Hoe gewoon is vurenhout?

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Gister even iets uit vurenhout gedraaid. Niet een houtsoort die je als eerste kiest om wat te maken.
Het is makkelijk te draaien. Vooral de eindbewerking met de platte beitel geeft een bijzonder glad resultaat. Tenslotte nog even gepolijst met een stuk padoek (van Rick uiteraard) (gewoon laten draaien en er tegenaan drukken) en daarna schellac. Het geheel geplaatst op een groen aangegroeide/uitgeslagen platte steen.
Maar bekijk het zelf.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
P9010002.JPG
P9010003.JPG
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Stelt
Het Nederlandse woord vuren is de genormeerde naam voor het hout van de fijnspar (Picea abies).
Met het Nederlandse woord grenen wordt geduid op hout van diverse Pinus-soorten, met name het hout van de grove den (Pinus sylvestris). Het wordt ook wel aangeduid als "grenenhout".

long live wikipedia
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Door een donkere houtsoort tegen een draaiend voorwerp te houden komen door de wrijving de inhoudssappen vrij en geven de kleur af aan de het draaiende voorwerp. Zoals met donkere walnoot. Ik heb het idee dat het met de kopse kant het beste gaat. Dus niet egaal gekleurd, maar meer gestreept.
Ja Mootje: snijdend draaien en beter nog een laatste snee met de platte beitel.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Jan

Wat voor platte beitel gebruik jij?
En hoe hou je die scherp?
Mijn platte beitels zijn na tig keer slijpen aan de snijkant niet meer recht maar lichtjes gerond.
En hoe gaat het met zo'n platte beitel als je een holle vorm draait?
Dan kom je op een gegeven moment met het heft tegen het werkstuk.

groet
Jan
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
1
49
Bavel (NL)
Mijn tuin staat dan vol met vuren met lengtes tot ca. 24m en dik tot ca. 80cm maar voor het draaien gebruik ik ze niet
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Ik dacht dat vuren grenen is, maar dan zonder kwasten. Uiteraard beide naaldhout.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee, vuren en grenen zijn toch echt anders. Bovendien kunnen kwasten overal voorkomen. Grenen staat bekend om zijn terpentijn geur bij het bewerken. Vuren heeft dit niet. Grenen is over het algemeen wat grover van structuur (alhoewel vuren ook grof kan zijn) en heeft een licht rode gloed over zich. Dit in tegenstelling tot dennen, dat lijkt meer op vuren alleen heeft dennen geen harsgangen. Uiteindelijke zijn ze wel allemaal weer familie van elkaar.

Wat leuke info;
dennen
grenen
vuren

Is overigens wel een site voor je favorieten, erg informatief.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Even Jan van Berkel antwoorden.
Daarvoor moet ik echter eerst wat foto's maken. Kijken of dit wil op de nieuwe windows7.
Dus Jan zo snel mogelijk zie je alle platte en bijna platte beitels.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jan, zie rubriek houtdraaigereedschap en werkwijze - titel "gebruik platte beitel".
Overigens blijkt het staal van de Flier beitel minder bestand tegen hitte dan ik aanvankelijk dacht.
Gisteren bij Rick begonnen de hoekjes te "blauwen"; geen goed teken dus.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.