Vierkante gaten beitel?

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Hallo forummers!

Ik moet binnenkort nogal wat vierkante gaten maken (werkbank).
Ik zit te denken om een aantal gaten te boren en vervolgens de rest weg te beitelen.
Bestaat er iets als een vierkante beitel of moet ik elk gat 4 keer beitelen?
Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom:)
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Gaten boren en wegbeitelen is een simpele optie, je kan ook zoiets proberen: http://www.youtube.com/watch?v=H_gvlDp2SOE (hierboven al genoemd)
Er zijn ook deuvelfreesmachientjes op de markt voor domino verbindingen, als je zelf al een bovenfrees hebt zou je deze natuurlijk ook kunnen gebruiken.

Ik weet niet wat je onder "nogal wat gaten" verstaat, en of het uit kan om daar dan inderdaad speciaal gereedschap voor te kopen...
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Bestaat zeker. Je vindt op het web zeker maten tot 1". Eens googlen onder 'hollow chisel mortiser' voor de machine en 'mortising chisel bit' voor de eigenlijke beitel. Er zijn er van Chinese makelij en je hebt er van Lee Valley ...
Groeten en succes met het beitelboren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij heb ik bij electrobouw wel eens een hulpstuk voor een kolomboormachine gezien. Hier kan je een vierkante gatenboor in doen. Crown heeft conerciscels om de hoeken uit te steken. Ik heb een vierkante gatenboor van jet en een grotere gaten steek ik in meerdere keren.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Normaal gesproken worden de vierkante gaten als groeven in een balk gefreesd, waarna deze wordt verlijmd aan het blad van de werkbank.
Zou kun je er aan de bovenkant ook een sprongetje in frezen waar de bench dogs in blijven hangen.

Cas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Caso heeft een goed punt, zo worden nieuw werkbanken gemaakt. Is het geen optie om ronde werkbankklemmen (bench dogs) te gebruiken? Kun je b.v. ook de mft klemmen van Festool op je bank gebruiken, die zijn reuze handig.

jaap
 
Als je slangenboor neemt van een iets kleinere maat en het puntje van de boor eruit haalt kun je nagenoeg vierkante gaten maken.
Je maakt een ijzer plaatje met de maat van het vierkante gat er in dan dient dat gat als geleiding van de slangenboor.
Werd vroeger veel in de molenbouw toegepast.
Zuiver vierkant wordt het niet maar voor het zuivere vierkante gat hoef je niet veel hout meer weg te halen.
 

EBK

Nieuw lid
11 jan 2015
5
0
een oud topic weer even leven in blazen :p
zouden deze vierkante boren ook op een gewone boor werken ipv een kolom boor?
aangezien ik geen kolom boor tot mijn beschikking heb.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Of het kan, durf ik zo niet te zeggen maar ik raad het je sterk af. Het is van belang dat je met een vierkante gaten boor gaten boort die haaks dan wel allemaal onder dezelfde hoek zijn geboord. Daarnaast kun je met een kolomboor de druk waarmee je boort veel beter regelen. Beide, zeker mijn eerste argument, wordt erg lastig als je het met een gewone boor wilt doen.
 

tom koster

Nieuw lid
4 jul 2013
6
0
Vierkante gatenboor

ik heb laatst een vierkante gaten boor machine gekocht. een Multico PM 20, echter zonder boren gekocht. ik heb bij HBM een setje gekocht, maar de diameter van de buitenste behuizing van de boor zelf is 19 mm, terwijl het gat waar de boor in moet is 15,6 mm.

er zit een inbus, waar de buitenste boor in hoort en die kan ik er uit halen, maar dan is er een gat wat veel te groot is.

Dus mijn vraag is:

is het normaal dat de buitenste behuizing van maat verschilt en kan de inbus worden vervangen met de juiste maat? of moet ik de set terugsturen?
waar kan ik de juiste set dan kopen?



hoor graag
Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.