Mijn nieuwe Kity 419

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, hij is binnen, opgebouwd en al een paar testjes gezaagd.
IMG_2953.jpg


Er zat geen gebruiksaanwijzing bij de zaag. Gelukkig wel bij de schuiftafel, want die is wat complexer. Alhoewel, erg veel nut (behalve de mooie constructie tekening) heeft die gebruiksaanwijzing niet. Je snapt gewoon niet dat ze met zo'n vodje wel een CE markering kunnen krijgen. Ze hebben beloofd nog een gebruiksaanwijzing op te sturen.

Mijn eerste indruk is nog niet overdeeld positief. De tafel is mooi vlak gelukkig en de motor maakt een mooi zoemend geluid. Er zit helaas alleen maar een korte langsgeleider bij. Dat is veiliger heb ik begerepen, maar hij is gewoon niet 100% stabiel. Als je aan het eind met je vingers ertegenaan duwt, kan je hem makkelijk een klein stukje wegduwen. Hoe erg is dat? Geen idee. Ik wil nog wel een lange geleider maken die ik met een klemmetje aan de achterkant van de tafel vast kan zetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De afkortgeleider is waardeloos. Hij heeft veel speling in de groef in de tafel. En hij is lastig precies op een bepaalde hoek in te stellen. Aan de onderkant zitten een paar plastic nopjes om makkelijk te glijden, maar één daarvan valt precies in een schroefgaatje van de tafel. Wil je iets afzagen, dan moet je dus eerst door die hobbel heen. Net of zoiets niet eerst even getest wordt voordat het van de tekentafel naar de fabriek gaat.

De montage van de schuiftafel is het lastigste. Met vulplaatjes op de goede hoogte stellen en met een stelwieltje netjes horizontaal maken. Het is nu nog niet helemaal naar tevredenheid. Hij zit nu nog iets te hoog. De twee uitleggers waar de hele schuiftafel onder aan de hoofttafel vastzit was ook zo iets. Ik kon ze niet eens bevestigen, omdat er een lip van de grote groene kast in de weg zat. Die moest ik eerst even met een eind hout en een hamer een stukje omhoog tikken. Weer zoiets, wordt dat dan niet even getest.

IMG_2954.jpg



Op de hoeken van de schuiftafel zitten twee instelbare pinnen die je omhoog of omlaag kan drukken. Geen idee waar deze voor bedoeld zijn. De bevestiging van de aanslag vind ik weer ver onder de maat. Met een lichte druk is dat heen en weer te bewegen.

Dan heb ik nog een paar onderdeeltjes waar ik geen idee heb waar ze voor dienen. Misschien staan die in de gebruiksaanwijzing.


IMG_2955.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Alles bij elkaar denk ik wel dat ik een fatsoenlijk werkende machine hiervan kan bouwen. Maar zo uit de fabriek is het zeker niet gelijk perfect. Het zijn denk ik wel allemaal dingetjes die met een beetje huisvlijt wel te verbeteren zijn.

(Als ik een wat langer berichtje maak, gaat het edit venster raar doen. Daarom dit bericht in drie delen geknipt).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh ja, nog iets waarvan ik hoop dat het in de gebruiksaanwijzing staat. Het zaagblad staat nu niet helemaal parallel aan de groeven in de tafel. Ik meet ongeveer 0.1 mm verschil tussen voor en achterkant van het zaagblad. Het is me echter nog niet duidelijk hoe dit te verschuiven. Als ik de vier boutjes losmaak waar de motorunit mee aan de tafel vastzit, dan kan ik hem nog steeds niet verschuiven. Het is net of er nog ergens iets vast zit.
 

tuoh

Oud hout
Die losse pinnen in de roltafel dienen als nulpunt voor de afkortgeleider, Met andere woorden wanneer je de geleider wegneemt en nadien terug plaatst moet de geleider terug mooi haaks staan als hij tegen deze punten aanligt.

