Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013

Lightbulb Voortgang Cryptex 1ste versie

Deze week gaat de studie ook weer van start, dus vandaag en gisteren maar mooi nog even de werkplaats in gedoken. Kan niet zeggen dat ik helemaal tevreden ben met het resultaat tot nu toe, had het me anders voorgesteld. De pvc buis dient als vervanging voor een houten onderdeel wat kapot is gegaan, de buis is in het eindresultaat niet zichtbaar (anders had ik wel een andere van hout gemaakt).

Het principe is bijna hetzelfde als dat van een normaal slot, maar de tuimelaars (rotating tumblers) zijn in dit geval ringen die je met de hand kunt draaien. Op de ringen staan rondom allemaal letters. Alleen als de juiste letters op een rijtje staan (en dus het goede woord vormen) is de cryptex te openen. De hoeveelheid ringen/de hoeveelheid letters op de ringen bepalen de moeilijkheidsgraad van de cryptex. Iedere ring heeft een soort inkeping die zich aan de binnenkant onder de juiste letter op de ring bevindt. Aan de centrale kern (central drum) zijn een serie houten pennen gemaakt, deze kunnen door de inkeping in de ring schuiven, Maar alleen als alle letters (en dus alle inkepingen) op een rij staan.

Cryptex.jpg

De (originele) ontwerpen, van links naar rechts: versie 1 en versie 2.

Naamloos.jpg

Stukje kersen ingespannen.

IMG_0001.jpg

De gemaakte onderdelen tot nu toe. De ringen zijn compleet, er moeten alleen nog 6 pennen aan de centrale kern worden gemaakt (het onderdeel in het midden bovenaan). één pen voor iedere ring. Mijn cryptex krijgt 6 ringen, dus een woord met 6 letters.

IMG_0002.jpg
    Laatst gewijzigd door Douwe; 03-09-13 om 11:43.
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Hey,

Ziet er al mooi uit. Had je het filmpje van Carl jacobson op YouTube al een keer gezien zo nee moet je maar is zoeken hij maakt er ook een in een filmpje word het ook heel goed in uit gelegd.
    groet jordi

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jordiij Bekijk Berichten
    Hey,

Ziet er al mooi uit. Had je het filmpje van Carl jacobson op YouTube al een keer gezien zo nee moet je maar is zoeken hij maakt er ook een in een filmpje word het ook heel goed in uit gelegd.
    Daar heb ik het idee vandaan gehaald, wordt het inderdaad mooi in uitgelegd

Echt gaaf! Haal je al je puzzels van internet of bedenk je ze zelf?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Deels van internet en deels uit eigen hersenbrouwsel. De blauwdrukken voor deze puzzel heb ik van carl jacobson.
    Voor meer uitleg over de cryptex: http://www.youtube.com/watch?v=A_eM54vDsZU
    zijn 2e versie:http://www.youtube.com/watch?v=1vkoDyKEyLA

Dat ziet er inderdaad al heel mooi uit!
    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Waar ga je het mee afwerken?

Grt. René

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renekooijman Bekijk Berichten
    Dat ziet er inderdaad al heel mooi uit!
    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Waar ga je het mee afwerken?

Grt. René
    Ik gebruik vaak lijnolie aangemengd met siccatief, maar voor een degelijke afwerking master oil (een uithardende vloerolie bestemd voor parket). Lak wordt vaak te glanzend, heb nog geen andere afwerkingen geprobeerd

Forum Rechten