Quick and dirty: de houtopslag!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ook nog een resultaat van afgelopen weekend: een rek voor al mijn geschaafd havenhout, gemaakt van havenhout (hoe kan het ook anders :cool: )

Lekker snel en ruw uitgevoerd en tot hiertoe meer dan stevig genoeg gebleken. Ook maar in de muur vastgezet voor alle veiligheid :)

Werkwijze:

1- Vier "ladders" gemaakt: met houtlijm en een paar schroeven de liggers vastgemaakt aan de stijlen
2- Onder de liggers de langse latten gelijmd en geschroefd
3- Onder de liggers voor extra stevigheid toch nog blokjes gelijmd en geschroefd
4- Omdat niet alle stukken havenhout even lang zijn, toch maar wat platen gezaagd uit een overschot mdf-plaat 12mm. Deze vormen dan de legplanken.

En dan vullen en sorteren maar!: - bovenin de langste stukken (dan kan ik er nog onderdoor lopen)
- dan dunnere planken en stukken die gebruikt gaan worden voor autotjes
- in het midden de categorie: donker havenhout
- eronder komt dan 'wit havenhout'
- en dan de sectie voor de zware jongens! dit zijn de allerdikste joekels (meestal dan ook nog eens geen lichte
houtsoorten...pfff :) )

En uiteraard: foto's! ( en hebben jullie meteen ook een idee van mijn nieuwe werkplek)

algemeen zicht op de voorraad en het rek:
IMG_3737.jpg
(ps: geen zorgen Bri, dat is een bakje met schroeven ;) ondertussen alweer opgeruimd!)
IMG_3738.jpg


detail van de opbouw:
IMG_3746.jpg

de rest van de werkplaats!
IMG_3742.jpg
IMG_3745.jpg

en dan nog een zicht op het wit havenhout en de zware jongens:

opmeerking: het witte havenhout bestaat momenteel ook grotendeels uit de stukken amerikaanse eik die ik tijdens mijn avondopleiding moest aankopen :mad: en nog wat recup van meubels ;)
 

Bijlagen

  • IMG_3740.jpg
    IMG_3740.jpg
    75 KB · Weergaven: 363
  • IMG_3741.jpg
    IMG_3741.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 365
Laatst bewerkt:

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Dag Sam,

Leuk om je werkplaats te zien. Ziet er professioneel uit! ......... Jaloers, Jaloers :eek:
Gewoon aan huis?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja gewoon aan huis voorlopig :) Ik ben van plan om achterin de tuin een groter atelier te bouwen (indien mogelijk van 100% recuperatie-materiaal)

Werkplaatsje nu is ok, maar wel klein en onvolledig.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Sam,

Dat ziet er mooi uit! Inderdaad leuk om je werkplaats te zien.
Die stelling lijkt me ook vrij degelijk!

Wordt dat havenhout gebruikt als verpakkingsmateriaal? En wat voor soorten kom je zoal tegen in de haven?

Grt. Rene
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
niks mini, mijn vriendin is gewoon een stuk strenger ;) al is op de foto's enkel de geschaafde voorraad te zien... de rest staat buiten en het plaatmateriaal in de garage... hmmm misschien zijn er toch meer gelijkenissen. Dan zal ik maar alvast de oprichting van mijn houthandel beginnen plannen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.