Voor de langsgeleider is het inderdaad beter wanneer die langs achter ook kan geklemd worden, enige tienden millimeter speling op de geleiding is al voldoende om deze geleider achteraan enkele mm te verplaatsen.

Om mooi zuiver te zagen dient de achterkant van de zaag enkele tienden van een millimeter meer speling te hebben dan vooraan de zaag, gemeten tussen zaag en langsgeleider, dus misschien eerst eens meten tussen zaag en geleider voor je de zaagunit verplaatst.

Voor de rest, tja een Kitty is geen Hammer of Felder, je zal enkele minpuntjes voor lief dienen te nemen, maar er is zeker iets van te maken met wat werk.




Mvg,


André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
timmertje zei:
dat handvat stoot je in het kopshout van een plankje vleugel aandraaien , en je hebt een duwplankje.

Aha. Dat klinkt logisch. Die lange gekronkelde spaak is trouwens om de stofzuigerslang die aan de beschermkap zit omhoog te houden. Maar die kan ik dus niet meer gebruiken omdat nu de achter rails in de weg zit.

Nu dat vage plaatje met die drie gaten nog...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
tuoh zei:
Die losse pinnen in de roltafel dienen als nulpunt voor de afkortgeleider, Met andere woorden wanneer je de geleider wegneemt en nadien terug plaatst moet de geleider terug mooi haaks staan als hij tegen deze punten aanligt.

Aha, mooi. Maar zitten ze dan niet op de verkeerde plek? Als ik de dwarsgeleider nu tegen die twee pinnen aanleg, staat hij dus evenwijdig met het zaagblad. Ik snap dat dus duidelijk niet? Jammer dat dit in de handleiding van de roltafel helemaal niet genoemd wordt.


tuoh zei:
Voor de langsgeleider is het inderdaad beter wanneer die langs achter ook kan geklemd worden, enige tienden millimeter speling op de geleiding is al voldoende om deze geleider achteraan enkele mm te verplaatsen.

Om mooi zuiver te zagen dient de achterkant van de zaag enkele tienden van een millimeter meer speling te hebben dan vooraan de zaag, gemeten tussen zaag en langsgeleider, dus misschien eerst eens meten tussen zaag en geleider voor je de zaagunit verplaatst.

Ja ik ga daar wel een "deftige" langsgeleider bouwen. Ik heb al een paar ideetjes.

tuoh zei:
Voor de rest, tja een Kitty is geen Hammer of Felder, je zal enkele minpuntjes voor lief dienen te nemen, maar er is zeker iets van te maken met wat werk.


Mvg,

André

Voor mij is dit de allereerste zaagtafel. Door ruimtegebrek kon ik geen mooie Hammer oid nemen. Dat betekend dus dat ik wat meer moet knutselen en improviseren, maar dat is niet erg. Het leek me wel nuttig om een eerlijk indruk weer te geven, zodat andere geintereseerden ook eens een minder jubelend verhaal konden lezen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Seek,

zo te zien op de foto zit de afkortgeleider aan de ene zijde met een pin in een boring, zodat de geleider rond deze bevestiging kan pivoteren, om haaks te staan moet de achterkant van de geleider dan tegen één van de twee beweegbare pinnen aangelegd worden.
De tweede beweegbare pin achteraan de tafel dient om de geleider haaks te plaatsen wanneer je de geleider van de ene zijde naar de andere zijde van de afkorttafel verplaatst.

Deze twee beweegbare pinnen kan je vermoedelijk bijregelen om de geleider juist haaks af te stellen, ze zijn zo te zien excentrisch van vorm, even de klembout lossen en de pin lichtjes verdraaien zou moeten lukken.


