oude houten schaven opknappen

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Ik zag op deze forum niet hoe ik de oude schaven het beste op kan knappen vandaar deze nieuwe topic.

Heb vandaag op de rommelmarkt een paar oude houten schaafjes op de kop getikt en wil deze weer terug krijgen in goede staat er zit houtworm in en de beiteltjes zijn beetje roestig.

Hoe kan ik dit het beste aan pakken de schaafjes met terpentine of een andere benzine product schoonmaken en daarna met een olie bewerken? of kan ik het beter met petroleum doen?

Ik dacht eraan om de beitels met elektrolyse te ontroesten de platte zijde te vlakken en te slijpen met waterproof op een stalen buis geplakt (halfronde holle beitel) de rest gwn op de wetsteen slijpen.

Zelf heb ik nog nooit met ouderwetse profiel schaafjes e.d. gewerkt en wil dit nu wel doen want het lijkt me een keer mooi om op de "old fashion" stijl hetzelfde te bereiken wat je tegenwoordig met de frees doet.

Mvg Patrizio
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.