Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013

Question Houtsoorten uit de categorie "omgekeerde vraagtekens"

Wederom een paar stukjes uit de houtvoorraad gehaald omdat ik toch wel erg nieuwschierig ben wat dit voor houtsoorten zijn, meestal heb ik wel een vermoeden, maar bij deze paar stukken zou ik het echt niet weten. Een paar stukken komen ook bij Masave vandaan. Wie heeft de kennis om op deze soorten een naamkaartje te plakken?

1. ?
    2. Hout bevat veel olie, mogelijk een rozensoort
    3. Tekening in het hout doet me denken aan mahonie
    4. Hout met een roze haast vleeskleurige kern (kleur klopt niet helemaal op de foto's)
    5. ?

IMG_0001.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0008.jpg
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Bij 5 denk ik aan taxus.

Bij 5 denk ik aan kersen en bij 3 aan louro faja.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    louro faja = lacewood?

@Jaap (3)
    Ik denk niet dat dit de houtsoort is, de tekening van vlekjes op de foto is alleen onder een bepaalde hoek zichtbaar, vanuit een andere invalshoek lijkt het stuk gewoon roodachtig bruin. Heb verschillende soorten lacewood liggen, het komt niet overeen met zowel de australische als brazilliaanse variant.

(5)
    Kersen zou kunnen, alleen ontbreekt bij dit stuk dan de groene gloed die zich vaak rond de jaarlijnen bevindt, misschien geen europees kersen?
    Taxus lijkt mij niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen...

nr 4 is misschien gleditia?

3 plataan?

3 afzelia?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    alle houtsoorten die hierboven genoemd zijn heb ik nog nooit stukken van gezien, dus dat is lastig vergelijken met informatie op het internet (zeker omdat houtleveranciers nog wel eens de kleuren in het hout wat feller laten lijken met photoshop o.i.d.)

Ik denk dat het stukje 3 te donker is voor plataan, maar zeker weten dus niet..
    afzelia zou kunnen

gleditia kan ik te weinig informatie over vinden (behalve dan dat wikipedia het als "valse christusdoorn" heeft staan, een boom met nare stekels)

Niemand een idee bij nummers 1 of 2?
    Laatst gewijzigd door Douwe; 09-09-13 om 12:51.

ik noem mijn hout bijna altijd licht havenhout of donker havenhout, dus erg veel hulp kan ik niet bieden

Nummer 4 lijkt me geen gleditia.
    Volgens mij is het kernhout hiervan veel donkerder en het bevat lelijke stekels.

Forum Rechten