Project 1: balkontafeltje

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Dag forummers,

Ik heb voor deze zomer een balkontafeltje gemaakt dat aan de reling van het balkon hangt. Inklapbaar vanwege ruimte en dat maakte het wel ietsje lastiger...

Ben nog nieuw op houtgebied, maar hoop dat jullie het toch aardig vinden om te bekijken. Opbouwende kritiek van harte welkom!

Tafeltje is gemaakt van zo'n verlijmde plaat van de bouwmarkt. Ik wilde een stevigere kwaliteit dan vuren/grenen, want het blad wordt niet aan alle kanten ondersteund. Het is dus een of ander vaag hardhout geworden: nyatoh... Ik geloof dat die bouwmarkten ook maar in de schappen leggen wat toevallig goedkoop voorhanden is. Dit spul kan ik niet aanraden: erg vezelig en daardoor moeilijk strak te bewerken. En heel erg duurzaam zal het niet zijn. Leerpuntje voor de volgende keer...

18 mm plaatdikte is toch wat te weinig, dus ik heb de buitenste vijf cm van de randen van het blad opgedikt naar 36 mm. De binnenkant van het blad moest dun blijven: zo kan de steunplaat (zie plaatje verderop) in het blad vallen bij samenklappen. Ook blijft daardoor het gewicht redelijk: hij is zo al zwaar genoeg.

Lastig (voor mij tenminste) was nog het inlaten van de scharnieren. Onder het blad en in de "achterwand" zitten de scharnieren niet aan een rand, maar midden in het hout vast. Da's prutsen om de diepte goed te krijgen. Iemand tips voor de volgende keer?

Afwerking met bootlak en rvs-scharnieren, want tafeltje staat toch de meeste tijd buiten.
Balkontafel_01.jpg
De bovenkant, met afgeschuind en verdikt blad.
Balkontafel_02.jpg
Achterblad, ook verdikt, want al het gewicht hangt er bovenaan.
Balkontafel_03.jpg
Achteraanzicht: zo hangt hij aan de reling. Helaas was ik zo stom om de haken eerst te laag te schroeven, dus gevuld met 2-comp. lijm.
Balkontafel_04.jpg
Het blad wordt ondersteund met een dwarsplank en raampinnen. De hoek is 45 graden, zodat dit redelijk goed passend te maken was, ook zonder fancy apparaten en/of kunde...
Balkontafel_05.jpg
Als de pennen eruit gehaald worden, hangt de dwarsplank aan het bovenblad. Blad kan dan naar beneden klappen en de dwarsplank past er dan in, zodat de tafel plat opvouwt.

Heb het nodige opgestoken bij deze actie: ik weet nu bijvoorbeeld dat hout wil drijven op houtlijm. Is toch lastig om in te schatten hoe onhandig dat is, want bij het drooglijmen had ik daar helemaal geen last van :confused:

Ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hoi Boskabouter,

Het ziet er netjes uit. Goed gedaan.

Je zou ook een smal plankje bovenop kunnen maken, zodat je die ophang haken niet zo erg ziet.

Groeten, Raymond
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hmmm, had ik inderdaad ook al aan gedacht. Toch maar niet gedaan omdat de haken al zo hoog zitten. Dat was wederom nodig om de dimensionering van het tafeltje rond te krijgen i.c.m. de afmetingen van de plaat.

Maar inderdaad, volgende keer toch eens kijken of hier niet iets strakkers te bedenken valt...

Groeten,

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.