Schaakbord: Olien en kieren

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heel mooi bord geworden. Een goede meubelmaker weet foutjes in zijn werkstuk netjes op te lossen. Niet alleen opgelost maar ook verfraaid.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hallo Dalton, dat ziet er een heel stuk strakker uit!
Heb je de hoeken met de hand of op de zaagtafel uitgezaagd? Het resultaat is in ieder geval prima.
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Na een noodgedwongen pauze kan ik weer verder met het schaakbord. Ik heb tungolie gekocht en een testje gedaan maar was eigenlijk niet tevreden over het resultaat: de esdoorn werd geler. Nu heb ik bedacht de tungolie voor een ander project te bewaren en het bordje te vernissen. Een glanseffect lijkt me wel mooi. Ik heb een potje 'vernithane' vernis van Boss paints bemachtigd. Mijn vraag is nu hoe deze het beste aan te brengen. De man in de winkel raadde me aan tussen lagen door te schuren en te ontvetten met 'white spirit' (terpentine, juist?). Maar dit lijkt mij wat vreemd. Sowieso nog nooit gehoord van het ontvetten van hout en vernislagen met terpentine. Was dit een goed advies? Wat raden jullie mij aan qua aantal lagen, tussendoor schuren en ontvetten, en eventueel nog een laatste afwerking (was) zoals in dit filmpje (deze meneer maakt het wel héél ingewikkeld in mijn ogen)? Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik maak tussen de lagen vaak schoon met terpetine bij het afwerken van mijn pennen. Dit vooral uit gemak want terpetine geeft geen roest op mijn draaibank. Als de verf op terpetinebasis gaat dit prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.