Opengewerkte sieraden draien

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hier beschrijf ik mijn methode om een opengewerkte hanger of oorbel te draaien.
Het is niet de enig mogelijke en misschien een beetje omslachtig, maar het lukt.
Eerst moeten de noodzakelijke gereedschappen worden gemaakt:
Een stel houten klauwen voor de chuck om het werkstuk gecentreerd en ongeveer 3 - 4 mm diep te spannen.



Een stuk mdf van ongeveer 18 cm diameter gedraaid, om met hulp van een paar stukjes hout
het werkstuk excentrisch te spannen. De twee smalle stukjes zijn nodig, om het werkstuk
plat op de mdf plaat te persen omdat hij de neiging heeft, een beetje krom te worden na het
insnijden van de groeven ( intussen heb ik vastgesteld, dat het beter zou zijn, het mdf plaatje
een beetje groter te maken ).

Voor het insnijden van groeven gebruik ik een stuk van een hss beitel voor een schaafmachine.
Aan de ene kant heb ik een kleine snede aangeslepen en het op een kruistafel vastgezet. Met
een kruistafel kan je het beste de diepte en de afstand van de groeven controleren.


En zo gaat het:
1. Span het werkstuk in de houten klauwen en snij de concentrische groeven, ongeveer 2,5 - 3 mm diep

2. Span het werkstuk omgekeerd en draai een lichte bolling aan de voorkant.
zodat de rand ca. 3,5 mm dik is.
3. Span het werkstuk met de gewenste verschuiving op de mdf plaat en snij de excentrische groeven ( Zie foto 2 )
4. Met een klein scherp mes de kleine spaantjes in de groeven verwijderen en schuren, zoals door Thomas Häckel is beschreven.

Mislukt
wp1b0591aaev0.gif



Attached files
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Re: Opengewerkte soeraden draien

Nogd een paar foto's


Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Re: Opengewerkte soeraden draien

Horst, bedankt voor het zo duidelijk verhaal hoe je die mooie oorbellen maakt.
Had het na het lezen van de link al begrepen.
Wel een intensief karwei om zo iets te maken, maar wel erg leuk.
Zag ook dat je er speciaal gereedschap voor moet maken, maar dat is geen probleem.
Als ik in de goede stemming ben, ga ik dat eens proberen.
Bedankt Horst.
Ad
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Recent heb ik ook een poging gedaan (zie post op 24/4), niet echt mooi geworden maar wel het gewenste resultaat qua "doorkijk". Ik wist dat ik ooit ergens gelezen had hoe het te doen en kijk, het bleek dus gewoon hier te staan!

Inmiddels heb ik houten bekken gedraaid uit eiken met een klemmogelijkheid "uit het midden". Die ga ik vanavond proberen (als het bezoek tenminste een beetje op tijd weggaat...) Voordeel van die bekken is denk ik dat het werkstuk goed vast zit, maar nadeel is dan weer dat je beperkt bent in je formaat (nu 48 tot 52 mm diameter). Elluk foordeel heb... Gewone houten bekken moet ik nog maken. Nu draai ik de concentrische zijde in de metalen bekken van de vierklauw met als bescherming een reepje fietsband om het werkstuk. Gaat goed, zolang er niet te veel kracht wordt gezet. Om de set te completeren overweeg ik ook nog een houten setje te maken waarvan de randen van de bekjes niet dikker zijn dan 2 mm, zodat het werkstuk geklemd kan worden in een van de groeven. Dan kan er perfect afgewerkt worden denk ik.

Horst, bedankt voor je omschrijving. Een kruisbank gebruiken is natuurlijk het allermooiste, helaas heb ik die (nog ;) ) niet. Ik controleer de diepte van de sneden door een grote metalen ring rond mijn gereedschap, die afgesteld wordt op de juiste diepte en als aanslag tegen de beitelsteun komt. Werkt redelijk.

Welke houtsoort heb jij gebruikt voor die houten bekken, het lijkt eiken?

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Rob,

De post van Horst is van 2009. Ik weet niet of Horst het forum nog volgt.

Google anders eens op "Hans Weissflog" , hij maakt de mooiste opengewerkte dingen
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Simpel en toch eenvoudig - om excentrisch bewerkte hangers te maken.
Draai een schijfje met daarin een ronde uitsparing waardoor een ring ontstaat waar het te maken sieraad in past. Maak een zaagsnede in de ring zodat je het geheel bij het inspannen kunt klemmen.
Maak ook een schijf met een excentrisch geplaatste uitsparing waar het te maken sieraad in past. Maak weer de zaagsnede om het geheel in te kunnen klemmen.
Twee eenvoudige hulpstukken waarmee iedereen dit soort sieraden in massaproductie :lol: :lol: kan maken.
Veel succes!!!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Rick: dank voor de tip, ik ga daar eens kijken.

@ Jan: ik heb inmiddels keurige eikenhouten bekken, zowel normaal gecentreerde als uit het centrum gefabriekt. De eerste pogingen hebben weinig resultaat gebracht, de een na de andere hanger in aanbouw weet ik naar de Filistijnen te draaien. Beitelvoering.... :oops: Nog veel te leren. Komend weekend heb ik me voorgenomen om een paar nieuwe tipjes te maken en net zo lang door te klooien tot ik minimaal één fraaie hanger heb weten te produceren.

Ben op zich wel tevreden over het gemaakte systeem, werkstukjes blijven keurig zitten. Nu nog proberen er een héél werkstukje uit te toveren.

Dank voor de tips!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.