massief houten onderstel

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Voor een dressoir met afmetingen 100cm x 200cm x 50cm (Hoogte x Lengte x Diepte) bestaande uit een corpus van 18mm mdf met daar rond een frame van rubberwood met daar rond 12mm mdf wil ik een onderstel maken. De kast op zich weegt al redelijk wat en er komen wsl glazen etc in.
Ik wil een onderstel maken dat lijkt op bijgevoegde foto s.
1. Is dit haalbaar qua belasting?
2. Heeft iemand advies van hoe te werk te gaan? Welke verbindingen?
Alvast bedankt!
Bram
foto (5).JPG
foto.jpg
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Dat kastje op de foto is volgens mij niet veel breder dan 1m20. Een steun in t midden gaat echt niet mooi zijn denk ik...
Mijn idee was om de kast verder te laten uitsteken links en rechts van het onderstel, dan heb je ook geen overspanning van 2m en dan is een centrale steun mss minder nodig. Het willen doorbuigen tussen de poten wordt dan gecompenseerd door het willen doorbuigen
naast de poten? Of is dat nonsens?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Het willen doorbuigen tussen de poten wordt dan gecompenseerd door het willen doorbuigen
naast de poten? Of is dat nonsens?

Dan krijg je het effect dat de onderplank naar boven doorbuigt. De plank krijgt dan twee bulten waar de poten zitten.
Je moet er voor zorgen dat de onderplank stijf genoeg is om het totale gewicht zonder vervorming aan de poten door te kunnen geven.

Omdat de poten iets schuin staan is er een kans dat het kruispunt van het onderstel iets omhoog gedrukt zal worden.

Verder is het wel een interessant en mooi onderstel. Een beetje jaren 60.

Groeten, Raymond
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De poten kunnen bovenaan eventueel ook verbonden worden? Dan komt er wsl niks omhoog.
De onderkant van de kast bestaat uit 12 mm (aan de buitenzijde) en 18mm (corpus binnenin) MDF met daartussen latten van 35 mm dik en 33mm breed rubberwood (oranje op onderstaande foto, de kast op foto is ook 50x200 ipv 100x200). Dit wordt stijf genoeg, vermoed ik?
foto (6).JPG
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Bedoel je dat de ombouw hol wordt, met alleen rubber wood aan de zijkanten?
Dat is geen probleem, maar dan zou ik ter hoogte van de poten extra rubber wood latten er tussen lijmen. (in de lengte richting, dus latten van 200 lang)
Dan wordt het gewicht goed verdeeld en ook goed naar de zijkanten gebracht.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ja, idd hol, ik ging er wel korte rubberwood dwarslatten tussen steken, van +-50cm dus, maar voor de stijfheid is in de lengterichting ongetwijfeld beter...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Kan iemand mij advies geven over de nodige dikte van de latten van het onderstel en de te gebruiken verbindingen, zowel aan de hoeken als aan de centrale kruising?
Alvast bedankt!
B.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Om tot goede secties te komen moet je de constructie even goed bekijken. (laten we esthetiek nog even achterwegen laten)

Wat je eigenlijk hebt is een kast met scheve poten, maar omdat er dan zijwaartse krachten zijn wordt er nog een lat tussen de poten gezet zodat de zijdelingsekrachten op overeenstaande poten opgeheven worden door die lat. Drie elementen zijn dus van belang:
  1. De poten moeten stevig genoeg zijn om het gewicht vd kast te dragen en niet breken
    (als de hoek 45° is moet je de kracht ongeveer *1,5 doen om de kracht op de schuine poot te hebben (exacte berekening: kracht_schuin=kracht_naar_onder/cos(hoek) ))
  2. Er is aan het aanhechtingspunt aan de kast een buitenwaardse kracht, dit punt moet dus stevig genoeg zijn
  3. De onderlat, de kracht die hier op komt gaat in praktijk niet zo veel zijn volgnes mijn aanvoelen*
    De kruisverbinding in het midden verbeterd de de stijfheid vd 2 latten
Kort lijkt het mij belangrijk de poten stevig genoeg te maken en dan voor een esthetische keuze te gaan ivm de onderlatten wss zal dit al dik genoeg zijn.
Het lijkt mij ook belangrijk naar de richting van het hout te kijken.

Verder vind ik het een erg mooi ontwerp, ik ben zelf aan iets gelijkaardigs aan het denken maar ben nog niet uit mijn potenkeuze.

(*in theorie is deze kracht nochtans evenveel als de kracht naar onder, maar omdat er geen perfect scharnier zit aan de plaats waar de poot vastzit op de lat en aan de kast worden een deel van deze kracht al tegengehouden en wrijving van de poot op de vloer...)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.