Tafelblad werking

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik zit met een probleem, ik heb een tijdje terug een tafel gemaakt met kader in verstek gezaagd.
Dit heb ik met pen gat aan elkaar bevestigd met D4 lijm. Nu zie ik dat het verstek loskomt en dat de twee planken ten opzichte van elkaar in hoogte ongeveer 1cm gaan bewegen.(Tafel staat wel altijd buiten)
Weet er iemand hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen?
Hoe maken jullie zo een verbinding?
Mvg,
Rudy
001.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
wat zit er binnen het kader? Misschien was er onvoldoende speelruimte voor het hout binnenin ? Of bv de tafel van relatief droog hout gemaakt, en daarna buiten in de vocht is alles uit gaan zetten. Zeker als het hout binnen het kader opgesloten heeft gezeten dan houdt daar geen verbinding aan al was die nog zo goed...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Hallo Rudy,

Ik sluit me aan bij Roekie: wat zit er binnen het kader?
Het lijkt er op dat het hout binnen het kader uit is gaan zetten, en hierdoor de verbinding van het kader uit elkaar gedrukt heeft.
Je zou het kunnen repareren door het kader er af te halen, en het blad wat binnen het kader zit kleiner te maken door er wat vanaf te schaven.
Wellicht er een mes aan maken, en in het kader een groef.

Groeten, Raymond
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Binnen in de kader zitten eiken planken die al gediend hebben bij de vorige tafel, met de nodige speling.
De kader is van gebruikt steigerhout.

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik denk niet dat dit het probleem is,daar er bijna 1cm speling is tussen de planken.
001.jpg
Mvg,
Rudy
 

Bijlagen

  • 001.jpg
    001.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 354
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Had al het mateteriaal dezelfde vochtigheid toen je het in elkaar zette?
Er is wel ruimte in de breedte, maar is dat 10%?
In de lengte zie ik helemaal geen ruimte, geeft dat geen problemen?

Groet, Karel
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als hetgeen dat binnen de kader zit voldoende ruimte heeft om te leven, dan zou ik de hoek terug lijmen, dichttrekken en een tap (of 2) erdoorgeen steken. Zo is de verbinding mechanisch verzekerd.
een tand van 4 cm is niet overdreven groot en ik heb ook al stukken gelijmd met d4 lijm zien los komen na 1 winter.
door het schommelen van de vochtigheid krimpt en zwelt het hout voordurend en de lijmverbinding breekt hierdoor. D4 lijm is niet blijvend flexibel.

Mvg,
vincent
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.