Houten schroefspindels in gebruik.

tuoh

Oud hout
Vandaag wat tijd genomen om een nieuw kruis te testen, althans dat was de bedoeling, maar één en ander is wat uit de hand gelopen. Heb niet alleen verschillende materialen getest maar ook verschillende groottes en verschillende afmetingen voor de plaats van het middelste scharnierpunt. Een hele hoop variabelen waar je quasi eindeloos mee kan spelen zo blijkt.

Wat steeds naar voor kwam, het kruis krijgt serieus wat kracht te verduren op een heel ongunstige manier. Gevolg, alle geteste materialen buigen door, zelfs Haagbeuk met staande houtnerf!! Dit heeft zijn consequentie's voor de plaats van het middenscharnier, er moet geanticipeerd worden op dit doorbuigen door de onderste helft van de benen wat langer te laten dan bij een stalen exemplaar gebruikelijk. Dit verschil blijkt bij het definitieve houten kruis 8mm te bedragen, maar voor de werking maakt dit verder niet uit.
Het Berken multiplex blijkt dus ook te flexibel, meer nog dan Es, zelfs bij het vergroten van de sectie is er nauwelijks verschil te merken.
HET kruis is er dus eentje uit Haagbeuk geworden, 2 benen van 18mm x 45mm en 230mm lengte klaren de klus;)

Omdat ik nu toch aan het klooien was met het bankschroefje ook maar ineens de spindel aangepast, met de messing "baton" was ik niet gelukkig, deze is nu vervangen door een dikker stalen exemplaar, lijkt mij toch meer gepast hier. Het enige wat nog moet gebeuren is de beide bekken bekleden met een stukje leder, eens dat gefixt is heb ik een stuk opspangereedschap bij in de collectie:D

Verschillende testexemplaren.
CIMG3414.jpg

Detail bovenste scharnierpunt.
CIMG3417.jpg

Een nieuw kruis en aangepaste spindel.
CIMG3423.jpg

Klaar voor actie.
CIMG3425.jpg
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Langere onderbenen? A priori vond ik het vreemd omdat de voorspanning toeneemt met de openening van de schroef, ik zou eerder denken aan een voorspanning die los staat van de opening van de schroef. Maar anderzijds de kruisas komt bij het openen ook naar boven en geeft een kleinere hefboomas en dus grotere krachten op het kruis.

Zou een houten kruis (gezien zijn laag gewicht) niet langs onder vastgemaakt kunnen worden voor een zo groot mogelijke hefboom?
 

tuoh

Oud hout
@Damien,

dat is nu éénmaal de wet van oorzaak en gevolg, maar in dit geval valt het mee, de bankschroef is nu bruikbaar tot een inspanbreedte van 120 à 140mm, verder openen word lastiger door de te lange benen. Maar dergelijke afmetingen gaan zelden of nooit ingespannen worden, ik ga er dus geen last van hebben.

Een betere oplossing is er ook, maar niet meer voor dit bankschroefje. Bij een volgend exemplaar zou ik de uitsparingen in de bankschroef waar het kruis in loopt voorzien van een schuin oplopende bodem naar onder toe. Het ondiepste punt onderaan dus, daar waar het houten kruis de meeste voorspanning nodig heeft, bij het verder open draaien komt er dan automatisch ruimte om de overlengte van de benen te compenseren;)

Dat (houten) kruis omgekeerd monteren is geen slecht idee, dat is het waard om eens te onderzoeken. Ik ga het bankschroefje eens terug onder handen moeten nemen, kruis demonteren, vulstukken lijmen in de groeven en opnieuw beginnen opbouwen:p


Mvg,

André
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het werkt, zo laten, bedankt voor al de informatie. Ik denk nu dat het omgekeerd monteren niet echt nodig is, een uitgestrekte kruis heeft minder buigbelasting en kan de extra belasting van de kortere hefboomas beter aan. Anderzijds eenmaal op zijn kop zou men het een St Pieterskruis kunnen noemen :).
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
zo heb ik dus geprobeerd om schroefdraad te maken.
in de foto's zie je het gereedschap en het resultaat.
met essen ging het nog het best, die brokkelt het minst


groet
Jan
DSC_0259.jpgDSC_0260.jpgDSC_0281.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_0259, onder 19,5 kB.jpg
    DSC_0259, onder 19,5 kB.jpg
    36,5 KB · Weergaven: 372

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
dat witte hout is echt essen.
van een slechte kwaliteit ook nog want het was een laag boompje wat aan de rand van een sloot stond.
met esdoorn ga ik het binnenkort proberen.
de rode is padouk, die brokkelde ook uit, maar dat had ik al verwacht,
en de gele is bilinga, die ziet er helemaal hopeloos uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is kornoelje hier geen geschikte houtsoort voor? Het is hard, compact en fijn af te werken. Grote diameters zijn wel maar beperkt te vinden.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik ga ervan uit dat ik een gereedschap maak of vind waarmee ik zowat elke houtsoort moet kunnen doen.
misschien wordt het een combinatie van slijpen, schuren en frezen.
ik heb wel eens hout geslepen met een grove open slijpsteen onder toevoeging van water en dat ging heel aardig.
 
