Lederen strop

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Aangezien ik vandaag niet naar Zwolle kon afzakken heb ik me toch maar wat proberen bezig te houden in de garage. Het resultaat: een nieuwe lederen strop.

DSC_0175.jpg

Na een paar mislukkingen met een basis van Padouk ben ik toch maar overgeschakeld op multiplex. Als fervent Paul Sellers volger kon ik bovendien niets anders dan dit volledig met de hand te maken. Hiervoor moest ik eerst nog een futselplank maken om de plankjes er toch een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. De futselplank werkt goed, maar is te lelijk om te posten...
Ik heb de multiplex vrij grof met de hand gezaagd en vervolgens bijgewerkt op de futselplank, daarna met de schaaf de randjes gebroken en alles glad geschuurd.
Aan de onderzijde heb ik een klein plankje vastgemaakt om gemakkelijk te klemmen in de bankschroef. Het voorboren van de schroefgaatjes heb ik met de "versnellingsbak-handboor" gedaan, heerlijk werken.

DSC_0174.jpg

Het leder kleven was het moeilijkste deel, de lijm moet héél mooi gelijk verdeeld zijn, anders krijg je hobbeltjes in het leer. Dit was bij mijn oude strop het geval. Het leer komt van een partij restjes meubelleer, dit heb ik op de markt op de kop kunnen tikken. Genoeg leer voor een heel leven stroppen en nog veel meer ;)
Tenslotte heb ik nog een laag was aangebracht op de multiplex om het er wat beter uit te laten zien. Morgen ga ik in elk geval de schaafbeitel slijpen, die kreeg het hard te verduren op de multiplex. Daarna wat polijstpasta op het leer en stroppen tot alles vlijmscherp is...

Groeten, Reinoud
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Maakt het eigenlijk uit welk leer je gebruikt? Ik wil testen of er een verschil zit tussen een beitel die afgewet is op een watersteen, en eentje op een leren strop met polijstpasta. Het leer dat ik gebruik heb is afkomstig van een bekleding en erg dun. De achterkant is dan ook behoorlijk glad. Ik vind het niet echt goed werken, maar zou dit aan het gebruikte leer kunnen liggen?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb verschillende soorten leer getest en dit meubelleer bevalt mij het best. Te zwaar leer is meestal te ruw. Het is een beetje zoeken tot je iets vindt dat lekker werkt. Wat je wel kan doen als het leer te glad is, is er even een schuurpapiertje over halen.
Ik heb geen degelijke waterstenen liggen dus ik kan niet vergelijken, maar op het leer krijg ik alles scherp en glanzend.
Als polijstpasta gebruik ik de groene variant van het merk Cibo, ik heb vroeger ook nog een polijstmiddel gebruikt bestemd voor de fabricage van kunstgebitten. Al rook dit verdacht veel naar "ça va seul".
Sellers gebruikt leer afkomstig van een oude zetel, ongeveer hetzelfde als wat ik gekocht heb.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag heb ik een lederen strop gemaakt voor mijn broer.
Als basis heb ik een stuk bamboe gebruikt, een restje van het parket dat we in zijn living gelegd hebben. Leek me wel leuk.

DSC_0325.jpg

Het viel best mee om de bamboe op de futselplank te schaven, beter dan verwacht. Aangezien mijn broer op dit moment nog geen bankschroef heeft heb ik een stukje voorzien om de strop met een lijmklem vast te maken.

DSC_0326.jpg

Om de bamboe af te werken heb ik gele boenwas gebruikt, dit laat de tekening mooi uitkomen en voelt lekker glad aan.

Groeten, Reinoud
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Reinhoud,

er is niets verkeerd aan je strop , maar ik vind het niet nodig dat het in de bankschroef ingeklemd wordt.
Zelf heb ik liever een strop met een handvat eraan en waarvan je het gedeelte dat met leder beplakt is, op de werkbank legt. Dan kan er ook gestropt worden wanneer er iets in de bankschroef ingeklemd is .

