Houtsoorten uit de categorie "omgekeerde vraagtekens"

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Wederom een paar stukjes uit de houtvoorraad gehaald omdat ik toch wel erg nieuwschierig ben wat dit voor houtsoorten zijn, meestal heb ik wel een vermoeden, maar bij deze paar stukken zou ik het echt niet weten. Een paar stukken komen ook bij Masave vandaan. Wie heeft de kennis om op deze soorten een naamkaartje te plakken?

1. ?
2. Hout bevat veel olie, mogelijk een rozensoort
3. Tekening in het hout doet me denken aan mahonie
4. Hout met een roze haast vleeskleurige kern (kleur klopt niet helemaal op de foto's)
5. ?

IMG_0001.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0008.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
louro faja = lacewood?

@Jaap (3)
Ik denk niet dat dit de houtsoort is, de tekening van vlekjes op de foto is alleen onder een bepaalde hoek zichtbaar, vanuit een andere invalshoek lijkt het stuk gewoon roodachtig bruin. Heb verschillende soorten lacewood liggen, het komt niet overeen met zowel de australische als brazilliaanse variant.

(5)
Kersen zou kunnen, alleen ontbreekt bij dit stuk dan de groene gloed die zich vaak rond de jaarlijnen bevindt, misschien geen europees kersen?
Taxus lijkt mij niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen...
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
alle houtsoorten die hierboven genoemd zijn heb ik nog nooit stukken van gezien, dus dat is lastig vergelijken met informatie op het internet (zeker omdat houtleveranciers nog wel eens de kleuren in het hout wat feller laten lijken met photoshop o.i.d.)

Ik denk dat het stukje 3 te donker is voor plataan, maar zeker weten dus niet..
afzelia zou kunnen

gleditia kan ik te weinig informatie over vinden (behalve dan dat wikipedia het als "valse christusdoorn" heeft staan, een boom met nare stekels)

Niemand een idee bij nummers 1 of 2?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Nummer 4 lijkt me geen gleditia.
Volgens mij is het kernhout hiervan veel donkerder en het bevat lelijke stekels.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Nummer 4 lijkt me geen gleditia.
Volgens mij is het kernhout hiervan veel donkerder en het bevat lelijke stekels.

Bevat het kernhout lelijke stekels? :p. Ik had al een plaatje gevonden ergens op het internet, daar is de duivelswandelstok niks bij!


Gleditschie-stamm.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.