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ondanks dat het inderdaad geen Felder oid is, blijf ik het vreemd vinden van die kleine fouten. Het zijn maar kleine fouten, maar ze ergeren wel. Zou het dan zo moeilijk zijn om een machine te bouwen die die kinderziekten niet heeft. Je mag er toch vanuit gaan dat dat meerdere malen getest is, dat er prototypes gebouwd/getekend zijn, en dat ze aan de hand daarvan die kleine dingen eruit kunnen halen? Het schiijnt tegenwoordig moeilijk te zijn om iets goed te doen en te houden.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
Ondanks alle problemen die je noemt denk ik dat je een goede machine hebt gekocht. Mij bevalt de kity in ieder geval zeer goed.
Een aantal punten die je noemt:
- roltafel lastig af te stellen. Daar ben ik het roerend mee eens. Ik wilde aanvankelijk de roltafel switchen tussen de zaagtafel en de freestafel. Dat heb ik na een paar keer zweten wel bekeken :( . In de praktijk stel je de zaak 1 keer in en daarna nooit meer.
- geen gebruiksaanwijzing. Die heb ik ook niet. Ik ben overigens, bij welk gereedschap dan ook, niet anders gewend dan een overzicht van veiligheidsvoorschriften (gehoorkap op, bril op, niet zelf open schroeven etc.). Toevallig net vorige week een Huvema kolomboormachine gekocht met een boekje veiligheidsvoorschriften (+ helaas twee onderdelen die voor mij niet te plaatsen zijn, zal er eens een foto van maken, mogen jullie raden wat het is :) )
- de pinnen op de roltafel zijn in de praktijk zeer handig. Je gebruikt ze als aanslag om terug te keren naar 90 graden. Er zit 1 achterop de tafel voor als je het hout voorop de tafel legt en 1 voorop de tafel voor als je het handig vindt om het hout achterop te leggen. Je hebt op de foto de aanslag er zo te zien goed tegenaan zitten.
- de afkortgeleider is inderdaad lastig in een bepaalde hoek te zetten, maar ik weet niet hoe het jou vergaat, maar de meeste hoeken die ik maak zijn 90 graden. En laat nou net toevallig die hoek in de afkortgeleider zitten ;) . Lijstwerk is altijd spot on.. Speling heb ik niet opgemerkt.
- langsgeleider, ik gebruik altijd de korte langsgeleider. Van de speling heb ik hier in de praktijk geen last.
- zaagblad scheef, volgens mij is het mogelijk de hele zaagunit t.o.v. het tafelblad te verstellen. Ik heb dit echter nooit bij de veter gehad.

Verder valt me op jouw machine een beugel heeft om de machine te verplaatsen. Die heeft de mijne helaas niet. Vooral als je niet al teveel werkruimte hebt (en wie heeft dat niet) dan is het verplaatsen vaak nodig.
Gr,
gandel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eigenlijk ben ik ook best tevreden, er zit gewoon iets meer werk aan dan ik eerst had gedacht.

Dat met die pinnen op de roltafel snap ik nog niet helemaal. Met 1 pin ben je er toch nog niet? Zoiets van een rechte lijn wordt door 2 punten gedefinieerd, niet door 1? Wat is in dit geval het tweede punt dan? Misschien zet ik er nog een pin bij op rechterhoek?

Afzuiging moet ik ook nog iets voor verzinnen. Zo'n zaagtafel verspreid wel een hoop rotzooi zie ik nu. De vlakvandikte bank laat ik gewoon rondsproeien, dat veeg ik zo op met stoffer en blik. Maar dit ding maakt veel fijner stof natuurlijk.

Nou ja. het is al 100 keer beter dan mijn oude oplossing, een handcircelzaag onder een plaat MDF. Levensgevaarlijk! Afkorten deed ik altijd gewoon met de hand, en dat gaat eigenlijk prima. Eerst zagen, daarna met de schaaf op een futselplank mooi haaks maken. Wel een hoop werk natuurlijk en ik hoop echt hiermee een makkelijker oplossing te hebben. Die roltafel is in elk geval zeer veelbelovend. Mijn afkortgeleider heeft helaas echt veel speling in de groef.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De gebruiksaanwijzing is binnen, en (ik was er al bang voor) tamelijk waardeloos . Er staat echt niets in dat ik nog niet wist.

