Douwe daar kun je op bouwen

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Wou mij even voorstellen, mijn naam is Douwe kolkman. Heb met een aantal van de forumleden waarschijnlijk al kennis gemaakt op de open dag van masave. Ik ben een student (werktuigbouwkunde) die in zijn vrije tijd druk bezig is met projecten in de trend van hout-, metaal- en leerbewerking. Dit doe ik met veel plezier, en zal ik ook zeker blijven doen.

Ik ben vrijwilliger bij het molenmuseum De Wachter in zuidlaren en "werk" daar in de weekenden om onderdelen van de molen te repareren, oud speelgoed te maken van hout, planken te zagen van bomen en kennis over hout en houtbewerken uit te wisselen.

Thuis ben ik in mijn werkplaats bezig om allerlij projecten te maken, momenteel oa. bezig met het fabriceren van een Cryptex (Puzzel uit de Davinci Code), Spintollen (om van wol een draad te spinnen) en een kleine (oscillerende) stoommachine.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Welkom op het forum!

Ik heb je gisteren inderdaad al even gesproken en ik heb met veel bewondering je kistje bekeken. Dat belooft wat voor je toekomstige projecten!

Ik ben benieuwd naar je cryptex en ook zeker naar die stoommachine!

Groet, René
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Het valt me op dat er veel werktuigkundigen zijn die de weg naar het hout ook gevonden hebben (mezelf incluis ;-))

Welkom hier Douwe!

Ik moest ook meteen aan Wilco denken toen ik dat van je hoorde! Dergelijke hybride werkers hebben de toekomst lijkt het wel. Zelfs André is na jaren houtbewerking aan het metaaldraaien en lassen geslagen;)

Fons
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Welkom op het forum!

Ik heb je gisteren inderdaad al even gesproken en ik heb met veel bewondering je kistje bekeken. Dat belooft wat voor je toekomstige projecten!

Ik ben benieuwd naar je cryptex en ook zeker naar die stoommachine!

Groet, René

Ik zal de komende tijd wel even druk zijn met mijn studie denk ik, dus om je nieuwschierigheid al een beetje te stillen:

Het ontwerp van het enkelcilinder oscillerende stoommachientje

Ontwerp.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik ben maar overgestapt op die "stoomslijper", mede omdat ik qua metaalbewerking nog veel moet leren. Was eerst begonnen met een stirlingmotor van eigen ontwerp, maar dat bleek al na de eerste paar stappen veel te hoog gegrepen te zijn...

Emma1.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Die stoomslijper is toch ook mooi om mee te beginnen? Die stirlingmotor is leuk als je practica CNC krijgt. Kan je heel mooi de radiator mee fabriceren.

Practica's CNC al gehad, we hebben enkel een CNC frees, geen CNC draaibanken. De koelvinnen wou ik zelf afsteken met een afsteekbeiteltje, kan prima met de hand lijkt mij. Ik liep vast op het gebruiken van glazen cilinders (hittebestendige duran reageerbuizen), omdat die nooit mooi rond zijn kan er ook niet soepel een zuigertje doorlopen. Probleem was ook dat ik thuis geen freesbank heb, dus kan ik enkel in andermans werkplaats onderdelen maken (op school 1 onderdeel mogen maken, de rest moest maar ergens anders). Cilinder verbindingsstuk, lagerblokken, glijlagers, assen, vlampotje, de verdringer en alle bevestigingsmaterialen waren al zo ongeveer klaar...
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
welkom hier douwe, leuk dat je er bent

volgens mij is de cryptix een cilinder die draaibare stukken eromheen heeft, en die moeten in de goede volgorde staan om geopend te worden. en in de da vinci code, boek en film, hadden ze een dokument in gestopt en als de verkeerde code gekozen werd, kon het dokument vernietigd worden. volgens mij was er ook een spel op tv, van de eo die deze criptix gebruikte, ben even de titel v/h programma kwijt.

corrigeer me als ik het verkeerd heb.


ps zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?8567-Voortgang-Cryptex-1ste-versie
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
volgens mij is de cryptix een cilinder die draaibare stukken eromheen heeft, en die moeten in de goede volgorde staan om geopend te worden. en in de da vinci code, boek en film, hadden ze een dokument in gestopt en als de verkeerde code gekozen werd, kon het dokument vernietigd worden.


Klopt helemaal, in de film bevat de cilinder een pupil met azijn. Als de verkeerde code gebruikt zou worden, zou een slagpin de pupil breken en het perkament aan de binnenkant onleesbaar worden gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.