ADVIES GEVRAAGD freestafel inlegplaat

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Dit weekend begonnen met de binnenkant. Helaas had ik het gat voor de stof afzuiging niet helemaal in het midden gemaakt, waardoor de rest ook niet helemaal in het midden kwam :( Weer een goede les. "Haastige spoed, is zelden goed". Ook het deurtje afgemaakt. Nou wil ik binnenkort een T-track bestellen maar weet ik niet goed welke ik moet nemen. Ik heb er twee op het oog. Een van 9,5mm hoogte of van 12mm hoogte. Welke kan ik het beste nemen en wat is de juiste afstand tussen de frees en de T-track? Alvast bedankt voor de reacties.
lg4f.jpg
clbs.jpg
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat de afstand tussen de frees en de t-track 15 cm "zou moeten zijn" maar de keus is helemaal aan jou uiteraard.

Zolang je met allerlei hulpmiddelen (featherboards/lijmklemmen) maar goed uitkomt en ze in de betreffende rail passen, misschien goed idee om ff te kijken of er metrische boutjes in passen M6/M8 om dingen vast te kunnen klemmen, zodat je geen dure boutjes etc hoeft te kopen om dingen vast te klemmen.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
misschien goed idee om ff te kijken of er metrische boutjes in passen M6/M8 om dingen vast te kunnen klemmen, zodat je geen dure boutjes etc hoeft te kopen om dingen vast te klemmen.

Dat is inderdaad een goed idee :)
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Schakelaar klaar gemaakt en een laatje even geprobeerd. De T-tracks bij Baptist besteld. Ben nog niet helemaal zeker over de laatjes.
fwlf.jpg
5jev.jpg
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Weer een aantal dingen afgemaakt. Ik heb de groeven gefreest voor de t-tracks en de t-tracks geplaatst. En heb ook al een begin gemaakt met de fence. Ik vraag me alleen af of ik de fence niet te hoog heb gemaakt? Met het frezen van de groeven is een van mijn ENT frezen afgeknapt op het harde trespa. Dat mag toch niet gebeuren lijkt mij. De frees terug gebracht en nu is het wachten op de importeur wat hij met deze klacht gat doen. Had ik het opnieuw moeten doen, dan had ik voordat ik de trespa plaat erop had gelijmt, de plaat gezaagd ipv gefreest.
n0jn.jpg
ph0e.jpg
ws6a.jpg
4xdv.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat ziet er goed uit. De zijgeleider is niet gauw te hoog. Het geeft je meer steun als je hout rechtop staand gaat frezen. Als je de mogelijkheid hebt kan je de schakelaar voor de frees beter vervangen door een schakelaar met nulspanningbeveiliging. Ik heb m'n freestafel en zaagtafel met gewone schakelaars uitgerust maar gelukkig realiseerde ik me dat toen m'n zaag in de thermische beveiliging viel. Toen het met een halve minuut weer afgekoeld was ging de zaag spontaan weer aan. Gelukkig had ik m'n handen uit de buurt. Ik moet nodig achter die schakelaars aan.
Ga je nog een voorziening maken voor featherboards?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nogmaals ziet er top uit. Ik zou ook een t-rack in de aanslag frezen. Je kan er je featherboards in monteren en afstandsdtops. Hoewel ik er op mijn freestafel weinig gebruik van maak is het een uitkomst als je ze nodig hebt.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Dat ziet er goed uit. De zijgeleider is niet gauw te hoog. Het geeft je meer steun als je hout rechtop staand gaat frezen. Als je de mogelijkheid hebt kan je de schakelaar voor de frees beter vervangen door een schakelaar met nulspanningbeveiliging. Ik heb m'n freestafel en zaagtafel met gewone schakelaars uitgerust maar gelukkig realiseerde ik me dat toen m'n zaag in de thermische beveiliging viel. Toen het met een halve minuut weer afgekoeld was ging de zaag spontaan weer aan. Gelukkig had ik m'n handen uit de buurt. Ik moet nodig achter die schakelaars aan.
Ga je nog een voorziening maken voor featherboards?

De schakelaar is inderdaad een tussenoplossing. Ben nog op zoek naar een goedkopere nulspannings schakelaar. Ik vind ze persoonlijk te prijzig.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
De fence is ook nog niet klaar. Ik wilde hem hetzelfde maken als die van de freestafel van crestonwood.com.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Mooi tafeltje! Daar ga je veel gemak van hebben.

Ik heb vorig jaar een freestafel gemaakt voor dezelfde bovenfrees.
Mocht je nog een idee zoeken voor een lift, zo heb ik het gedaan:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?6877-Ik-stel-me-ook-maar-voor
Werkt uitstekend.

Dat ziet er goed en ingenieus uit! Nou is mijn vraag aan jou. Komt de frees bij jou ook hoog genoeg boven de tafel? Ik krijg de frees niet hoger dan een paar milimeter. Houd dat nu in dat ik langere frezen moet kopen of kan ik nog iets aan de machine veranderen?
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik zal vanavond eens meten hoe ver ik het freesje boven de tafel krijg.
Die zwarte voetplaat van je frees afhalen geeft je ook nog een paar mm extra.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Die had ik er al af. Die heb ik vervangen voor de inlegplaat.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
inbouw nulspannings schakelaar kost een tientje bij baptist, Artikelnummer: 26797
Mijn Elu kwam ook niet erg hoog, heb een stuk van de kolomhouders afgevijld, scheelde toch weer ruim een halve centimeter.
Sindsdien probeer ik overal de werkelijke diepte uit van de aanslag in elke gereedschaps handel
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
inbouw nulspannings schakelaar kost een tientje bij baptist, Artikelnummer: 26797
Mijn Elu kwam ook niet erg hoog, heb een stuk van de kolomhouders afgevijld, scheelde toch weer ruim een halve centimeter.
Sindsdien probeer ik overal de werkelijke diepte uit van de aanslag in elke gereedschaps handel

Als ik een inbouw schakelaar zou kopen houd dat in dat ik de stekker van de frees moet verwijderen toch? Dan zou ik de frees niet meer als bovenfrees kunnen gebruiken. Of zeg ik nou iets doms? En de schakelaar (Artikelnummer: 26795) vind ik persoonlijk weer prijzig. Maar lijkt me dan wel weer meer geschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.