Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Mijn nieuwe Kity 419

Zo, hij is binnen, opgebouwd en al een paar testjes gezaagd.

Er zat geen gebruiksaanwijzing bij de zaag. Gelukkig wel bij de schuiftafel, want die is wat complexer. Alhoewel, erg veel nut (behalve de mooie constructie tekening) heeft die gebruiksaanwijzing niet. Je snapt gewoon niet dat ze met zo'n vodje wel een CE markering kunnen krijgen. Ze hebben beloofd nog een gebruiksaanwijzing op te sturen.

Mijn eerste indruk is nog niet overdeeld positief. De tafel is mooi vlak gelukkig en de motor maakt een mooi zoemend geluid. Er zit helaas alleen maar een korte langsgeleider bij. Dat is veiliger heb ik begerepen, maar hij is gewoon niet 100% stabiel. Als je aan het eind met je vingers ertegenaan duwt, kan je hem makkelijk een klein stukje wegduwen. Hoe erg is dat? Geen idee. Ik wil nog wel een lange geleider maken die ik met een klemmetje aan de achterkant van de tafel vast kan zetten.

Re: Mijn nieuwe Kity 419

De afkortgeleider is waardeloos. Hij heeft veel speling in de groef in de tafel. En hij is lastig precies op een bepaalde hoek in te stellen. Aan de onderkant zitten een paar plastic nopjes om makkelijk te glijden, maar één daarvan valt precies in een schroefgaatje van de tafel. Wil je iets afzagen, dan moet je dus eerst door die hobbel heen. Net of zoiets niet eerst even getest wordt voordat het van de tekentafel naar de fabriek gaat.

De montage van de schuiftafel is het lastigste. Met vulplaatjes op de goede hoogte stellen en met een stelwieltje netjes horizontaal maken. Het is nu nog niet helemaal naar tevredenheid. Hij zit nu nog iets te hoog. De twee uitleggers waar de hele schuiftafel onder aan de hoofttafel vastzit was ook zo iets. Ik kon ze niet eens bevestigen, omdat er een lip van de grote groene kast in de weg zat. Die moest ik eerst even met een eind hout en een hamer een stukje omhoog tikken. Weer zoiets, wordt dat dan niet even getest.

Op de hoeken van de schuiftafel zitten twee instelbare pinnen die je omhoog of omlaag kan drukken. Geen idee waar deze voor bedoeld zijn. De bevestiging van de aanslag vind ik weer ver onder de maat. Met een lichte druk is dat heen en weer te bewegen.

Dan heb ik nog een paar onderdeeltjes waar ik geen idee heb waar ze voor dienen. Misschien staan die in de gebruiksaanwijzing.

Alles bij elkaar denk ik wel dat ik een fatsoenlijk werkende machine hiervan kan bouwen. Maar zo uit de fabriek is het zeker niet gelijk perfect. Het zijn denk ik wel allemaal dingetjes die met een beetje huisvlijt wel te verbeteren zijn.

(Als ik een wat langer berichtje maak, gaat het edit venster raar doen. Daarom dit bericht in drie delen geknipt).

Oh ja, nog iets waarvan ik hoop dat het in de gebruiksaanwijzing staat. Het zaagblad staat nu niet helemaal parallel aan de groeven in de tafel. Ik meet ongeveer 0.1 mm verschil tussen voor en achterkant van het zaagblad. Het is me echter nog niet duidelijk hoe dit te verschuiven. Als ik de vier boutjes losmaak waar de motorunit mee aan de tafel vastzit, dan kan ik hem nog steeds niet verschuiven. Het is net of er nog ergens iets vast zit.

Die losse pinnen in de roltafel dienen als nulpunt voor de afkortgeleider, Met andere woorden wanneer je de geleider wegneemt en nadien terug plaatst moet de geleider terug mooi haaks staan als hij tegen deze punten aanligt.

Voor de langsgeleider is het inderdaad beter wanneer die langs achter ook kan geklemd worden, enige tienden millimeter speling op de geleiding is al voldoende om deze geleider achteraan enkele mm te verplaatsen.

Om mooi zuiver te zagen dient de achterkant van de zaag enkele tienden van een millimeter meer speling te hebben dan vooraan de zaag, gemeten tussen zaag en langsgeleider, dus misschien eerst eens meten tussen zaag en geleider voor je de zaagunit verplaatst.

Voor de rest, tja een Kitty is geen Hammer of Felder, je zal enkele minpuntjes voor lief dienen te nemen, maar er is zeker iets van te maken met wat werk.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    dat handvat stoot je in het kopshout van een plankje vleugel aandraaien , en je hebt een duwplankje.
    Aha. Dat klinkt logisch. Die lange gekronkelde spaak is trouwens om de stofzuigerslang die aan de beschermkap zit omhoog te houden. Maar die kan ik dus niet meer gebruiken omdat nu de achter rails in de weg zit.

