Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Vierkante gaten beitel?

Hallo forummers!

Ik moet binnenkort nogal wat vierkante gaten maken (werkbank).
    Ik zit te denken om een aantal gaten te boren en vervolgens de rest weg te beitelen.
    Bestaat er iets als een vierkante beitel of moet ik elk gat 4 keer beitelen?
    Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom
    Van havermout tot sloophout

vroeger was er in de bouw het gra[je van ga een vierkante gaten boor halen, tegem woordig bestaan ze.
    Baptist heeft ze en ook HBM, hangt allemaal af van hoevaak je ze wilt gaan gebruiken en wat je er voor uit wil geven
    hier twee linkjes
    http://www.hbm-machines.com/producte...-gatenborenset
    http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...eekbeitel-6-mm

denk dat er nog wel meer aanbieders zijn.

Dank je voor je reply, het is mooi gereedschap maar helaas gaat het maar tot 16mm.
    Ik heb 20 mm nodig.
    Van havermout tot sloophout

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Gaten boren en wegbeitelen is een simpele optie, je kan ook zoiets proberen: http://www.youtube.com/watch?v=H_gvlDp2SOE (hierboven al genoemd)
    Er zijn ook deuvelfreesmachientjes op de markt voor domino verbindingen, als je zelf al een bovenfrees hebt zou je deze natuurlijk ook kunnen gebruiken.

Ik weet niet wat je onder "nogal wat gaten" verstaat, en of het uit kan om daar dan inderdaad speciaal gereedschap voor te kopen...
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

veritas heeft geloof ik wel de manuele versie van die vierkante gatenboormachines..

Bestaat zeker. Je vindt op het web zeker maten tot 1". Eens googlen onder 'hollow chisel mortiser' voor de machine en 'mortising chisel bit' voor de eigenlijke beitel. Er zijn er van Chinese makelij en je hebt er van Lee Valley ...
    Groeten en succes met het beitelboren.

Volgens mij heb ik bij electrobouw wel eens een hulpstuk voor een kolomboormachine gezien. Hier kan je een vierkante gatenboor in doen. Crown heeft conerciscels om de hoeken uit te steken. Ik heb een vierkante gatenboor van jet en een grotere gaten steek ik in meerdere keren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Normaal gesproken worden de vierkante gaten als groeven in een balk gefreesd, waarna deze wordt verlijmd aan het blad van de werkbank.
    Zou kun je er aan de bovenkant ook een sprongetje in frezen waar de bench dogs in blijven hangen.

Cas

Caso heeft een goed punt, zo worden nieuw werkbanken gemaakt. Is het geen optie om ronde werkbankklemmen (bench dogs) te gebruiken? Kun je b.v. ook de mft klemmen van Festool op je bank gebruiken, die zijn reuze handig.

jaap

Als je slangenboor neemt van een iets kleinere maat en het puntje van de boor eruit haalt kun je nagenoeg vierkante gaten maken.
    Je maakt een ijzer plaatje met de maat van het vierkante gat er in dan dient dat gat als geleiding van de slangenboor.
    Werd vroeger veel in de molenbouw toegepast.
    Zuiver vierkant wordt het niet maar voor het zuivere vierkante gat hoef je niet veel hout meer weg te halen.

Forum Rechten