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je kan ook onderaan je strop op elke hoek een klein nageltje inkloppen en die vervolgens kort bij de onderkant afknippen. Dan kan je de strop gewoon op je werkbank leggen en beweegt die verder niet. Laat uiteraard wel kleine markeringen achter, maar bij de normale werkbanken stoort dat niet denk ik.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Ornament: bij jouw type werk kan ik me inderdaad voorstellen dat dit handiger is.
Ik vind het wel handig als de strop goed vast ligt, dan kan ik met twee handen de beitel vasthouden. Geeft wat meer controle. Het eerste idee was om de gaten voor de bench dogs te gebruiken, maar ik vond niet meteen iets dat hier goed in paste.
In de toekomst wil ik sowieso zelf een werkbank maken, deze is te licht en de bankschroef is van zéér bedenkelijke kwaliteit. Misschien integreer ik dan wel een strop in de werkbank.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Maar wet je op een lederen strop nou op dezelfde manier als op stenen? Of gebruik je daarbij een andere methode? En welke kant gebruik je hierbij nou precies; de gladde kant (bij banken etc de zitkant zeg maar) of de ruwe/wat harige kant?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik zie op de foto Bison tix contaxtlijm staan, hoe is de verlijming op het hout hiermee? Komt dit nog los?

ik zoek nog een lijm om houten latjes op textiel te kleven. De lijm die ik nu gebruikt heb hiervoor is niet sterk genoeg en kan je zonder veel moeite lostrekken.

Groeten,

Vincent
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Renault: Je gebruikt de ruwe kant, waar je wat polijstpasta op aanbrengt. Je werkt enkel weg van de snede. Hier http://www.youtube.com/watch?v=vvTcReENk9g wordt het mooi uitgelegd.

@Vincent: Tot nu toe is er nog niets losgekomen. Het grote voordeel met Tix is dat het niet druipt. Om textiel op hout te kleven is dit waarschijnlijk één van de beste lijmsoorten.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Vin_d,
Mijn strop is verlijmd met goedkope aldi lijm uit kokers (2€/st)
Zelf span ik deze liefst in mijn bankschroef maar je kan deze ook gewoon op de bank leggen tegen iets dat in uw bankschroef vast zit.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ikzelf smeer mijn eigen polijstmengsels steeds op de gladde kant. Ik kleef het leer op hout met gewone witte houtlijm. Het is zeer belangrijk dat de lijm dun en gelijkmatig wordt uitgesmeerd op beide delen en dat er heel lang geklemd wordt tussen gladde en grotere stukken hout ( groter dan de strop) omdat oneffenheden permanent in het leder worden gedrukt. Ik gebruik meestal ( weinig) dodekop pigment gemengd met transparante schoensmeer( tubetje ça -va - seul). Die is gemaakt om te houden op glad leder ( na droging en "opblinken). Dit houdt veel langer dan het met een polijststick wrijven op het leder. Het gaat ook met chroomoxidegroen dat minder fijn polijst maar wel iets sneller zijn werk doet. De dodekop was vroeger en is nog steeds de grote aanrader: gaat snel genoeg en is fijner en levert dus het scherpste gereedschap.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Op de ruwe kant zal houtlijm goed werken, maar of dit op de gladde kant lukt weet ik niet. De lijm moet in elk geval héél gelijkmatig uitgesmeerd worden. Ik heb hiervoor zelf een lijmkam gemaakt. Simpel steekmesje waar ik wat groeven in gevijld heb. Ik gebruik een stuk afvoerbuis om het leder stevig en gelijkmatig aan te rollen. Met contactlijm is dit voldoende.
Het mengsel dat je beschrijft daar heb ik nog nooit van gehoord, maar in wezen is het principe hetzelfde. Een vette substantie gecombineerd met een abbrasief. Wat moet ik me voorstellen bij zo'n dodekop-pigment en waar kan je zoiets vinden?
Als polijstpasta gebruik ik de groene variant van Cibo. Zowat het enige wat ik kon bemachtigen. Mijn grootste voorkeur zou uitgaan naar Itopol, een polijstmiddel voor tand-protheses. Zelden iets zo hard zien blinken! Helaas is dit moeilijker te verkrijgen.
Wat voor leer gebruik jij en waar heb je dit gevonden?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Reinhoud,

Je kunt het pigment bij een grote winkel van Schleiper kopen, Merkelbach, of bij "Verfmolen de Kat". Ik heb het vroeger bij Le Lion in Brussel gekocht. Het is ook gekend als juweliers rood, polijstrood;; enz. Het is een vorm van ijzeroxide en is niet giftig.