Nu dat vage plaatje met die drie gaten nog...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Die losse pinnen in de roltafel dienen als nulpunt voor de afkortgeleider, Met andere woorden wanneer je de geleider wegneemt en nadien terug plaatst moet de geleider terug mooi haaks staan als hij tegen deze punten aanligt.
    Aha, mooi. Maar zitten ze dan niet op de verkeerde plek? Als ik de dwarsgeleider nu tegen die twee pinnen aanleg, staat hij dus evenwijdig met het zaagblad. Ik snap dat dus duidelijk niet? Jammer dat dit in de handleiding van de roltafel helemaal niet genoemd wordt.

Voor de langsgeleider is het inderdaad beter wanneer die langs achter ook kan geklemd worden, enige tienden millimeter speling op de geleiding is al voldoende om deze geleider achteraan enkele mm te verplaatsen.

Om mooi zuiver te zagen dient de achterkant van de zaag enkele tienden van een millimeter meer speling te hebben dan vooraan de zaag, gemeten tussen zaag en langsgeleider, dus misschien eerst eens meten tussen zaag en geleider voor je de zaagunit verplaatst.
    Ja ik ga daar wel een "deftige" langsgeleider bouwen. Ik heb al een paar ideetjes.

Voor de rest, tja een Kitty is geen Hammer of Felder, je zal enkele minpuntjes voor lief dienen te nemen, maar er is zeker iets van te maken met wat werk.

Mvg,

André
    Voor mij is dit de allereerste zaagtafel. Door ruimtegebrek kon ik geen mooie Hammer oid nemen. Dat betekend dus dat ik wat meer moet knutselen en improviseren, maar dat is niet erg. Het leek me wel nuttig om een eerlijk indruk weer te geven, zodat andere geintereseerden ook eens een minder jubelend verhaal konden lezen.

Hallo Seek,

zo te zien op de foto zit de afkortgeleider aan de ene zijde met een pin in een boring, zodat de geleider rond deze bevestiging kan pivoteren, om haaks te staan moet de achterkant van de geleider dan tegen één van de twee beweegbare pinnen aangelegd worden.
    De tweede beweegbare pin achteraan de tafel dient om de geleider haaks te plaatsen wanneer je de geleider van de ene zijde naar de andere zijde van de afkorttafel verplaatst.

Deze twee beweegbare pinnen kan je vermoedelijk bijregelen om de geleider juist haaks af te stellen, ze zijn zo te zien excentrisch van vorm, even de klembout lossen en de pin lichtjes verdraaien zou moeten lukken.

Mvg,

André

Ondanks dat het inderdaad geen Felder oid is, blijf ik het vreemd vinden van die kleine fouten. Het zijn maar kleine fouten, maar ze ergeren wel. Zou het dan zo moeilijk zijn om een machine te bouwen die die kinderziekten niet heeft. Je mag er toch vanuit gaan dat dat meerdere malen getest is, dat er prototypes gebouwd/getekend zijn, en dat ze aan de hand daarvan die kleine dingen eruit kunnen halen? Het schiijnt tegenwoordig moeilijk te zijn om iets goed te doen en te houden.

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
    Ondanks alle problemen die je noemt denk ik dat je een goede machine hebt gekocht. Mij bevalt de kity in ieder geval zeer goed.
    Een aantal punten die je noemt:
    - roltafel lastig af te stellen. Daar ben ik het roerend mee eens. Ik wilde aanvankelijk de roltafel switchen tussen de zaagtafel en de freestafel. Dat heb ik na een paar keer zweten wel bekeken . In de praktijk stel je de zaak 1 keer in en daarna nooit meer.
    - geen gebruiksaanwijzing. Die heb ik ook niet. Ik ben overigens, bij welk gereedschap dan ook, niet anders gewend dan een overzicht van veiligheidsvoorschriften (gehoorkap op, bril op, niet zelf open schroeven etc.). Toevallig net vorige week een Huvema kolomboormachine gekocht met een boekje veiligheidsvoorschriften (+ helaas twee onderdelen die voor mij niet te plaatsen zijn, zal er eens een foto van maken, mogen jullie raden wat het is )
    - de pinnen op de roltafel zijn in de praktijk zeer handig. Je gebruikt ze als aanslag om terug te keren naar 90 graden. Er zit 1 achterop de tafel voor als je het hout voorop de tafel legt en 1 voorop de tafel voor als je het handig vindt om het hout achterop te leggen. Je hebt op de foto de aanslag er zo te zien goed tegenaan zitten.
    - de afkortgeleider is inderdaad lastig in een bepaalde hoek te zetten, maar ik weet niet hoe het jou vergaat, maar de meeste hoeken die ik maak zijn 90 graden. En laat nou net toevallig die hoek in de afkortgeleider zitten . Lijstwerk is altijd spot on.. Speling heb ik niet opgemerkt.
    - langsgeleider, ik gebruik altijd de korte langsgeleider. Van de speling heb ik hier in de praktijk geen last.
    - zaagblad scheef, volgens mij is het mogelijk de hele zaagunit t.o.v. het tafelblad te verstellen. Ik heb dit echter nooit bij de veter gehad.

Verder valt me op jouw machine een beugel heeft om de machine te verplaatsen. Die heeft de mijne helaas niet. Vooral als je niet al teveel werkruimte hebt (en wie heeft dat niet) dan is het verplaatsen vaak nodig.
    Gr,
    gandel

Forum Rechten