Eenvoudige magnolia schaal met deksel

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Dit is mijn laatste draaiwerk, een simpele magnolia schaal met deksel met een knop gemaakt van ''Queen Ebony'', wat ik gekregen heb van een Australische dame om er knopjes van te maken. Had nog nooit Ebony gedraaid, ik moet zeggen dit spul is keihard, maar met een echt scherpe detail guts wel goed te draaien. Dit Queen Ebony is afkomstig van de Salomons eilanden.
De afmetingen van deze schaal 140mm op de grootste diameter, en 130mm hoog inclusief het knopje.
Heb de schaal afgewerkt met drie lagen Acrylaat transparante beits op waterbasis.
Cheers, Ad



Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
ad

het ziet er wederom goed uit. ebony = ebben??? hoe zit het dopje bevestigd aan de deksel???

rick
Hoi Rick, inderdaad ebbenhout, maar er zijn diverse soorten ebbenhout, o.a uit Ceylon. maar dit komt van de Salomons eilanden. Krijg nog meer Australisch hout opgestuurd om uit te proberen.
Het knopje zit gelijmd in een geboord gaatje en is met een Ebony dopje aan de binnenzijde afgedicht om het gaatje af te werken.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi gedaan Ad, ik zag hem ook al op het Australische forum. Ik dacht toen, hij zal ook wel op het NL forum verschijnen. Dus reageer ik hier maar, dat praat wat makkelijker.

Ik vind de vorm heel erg geslaagd. Eenvoudig, maar elegant. En zo eenvoudig istie toch ook weer niet? Heb je deze schaal vooraf ontworpen, of begin je te draaien wat er in je hoofd opkomt? En welke ontwerptechnieken gebruik je?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Mooi gedaan Ad, ik zag hem ook al op het Australische forum. Ik dacht toen, hij zal ook wel op het NL forum verschijnen. Dus reageer ik hier maar, dat praat wat makkelijker.

Ik vind de vorm heel erg geslaagd. Eenvoudig, maar elegant. En zo eenvoudig istie toch ook weer niet? Heb je deze schaal vooraf ontworpen, of begin je te draaien wat er in je hoofd opkomt? En welke ontwerptechnieken gebruik je?
Bedankt woodworker, op het Australische forum was wat verwarring of het nou wel een finial was of niet die ik op het deksel geplaatst had. Die daar in down under denken dat het begrip finial alleen maar is iets met een puntig uiteinde en dan ook nog lang met allerlei tierelantijnen ertussen in, maar zoiets staat absoluut niet op zo'n schaal met deksel.
Ik ontwerp alles op de computer met autocad, en werk dus volgens tekening, meestal wijk ik tijdens het draaien er wat van af.
Groetjes, Ad
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ad de Crom zei:
Ik ontwerp alles op de computer met autocad, en werk dus volgens tekening, meestal wijk ik tijdens het draaien er wat van af.
Graag even nog wat extra info Ad.
Hoe werk je dan volgens tekening? Voor de start wat potloodlijnen zetten en daarna op "het oog" verder of maak je een kartonnen malletje om af en toe eens te controleren?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Tjeerd zei:
Ad de Crom zei:
Ik ontwerp alles op de computer met autocad, en werk dus volgens tekening, meestal wijk ik tijdens het draaien er wat van af.
Graag even nog wat extra info Ad.
Hoe werk je dan volgens tekening? Voor de start wat potloodlijnen zetten en daarna op "het oog" verder of maak je een kartonnen malletje om af en toe eens te controleren?
Helemaal juist Tjeerd, Ik maak een op een afdrukken, en knip de vorm eruit om te controleren.
Maar ik start met potloodlijnen om de vorm in eerste instantie vast te leggen.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Is autocad daar geschikt voor? Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd te ontwerpen met een Cad programma. Maar ik vond het waardeloos, het lukte niet of nauwelijks om bewerkelijke vormen en krommingen te tekenen. En als je op het laatst een maat veranderde, was direct de hele bemating in de war. Ik hou het toch maar gewoon op potlood en papier. Ik trek net zolang contouren over tot ze me zinnen, dan kopieer ik het. Op die manier kan ik het gedeelte waar ik tevreden over ben, niet meer uitgummen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Is autocad daar geschikt voor? Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd te ontwerpen met een Cad programma. Maar ik vond het waardeloos, het lukte niet of nauwelijks om bewerkelijke vormen en krommingen te tekenen. En als je op het laatst een maat veranderde, was direct de hele bemating in de war. Ik hou het toch maar gewoon op potlood en papier. Ik trek net zolang contouren over tot ze me zinnen, dan kopieer ik het. Op die manier kan ik het gedeelte waar ik tevreden over ben, niet meer uitgummen.
Hoi woodworker, autocad is daar zeker wel geschikt voor, kun je als je het wilt ook in 3D mee tekenen. Misschien heb je weinig ervaring met autocad, ikzelf teken al vanaf het begin van de jaren 90 met autocad natuurlijk voor mijn beroep als ontwerper van machines.
Maar op papier gaat dat natuurlijk ook goed zoals ik voor het autocad tijdperk dat ook deed.
Maar nu wil ik niets anders meer dan met autocad of inventer werken, gaat veel sneller.
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.