Het mengen met transparante schoencrème is een eigen uitvinding. Geef toe, als we het op onze schoenen doen, zal het gemaakt zijn om goed op leder te houden Het verwondert mij steeds dat ik enkel recepten vind over pigment gewreven in olie of vet. Iets ,dat als schoensmeer, hard wordt en zo het pigment vast houdt is toch praktischer. Ik weet iemand die het pigment met carnuba was als bindmiddel heeft gebruikt. Ik probeerde het uit , het pigment bleef goed op het leder zitten.
Het leder dat ik gebruik is steeds gerecupereerd, ik weet dus nooit wat het eigenlijk is. ik gebruik vooral leder dar een effen , homogeen oppervlakte heeft. Ik beschouw het soort leder als onbelangrijk, het dient alleen als ondergrond, als drager, voor het polijstrood mengsel. Het gaat eventueel ook als je het op een grijs karton of rechtstreeks op hout smeert.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een test gedaan, maar eigenlijk ben ik niet tevreden van het resultaat. Ik vind dat de waterstenen (tot 8000) scherpere beitels afleveren. Voor een guts of een profielbeitel van een schaaf heb ik het wel gebruikt. Eerst een een stukje hout afgerond, en dat als mal gebruikt. Dit levert een zelfde resultaat als een vormsteen uit coticule.
Hoe lang gaat het leer eigenlijk mee? Ik gebruikt polijstpasta van Dictum. Dit zijn staven die ik rechtstreeks op het leer aanbreng. Moe je na het polijsten de resten verwijderen? Of hoe maak je de strop gereed voor een volgend gebruik?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@mathieu: Af en toe schraap ik er het teveel aan polijstpasta af met een schraper of de zijkant van een beitel. Het is wel zaak om voldoende over het leer te gaan, afhankelijk van het soort polijstmiddel is dit meer of minder. Door mijn ervaring als voormalig tandtechnicus voel ik zelf goed aan hoeveel of hoe weinig ik de beitel over het leer moet trekken. Het leer moet eerst mooi zwart worden en de beitel moet een beetje warm worden, dan pas komt de glans echt mooi op de beitel. Een coticule is uiteraard een pracht van een steen, ik kan hier helaas niet vergelijken... Hoe lang het leer meegaat weet ik voorlopig nog niet :)

@ornament: juweliers rood zegt me inderdaad wel wat. Ook carnaubawas is me (net als shellac) niet vreemd, opnieuw heb ik dit gebruikt als tandtechnicus. Ik heb in het verleden een vloeibaar (tandtechisch) polijstmiddel gebruikt op een stuk mdf wat heel even een goed resultaat gaf, maar daarna werd het mdf te ruw en begon het de beitels te krassen. Dit polijstmiddel rook trouwens verdacht veel naar "ça va seul" koperpoets :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Mathieu,

Ik begon decennia geleden met mijn mengsel. Ik heb nog nooit iets van een strop afgeschraapt en ik schraap ook nooit mijn schoenen af. Af en toe doe ik er weer een nieuwe laag bovenop. Bij het gebruik van sticks ligt dat mogelijk anders omdat het bindmiddel andere eigenschappen heeft.
Dat de bijtel beter polijst nadat die door wrijving warmer wordt heb ik nooit geconstateerd. Ik strop gewoon niet zo lang en gebruik ook geen grote druk. Sticks zijn wel gemaakt om goed te functioneren bij het ontstaan van wrijvingswarmte.

Hoe oud wordt een strop? Decennia geleden maakte ik mijn stroppen. Ook de houten geprofileerde vormen waarop leder werd gekleefd om de binnenkanalen van de gutsen te polijsten. Al deze stroppen overleven tot vandaag. Het is wel zo dat de gewone rechte strop meer afziet. Ik heb er daar meerdere van. Deze zijn allen bruikbaar , maar als die teveel reliëf krijgen maakte ik er wel eens een nieuwe. Dat reliëf ontstaat door "ongelukken". Doordat er toch eens in het leer wordt gestoken. En als ongelukken accumuleren en het leder steeds ruwer wordt, is het nog steeds te gebruiken, er komen geen krassen op het gereedschap. Maar is dan wel fijner om er eens een nieuw te maken.

Polijsten met dodekop levert een scherpere snede dan 8000 watersteen of dan een coticule zoals een houtbewerker die gebruikt. Scheermesslijpers gebruiken technieken om de coticule nog fijner te laten slijpen. Deze technieken zijn voor ons te tijdrovend en we kunnen veel sneller stroppen.

Vroeger gebruikte ik een ander merk transparante schoencrème, dat ging even goed. Ik gebruik geen vet om bottines waterdicht te maken.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Stomme vraag misschien, ik wil een strop maken, heb al stevig leer, maar weet niet of ik de gladde of de ruwe kant moet gebruiken.....

cas
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Voor een strop gebruik je de ruwe kant. De gladde kant kun je het beste vastplakken met bison tix contact lijm. Blijft enigzins elastisch, maar zit goed vast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.