Quick and dirty: de bloembak!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Afgelopen weekend even snel een bloembak gemaakt van ruw havenhout.

Afmetingen 3.35m lang, 45cm diep, +- 45cm hoog
Binnenin is de bodem opgehoogd, zodat de bak zelf +- 25cm diep is. De binnenkant is dan voorzien van worteldoek (laat nog water door, zodat ik hopelijk geen problemen krijg met teveel vocht..) De bedoeling voor komend weekend is om er tuinaarde (ofte zwarte grond/ teelaarde/...) is te scheppen en dan plantjes om het af te maken :)

Of zou ik eerst nog een laagje grind moeten voorzien denken jullie? En is de worteldoek de beste optie of toch maar beter iets anders?

En dan nu: foto's!
 

Bijlagen

  • IMG_3728.jpg
    IMG_3728.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 334
  • IMG_3730.jpg
    IMG_3730.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 333
  • IMG_3731.jpg
    IMG_3731.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 334
  • IMG_3747.jpg
    IMG_3747.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 333
  • IMG_3748.jpg
    IMG_3748.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 336
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Leuk idee en snel gemaakt inderdaad. Toen ik nog niet houtbewerkte (nog niet zo heel lang geleden...) heb ik ooit eens zoiets aangeschaft voor veel te veel geld. Zelf maken is makkelijk, en leuker natuurlijk!

Worteldoek is prima, houdt de aarde voldoende binnen en afwatering is ook geen punt. Ik zou echter wel de bodem wel wat dichter maken. [teniminste, ik meen uit de 3e foto op te maken dat er nog behoorlijke spleten in zitten]
Ik zou bang zijn dat er te veel druk op het worteldoek komt doordat de aarde in de spleten gaat "hangen" en dat zou wel eens tot scheuren kunnen leiden in de loop der jaren. En dan loopt je bak leeg :)

Gr. Paul
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hey Sam,

Ik heb ongeveer dezelfde bak in de tuin staan als moestuintje voor de kids :) Misschien wel te overwegen om tegen het achterste paneel 3 balkjes van ongeveer 1.5 m te laten uitsteken...ik zie dat je alles al afgezaagd heb maar zonder zand erin gaat dat veel vlotter.
Naargelang welke planten je erin wil. Ik heb er erwten en komkommer in en span touw tussen die balkjes zodat dat die plantjes kunnen klimmen en niet over de bak groeien. Die komkommers zijn geweldig (4 a 5 per week) de bijen en de kids zijn er wild van. Worteldoek is prima en aangezien de bak goed afwatert is grind niet nodig. Waarom heb je het verdiepje erin? In de zomer is 25 cm diepte wat weinig als die bak in de volle zon komt te staan... 40 cm is beter zeker als je weekje niet thuis bent.

Cu,
Donald
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh, de bloembak gaat eigenlijk vooral dienen om een slingerplant tegen de gevel te laten groeien en verder wat kruiden enzo denk ik. Voor groenten is er nog steeds de tuin.
Het verdiepje is vnl uit gewichtsoverwegingen, daar het ding op het terras van de verdieping staat (= een metalen constructie met palen aan de tuinkant en vastgebout in de balkonconstructie aan de huiskant). Er was vroeger een betonnen balkon aan het huis, maar dat is dichtgemaakt met een schruifraam en daarna is er het huidige terras aangezet. Over de totale constructie twijfel ik echter nog wel een beetje... misschien maar eens laten narekenen..

Als je vrijdag zou langskomen zal ik het je uitgebreid laten zien.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Beste Sam, geen grind - ik zou wel aantal cm argex korrels op de bodem leggen - zorgt voor een goede waterhuishouding en werkt gewichtsbesparend.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Om doorzakken van het worteldoek door de speten in de bodem, heb ik in de bloembakken die ik dit voorjaar maakte, 2 lagen worteldoek op elkaar gebruikt voor de bodem. Werkt tot nog toe prima.

gr Albert
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb voorlopig 1.5 laag worteldoek , ze overlappen nogal ruimen en daarbij een hele lading nietjes... misschien nog een laagje idd.. Maar eerst een een extra kolom onder het terras plaatsen voor alle veiligheid :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.