Schaakbord: Olien en kieren

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij wat eigenlijk mijn eerste houtbewerkingsproject is. Ik ben een schaakbordje aan het maken en heb hier twee vragen over:
- Ik denk dat het mooi is om het bord te olien zodat de nerf wat dieper wordt, welke olie raadt u mij aan? (Welke niet? Wat zijn de verschillen?) Ik heb bubinga en esdoorn gebruikt.
- Als beginner gaan er natuurlijk dingen mis: twee hoeken hebben aanzienlijke kieren. Hoe kan ik deze opvullen? Ik heb op youtube een filmpje gezien waarin iemand deze gewoon opvult met witte houtlijm, maar omdat mijn kieren redelijk groot zijn denk ik dat er dan een wit lijntje ontstaat. Is er misschien een olie die zo stroperig is dat ik deze kieren er ook mee kan vullen? Of kan ik beter iets anders doen?
Bedankt!
IMG_4827.jpg
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Goede vraag, zit met een soortgelijk probleem: boekenplank in beuken met verbindingen die nog een flink stuk strakker hadden gekund. Helemaal dichtzetten hoeft niet, maar versterkt olie niet optisch de spleten?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Dalton,

Heb je ook meer foto's van het hele bord?

De spleten opvullen zal je altijd blijven zien, zelfs als het nu mooi zou worden zal het met de tijd anders gaan verkleuren dan het hout.

Je zou de spleten wat rechter en breder kunnen maken en ze opvullen met een reepje esdoorn.

Anders: het bord uit de rand halen, iets van de kanten af schaven en de verbindingen beter passend maken.

Groeten, Raymond
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Dalton,

...


Je zou de spleten wat rechter en breder kunnen maken en ze opvullen met een reepje esdoorn...

Ik zou de tip van Raymond ook uitvoeren. Probeer het verstek zo zuiver mogelijk 45 graden te schaven op een futselplank/shooting board. Of je kan de lijst in een verstekklem vastzetten en weer doorzagen, dit herhalen tot de verbinding mooi sluit.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden om deze hoek dan te accentueren met een licht/donker/licht fineer sandwich.
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Bedankt voor de tips, ik vrees alleen dat ik alles al gelijmd heb en ik bord en lijst dus niet meer van elkaar af kan halen (het geheel zit op en om een plaatje multiplex gelijmd). Dat je de spleten blijft zien begrijp ik, en is voor nu acceptabel (volgende keer de verstekhoeken bijschaven), ik zoek dus toch een manier om ze zo mooi mogelijk dicht te laten lopen. Bedankt en hier een foto van het hele bord, dat overigens nog vol oneffenheden zit en nog geschuurd moet worden.IMG_4828.jpg
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Dalton. Je zou de hoeken kunnen vullen met een titebond lijm die je donker opkleurt, pigmenteert dus, dit doe je met een pigment voor water. Als je aan de onderkant en zijkant tape plakt kun je de lijm er in laten lopen en wanneer deze droog is vlak schuren. Donkere lijnen vallen niet zo op.
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Dopeling, dat klinkt goed. Twee vragen: Titebond is een merknaam, is dat gewoon witte houtlijm? Werkt dit dus ook met andere houtlijmen? En twee: Pigment zullen ze gewoon in schilderswinkeltjes verkopen denk ik?

Sunrayes en handig18: Kan dit niet, waarom niet? Waarom raadt coko mij aan dit te doen dan met een futselplank?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Sunrayes en handig18: Kan dit niet, waarom niet? Waarom raadt coko mij aan dit te doen dan met een futselplank?

Omdat die beestjes niet stil blijven zitten als je ze wil schaven. ;)
Net zo goed als bij-knippen en bij-snijden, voor je het weet zijn ze weer weg gevlogen.

hahahahaha
Maar alle gekheid op een stokje...
Met een futselplank kan je je hoeken perfect op maat af-schaven.
Zoek bij joetjoep maar eens op shootingboard (bv van Paul Sellers).
Met zo'n plank (board) worden je hoeken perfect sluitend (uiteraard wel na enige oefening enz...)

Van olie heb ik geen verstand.

Groeten, Raymond
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
ok. Ik heb ook wel eens gehoord dat je kiertjes kunt vullen met schuursel en houtlijm of montagekit.. Iemand ervaring mee?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Een slecht sluitend verstek wordt nooit mooi, wat je er ook in smeert. SunRayes' eerste suggestie is goed uit te voeren als er nog wat esdoorn over is.
Het is het gemakkelijkst om op de tafelzaag de verstekken eruit te zagen, dan lijm je er wat overbemeten hoekstukjes in die je na droging op maat schaaft of schuurt. Dat komt er dan zo uit te zien:

Schaakbord 2.jpg

Als je vervolgens het bord op de punt over de zaag haalt (even een sleetje voor maken) kunnen er ook nog "splines" in de hoeken worden gelijmd. Daarmee verstevig je de verbinding en voeg je een extra decoratief element toe.
Ziet er dan zo uit:


Schaakbord 3.jpg

Succes, Kor
 
Laatst bewerkt:

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Ok, zo had ik dat nog niet bedacht. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. Bedankt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK zou inderdaad voor een olie, of olie/was afwerking gaan, niet voor lak. Een goede kwaliteit 'gekookte lijnolie' voldoet in principe (wel een betere kwaliteit dan die witte flesjes gekookte lijnolie die je bij de bouwmarkt vindt; loop naar een zaak voor kunstschilderbenodigdheden of houtafwerkingsmiddelen - zoals Ron van Zaltbommel's tent, of maak het zelf met ambachtelijke rauwe lijnolie van bijvoorbeeld de oliemolen in Zwolle ;-) ), maar een olie op basis van tungolie - Chinese houtolie - is nog beter.
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Bedankt voor alle tips. Voor de geïnteresseerden hieronder het voorlopig resultaat. Nu op zoek naar een mooie afwerking..
IMG_4832.jpg IMG_4833.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.