euro moeten liggen.

Afstellen messen... Doe jezelf een plezier en bekijk hiervoor even een paar YouTube filmpjes, dat scheelt gerommel, en je messen zitten niet scheef :rolleyes:

Succes,
Woodmann
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo Woodman.
Ik heb ondertussen al messen gekocht in engeland, daar kosten ze me 14,50. Kwam een paar euro verzendkosten overheen. Heb ze er ook al zelf opgezet, (had nog een oud instructie boekje liggen) en dat ging ook goed. Heb nu dus al diverse balken/planken geschaafd en door de vandikte gehaald, werkt perfect.
Als glijmiddel heb ik van bizon zo'n spuitbus gekocht, werkt goed.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Op mijn onlangs aangeschafte Inca hobelmaschjien heb ik het blad met korrel 400 geschuurd en daarna met carnauba wax ingepoets laten drogen daarna uitwrijven dit 2 lagen. Totaal geen wrijving je kunt het hout er bijna overheen blazen! Het toffe van die was is dat het overal toepasbaaar is, op je auto, ze laten snoepjes er mee glimmen, maar ook bv met epoxy polyester mal technieken.
Heeft Leitz geen messen?
groet Blommm
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.