A

Athanor

Guest
Is het freesje niet erg bepalend voor het resultaat? Volgens mij werkt André met een 60 graden puntfreesje. Het lijkt me dat je dan andere krachten op de groef in het hout uitoefent?

Goed om zo experimenterend tot inzicht te komen, leerzaam voor ons allen!

Fons
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
mijn idee was dat een zwaluwstaartfrees altijd van boven naar beneden drukt en snijdt
waardoor de vezels vast in het hout gedrukt worden.
bij een puntfreesje is er altijd een kant die uit het hout omhoog komt waardoor dat volgens mij eerder gaat splinteren.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Touh,

ik heb even het spanbereik van mijn bankschroefje , dat nog een maatje compacter is dan die van jou, gemeten. Bij mij eindigt het op 110 mm. Dat is op zichzelf heel veel: de bekbreedte is bij mij 80. Meer hoeft het echt niet te zijn, mijn werkbank is immers ook voorzien van de " ingebouwde" standaard voorklem en zijklem.

Nogmaals gefeliciteerd met je onderzoek en het vlot werkbare resultaat.
Je blijft ons verbazen.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Jan van Berkel,

Heb je ook een plan voor een opstelling om binnendraad te maken?
Heb je een bepaalde toepassing voor je houten spindels voor ogen?

Het is fijn en leerzaam om verschillende benaderingen voor het maken van spindels bij elkaar te zien.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Is het freesje niet erg bepalend voor het resultaat? Volgens mij werkt André met een 60 graden puntfreesje. Het lijkt me dat je dan andere krachten op de groef in het hout uitoefent?

Goed om zo experimenterend tot inzicht te komen, leerzaam voor ons allen!

Fons

Bij het schroefdraad frezen is het niet zozeer het type frees dat de doorslag geeft, de freesrichting en de gebruikte houtsoort is belangrijker voor het eindresultaat heb ik ondervonden.

Jaren geleden heeft "Killinger" eens eens kopieerdraaibank gebouwd die werkte met twee zaagbladen tegen elkaar geplaatst, de tanden waren zodanig aangeslepen dat beide zagen samen een tophoek van 60° vormden. Dat werkte fenomenaal, snel, trillingvrij, zeer zuiver resultaat, en alle mogelijke vormen waren mogelijk. Dit zou de perfecte tool geweest zijn voor buitenschroefdraad. Maar met mijn huidige manier van werken ben ik ook dik tevreden.

Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
de binnendraad wilde ik snijden met een groeffreesje, vergelijkbaar met het freesje wat andré gebruikt.
voorlopig zie ik daarvan af omdat ik bang ben dat ie gaat trillen. het freesje zou 5cm uit de spantang steken.

@andré heb je misschien een plaatje van die Killinger bank? ik vind alleen een onduidelijke foto van een bank in Amerika,
kost slechts 27,500 dollar.....

mijn toepassing voor houten schroefdraad is gewoon omdat ik dingen van hout maak die normaal gesproken niet van hout zijn,
zoals bouten, moeren, kogellagers.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
De bewuste machine is een " Killinger KM 9000 Lignomill cnc" er waren, of zijn, twee types van gemaakt, eentje met zaagbladen, de andere met een frees.
De uitvoering met zaagbladen heb ik in werking gezien en dat werkte fantastisch.

De prijs is inderdaad niet minnetjes, maar voor wat hoort wat blijkbaar:D

Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
heb je een plaatje van hoe de schroefdraad precies gesneden werd?
ik kan me er niet veel bij voorstellen en googelen op bovenstaande naam levert niets op.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Jan, deze machine is cnc gestuurd, (was zijn tijd vooruit). De machine maakt dus geen gebruik van sjablonen of iets dergelijks, alle profileringen worden via software (X en Y as) ingegeven en dan door de machine uitgevoerd. Voordelen: zeer snelle omsteltijden, geen sjablonen meer nodig, dus ook geen gesleutel aan de machine om die dingen te plaatsen.
Geen speciale profielbeitels nodig, etc.

Door de cnc sturing is quasi elke vorm mogelijk, zelfs x kantig draaiwerk:D Schroefdraad frezen is hiermee vergeleken een peulenschil, gelijk welke spoed is zonder meer uitvoerbaar, hier geen beperking door de vorm van de cutter. De twee zaagbladen samen zijn maar een 7à 8mm dik, maar je kan er gelijk welke spoed mee frezen, zelfs eentje van 50mm als je wil:D

Voor de binnenschroefdraad bied deze machine jammer genoeg geen oplossing, maar daar kan de hedendaagse cnc bovenfreesmachine wel mee uit de voeten. Wel met een geschikte frees natuurlijk. Word het wel een dure hobby dat schroefdraad frezen:D

Ps: hierbij een oude folder met het toenmalige gamma.


Bekijk bijlage Killinger-Lathes.pdf
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik geloof dat ik hem begin te snappen.
die zaagbladen liggen dus niet op zijn kant zoals ik verwachtte
maar het zijn draaiende kleine circelzaagbladen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.