Meubelmakerskistje I in Sketchup

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Afgelopen week in de verloren uurtje even een eerste opzetje gemaakt. Je hebt gelijk René het valt verdomd niet mee.

Meubelmakerskistje I.jpg

En toen ging het fout, krijg de deksel niet verder open.

Meubelmakerskistje I-1.jpg

Maar ik heb wel twee laatjes zonder tussen vakje. Keurig 1 mm ruimte rondom. Zijde van 10 en die bodum van 5 mm

Meubelmakerskistje I-2.jpg

Het verstek onderaan en de embasing (?) van de bodem dat zit er wel in. Alleen ik heb de ballen verstand van de verhoudingen van de zwaluwstaart. Ja ooit hoelang geleden wel een gedaan maar.............

Meubelmakerskistje I-3.jpg

En ja van je fouten mag je leren dus waar gaat het hier allemaal fout.

Meubelmakerskistje I-5.jpg

Nog te doen;
- Scharnieren
- Zwaluwstaart
- Latje boven op, vertel even René wat ik fout doe.
- Gereedschap
- ??
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat deksel wat niet verder open gaat: je hebt het latje bovenop aan de achterkant haaks. Dat moet een scherpe hoek zijn, anders stuit het tegen de top. Als je het bovenblad doortrekt naar voren en dat als snijvlak gebruikt, dan heb je de goede hoek
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb effe een filmpje gemaakt van het deksel hoop dat dit duidelijk is .

Eigenlijk moet je het kistje van de werkelijke meester hebben want de mijne is niet geheel identiek .
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig Jeroen,
Leuk om m'n Kissie in sketch up te zien ben echt een nitwit wat dat betreft een kubus lukt me nog wel.
Er zitten echter wat foutjes in ( verplicht hè Rendew) De onderzijde van het deksel loopt haaks met een kleine overstek over de voorzijde, de tapse regels die aan de bovenzijde zijn ingelaten in het deksel lopen taps toe naar de scharnierzijde de maximale hoogte bij het scharnier van deze latjes is de knoopdikte van het scharnier anders kan het deksel niet verder open als 90 graden de bedoeling is juist dat bij volledige opening de latjes op de bovenzijde van het kistje rusten zodat de scharnieren ontzien worden, aan de binnenzijde lopen de laatjes op een middengeleiding dus niet in een soort bakje.
Ben heel benieuwd naar de volgende stappen.

Roeland
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het regent dat het giet dus op een eenzame morgen maar weer eens de opmerkingen van de meesters gelezen. Even wat foutjes wegwerken volgens meester Rendew. :eek:

Dat balkje bovenop is dus niet zo makkelijk als het lijkt. Dat lijntje parallel met de onderzijde is de lijn bovenzijde deksel. Hopelijk heb ik het zo iets beter. Had beter moeten op letten bij Ome Rick zijn open dag.

Meubelmakerskistje I-6.jpg

Tja dan moet de deksel nog scharnieren. Daar heb je dus scharnieren nodig. Op deze zondag morgen met engeltjes die buiten piesen geen zin om even in de schuur op zoek te gaan naar scharnieren. Dus dan mag je zoeken op internet.

Meubelmakerskistje I-8.jpg

Die moeten verschaald worden naar de juiste maat. Verschaling blijkt met wat rekenwerk 0,321875. Dan kom je redelijk bij 64 mm. En dan ga je overtrek

Meubelmakerskistje I-9.jpg

Uiteindelijk krijg je met heel wat tekenwerk een scharnier. Niet echt moeders mooiste maar wel functioneel.

Meubelmakerskistje I-10.jpg

Daarna kleppie even over het knooppunt draaien en voiala............... hopelijk zij de meester timmerlieden nu tevreden. Kijk nu naar het plaatje en zie kleppie en bovenzijde vooraan stijf tegen elkaar. Volgens mij iets met draaipunt of zo te maken, laterrrrrrrrrrrrr.

Meubelmakerskistje I-11.jpg

Oja dan hadden ze het nog over de overhang van het kleppie aan de voorzijde. Hebben we even vijf millimeter bijgeschaafd. Dat is het mooie in een computer je kan BIJ schaven. ;)

Meubelmakerskistje I-12.jpg

Volgende keer de laatjes.
En willen de meester timmerlieden even wat aanwijzingen geven voor de zwaluwstaartjes. Kan ik die intekenen maar de juiste verhoudingen ????
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.