tuintafel padoek

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Ben nieuw op het forum en lees het met veel interesse. Ben redelijk handig en heb nogal wat machine's ter beschikking, zoals vandiktebank, freesbank ( elektra beckum ) , 2 zaagtafels 2 bovenfrezen en nog wat meer. Ik heb een mooi partijtje padoekbalken gescoord 2,50m x 12 x5,5 ruw hout. Ben van plan om er een tuintafel van te maken. Ik heb op dit forum een hele mooie gezien. Maar zoals iedereen op dit forum wel kent hout werkt altijd, en ondanks dat padoek een redelijk stabiele houtsoort is ben ik toch bang dat verlijmingen ondanks pen en gat toch gaan kieren na verloop van tijd zeker als het in weer en wind buiten staat. Heb laatst in mijn badkamer div dingen gemaakt van ruw wengé hout icm professionele houtlijm Frencken K100 speciaal voor tropisch hout dat houdt zich goed, maar voor buiten heb ik toch mijn bedenkingen wegens weersinvloeden.
Zou sonde zijn als het vrij dure padoek na een tijdje helemaal gaat kieren.
Ik hoor graag jullie meningen.

Gr Harry
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Heb je al een tekening of schets, zodat duidelijk wordt om welke verbindingen het draait?
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Tekening nee zit in mijn hoofd worden waarschijnlijk allemaal pen en gat verbindingen heb nl geen lamello of domino kan wel pen en gat verbindingen maken. Er staat een tuintafel op deze site van padoek zoiets zal het gaan worden.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Harry,

Als je pen en gat verbindingen lijmt met een D4 lijm ( bijvoorbeeld rectavit structan ) dan zou ik niet vrezen voor die kieren.

Groeten

Bert
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo Bert

Bedankt voor je reactie Frencen K100 is ook D4 lijm wat is het verschil met die rectavit structan ( ik heb er nog nooit van gehoord en ik ken toch behoorlijk wat lijmsoorten). Mijn ervaring is ondanks gebruik van professionele lijm dat je dan nog het fenomeen van kieren krijgt zeker bij buiten gebruik en tropisch hout. Daarom had ik meer reactie's verwacht hierop.

Gr Harry
 
A

Athanor

Guest
Ik heb tuintafels gemaakt van Robinia en verlijmd met een Frencken D4 lijm. De werking van het hout van de tafelbladen is zo sterk dat de pen en gat verbindingen allemaal zijn gaan werken. Volgens mij moet je wel een heel stabiele houtsoort gebruiken om hier minder last van te hebben. Teak en Iroko schijnen stabiel te zijn. Padouk weet ik niet, lijkt me ook wel stabiel.

Fons

Zie: http://www.woodworking.nl/showthread.php?161-Tuintafel-van-Robinia&highlight=Tuintafel+robinia
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Hallo Harry,

Ik sluit me aan bij Athanor, de krachten die bij werkend hout ontstaan zijn zo groot dat lijm het niet tegen houd.
Of anders zal het hout vlak bij de lijmnaad barsten of scheuren.

Bij buitentafels is het het beste om er voor te zorgen dat de verbindingen de ruimte hebben om te werken.

Groeten, Raymond
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Als je een kader maakt voor het blad dat moet haast wel verlijmt worden anders valt alles uit elkaar, de tussenliggende delen kun je evt los in een groef leggen maar ja is dat mooi. Er gaar natuurlijk geheid iets werken. Padoek valt volgens mij in dezelfde klasse als teak maar ja herkomst van het hout speelt ook mee en dat weet je bijna nooit. Ik wacht nog meer reactie's af van op dit forum doorgewinterde klussers met ideeën.

Gr Harry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.