Pitch pine kast

Hector 1947

Nieuw lid
20 okt 2012
10
0
Goeie avond
Ik heb een kast geerfd in pitchpine hout,deze staat al 10 jaar in een garage
nu wil ik deze opkuisen ,is onbehandeld maar erg vuil.Graag een suggestie
om deze terug in orginele staat AUB

Marc
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Welke houtsoort wordt eigenlijk bedoeld met "Pitch Pine". Mijn vader heeft vroeger wat van dit hout gebruikt, afkomstig van oude schoolbanken. Ik weet hoe het er uitziet, maar niet of het nu nog verkrijgbaar is.
 

tuoh

Oud hout
Dat is al heel wat jaren een bron van verwarring, het hout dat voor 1940 werd verwerkt als Pitch-pine was in feite Pinus Palustris (Moerasden) maar was in Frankrijk bekend onder de naam Pitchpine, ook in Vlaanderen trouwens.
Het tegenwoordige Pitchpine is afkomstig van de Pinus Caribaea. Dit hout is wat lichter van kleur en ook minder vettig dan Pinus Palustris.
Ik weet er niet het fijne meer van, maar ik dacht dat er na WoII een exportverbod ingesteld is voor de Pinus Palustris, omdat er tijdens de oorlog veel te veel omgehakt was. Het is in elk geval nooit meer in grote hoeveelheden op de markt gekomen hier.


Mvg,

André
 

Hector 1947

Nieuw lid
20 okt 2012
10
0
Goeie middag
heb een paar fotos bijgevoegd van
Pitch pine kast hopelijk weet iemand raad
Bij voorbaat dank
Marc
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is al heel wat jaren een bron van verwarring, het hout dat voor 1940 werd verwerkt als Pitch-pine was in feite Pinus Palustris (Moerasden) maar was in Frankrijk bekend onder de naam Pitchpine, ook in Vlaanderen trouwens.
Het tegenwoordige Pitchpine is afkomstig van de Pinus Caribaea. Dit hout is wat lichter van kleur en ook minder vettig dan Pinus Palustris.
Ik weet er niet het fijne meer van, maar ik dacht dat er na WoII een exportverbod ingesteld is voor de Pinus Palustris, omdat er tijdens de oorlog veel te veel omgehakt was. Het is in elk geval nooit meer in grote hoeveelheden op de markt gekomen hier.


Mvg,

André

En ik die dacht dacht dat het vanwege de naam Amerikaans hout was...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.