Nou ja. Ik weet onderhand hoe ik het zaagblad goed parallel met de sleuven krijg. Je moet de twee schroeven voor en twee achterin een beetje losdraaien. Vervolgens moet je ook de scheefstelbout van het zaagblad los maken, want die houdt de boel ook vast op z'n plek. Dan geef je een tik met de hamer in de goede richting, zet alles weer vast, het zaagblad weer rechtop en je meet opnieuw. Ik had geluk, na 1 keer meet ik geen verschil, tussen voor en achter, met een schuifmaat! Voor hetzelfde geld zit je de hele avond dat ding heen en weer te tikken. Deze procedure stond natuurlijk niet in de gebruiksaanwijzing.

Daarna heb ik de roltafel goed op gelijke hoogte met de tafel gezet. Er moest nog een shimplaatje bij en nog wat pielen met het stelwieltje. Ik ben nog steeds niet tevreden over de bevestiging van de geleider op de roltafel. Hiervoor ga ik wel iets nieuws maken.

Afzuiging doe ik voorlopig even met de nat/droog zuiger. Ik heb een verloopje gemaakt van rioolbuis moffen ed. Ideaal is het niet, misschien moet ik toch eens een echte afzuiger kopen.

Dan nog een nieuwe langsgeleider knutselen en ik kan los :cool:
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
hallo Seek,
Ik heb net je foto's even bekeken, maar je mist ook iets op de roltafel. Zie foto.
Dit is het tweede punt waar de geleider steun aan heeft.

Over de afzuiging. Hoewel ik een "echte" afzuiger heb, gebruik ik voor de zaagtafel mijn bouwstofzuiger. Mijn ervaring is dat de echte afzuiger beter is in spaanders (bijv. schaafbank), dan in zaagsel. Als verloop gebruik ik een de dop van een Avent babyflesje (mijn jongste is net baby af, kwam dus goed uit :) ).

Dat verstellen van het zaagblad is me nog niet geheel duidelijk. Twee schroeven voor en twee schroeven achter... zijn die schroeven van buitenaf te benaderen, waar zitten ze dan, bovenkant zaagtafel?

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de foto. Die beugel heb ik gelukkig en ik had ik ook al door, dat je die kunt gebruiken als tweede vaste punt van de geleider. Zit bij jou de klem die de geleider vastzet wel stevig? Ik heb het idee dat de mijne niet vlak is en dat daardoor de geleider zo makkelijk heen en weer waggelt.

De twee schroeven zijn inbusbouten , voor en achter het zaagblad en zo'n 3 cm naast elkaar. Als je onder de tafel gluurt zie je de bijbehorende moertjes zitten en je ziet dat ze door een blokje heen steken waarmee de motorunit vastzit aan de tafel. Als je deze losmaakt en ze net aan weer vastklemt, en je maakt vervolgens de zaagblad-scheef-stand-knop los, dan kan je met een hamer, tikjes gevend de hele motorunit verstellen. Je moet dan wel de gele zijpanelen er even afschroeven om er beter bij te komen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nog een vraag.

Heb jij de zaag ook los op het voetstuk staan? Hij staat op z'n rubber voetjes best stevig, maar ik kan me voorstellen dat je in de hitte van de strijd opeens de zaag op de grond ziet duikelen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik had de machine altijd vastgeschroefd op de bok.
I.v.m. verplaatsbaarheid en een gebrek aan kastruimte in mijn werkplaats heb ik een metalen ladenkastje gekocht (zo eentje die je vaak op kantoren tegenkomt onder de bureau's). Daar heb ik hem nu op vastgeschroeft.
Ben er nog niet geheel tevreden over omdat de werkhoogte voor mij aan de hoge kant is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik vind het een mooie zaagmachine Seek. Ben heel benieuwd hoe hij (een zaag is toch een hij?) bevalt (zo wordt het wel een rare zin), nog een keer. Ben heel benieuwd hoe je ervaringen met deze zaagmachine zijn, Kity heeft een prima naam!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.