Houten schroefspindels in gebruik.

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hoi Tuoh

mis ik ergens iets? je hebt het over uitleg hoe je die schroefdraad maakt maar die zie ik in dit topic nergens.
of heb je dat in Zwolle gedaan?
ik lees het nu pas en wist dus niets van Zwolle af.
kun je nog eens uitleggen hoe je die schroefdraad maakt of heb je er een filmpje van?

groet
Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Karel en André

die 18 pagina's had ik al gelezen en was zelf ook al een tijd bezig met zoiets.
ik doe het op mijn metaaldraaibank.
vanwege de te geringe centerhoogte kon ik geen bovenfrees gebruiken.
ik zou dan met het freesje boven het werkstuk uitkomen, dus heb ik een oude haakse slijptol verbouwd.
deze past nu in de beitelhouder en dat werkt perfect. ding maakt 11.000 toeren.
als frees gebruik ik een zwaluwstaartfrees van CMT die ik onder een hoek laat snijden.
probleem is dat ik mijn buitendraad niet mooi krijg; hij brokkelt uit.
weet iemand waar dat aan ligt? verkeerde houtkeuze? ik heb nu bilinga en padouk gebruikt,
allebei wel tamelijk brokkelige houtsoorten.

en André, waar het je dat freesje gehaald om de binnendraad te frezen. ik zoek al tijden zo'n ding maar kan het nergens vinden.
en met wat voor frees snij je de buitendraad?

als iemand mij uitlegt hoe ik hier foto's kan plaatsen, zal ik wat foto's van mijn opstelling plaatsen.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Buitenschroefdraad frezen geeft het beste resultaat als je van links naar rechts werkt inplaats van andersom. Beuk en Haagbeuk zijn de meest geschikte houtsoorten om mee te beginnen, die laten zich quasi splintervrij frezen.

Mijn buitenschroefdraad frees ik met een gemodificeerd puntfreesje (tophoek 60°) van Ecotools, kost niks en werkt als de beste.De freesjes voor de binnendraad heb ik gevonden bij Vanhoutte in Beernem. De freesjes die ze hebben zijn geschikt voor een spoed van maximaal 5mm. Toen ik er laatst was heb ik er nog eentje gevonden dat geschikt is voor een spoed van 10mm, maar dit was een uniek stuk, ze wisten zelf niet meer waar ze het ding destijds besteld hadden.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Er is vandaag goed en slecht nieuws te melden. Het goede nieuws is dat het houten kruis perfect werkt:D Het slechte nieuws is dat ditzelfde houten kruis snel tegen zijn limieten aanloopt, maw voor grotere bankschroeven is een houten kruis niet bruikbaar wegens niet sterk genoeg. Niet sterk genoeg omdat je niet eindeloos de sectie's kan verzwaren, het moet nog wel in te bouwen zijn.

Het zal dus bij dit ene houten kruis blijven denk ik. een volgend model ga ik voorzien van een stalen exemplaar.

Tijdens de fabricage van dit onderdeel nog op een onverwacht probleempje gebotst, het scharnierpunt van het kruis ligt namelijk niet altijd mooi in het midden van de benen zo blijkt.
Waar het scharnierpunt dan wel moet komen hangt af van een paar dingen, de diepte van de groef en de inbouwdiepte van de assen. Deze beide items bepalen hoeveel speling er nog tussen kruis en bankschroef resteert. Het is deze speling die eruit moet gewerkt worden door het scharnierpunt uit het midden te plaatsen.

Omdat ik hier pas achter kwam toen het kruis een eerste maal ingebouwd werd:mad: moest ik een andere manier verzinnen om één en ander te laten passen. Heb er een mouw aangepast door de diepte van de groef te verkleinen door middel van een ingelijmd stukje hout. Maar eind goed al goed, het bankschroefje functioneert prima, de klemkracht is ongelofelijk. Als test heb er even een balk Yellow Poplar ingeklemd van 2100mm lengte, 45mm dik en 150mm breed, die kon geen kant meer uit;)

Alle onderdelen voor een houten St-Andrieskruis.
CIMG3386.jpg

De inbouw.
CIMG3393.jpg

De aangepaste groefdiepte geeft een prima werkend kruis.
CIMG3395.jpg

Het klembereik is meer dan voldoende.
CIMG3406.jpg

De klemkracht is ook niet min:D
CIMG3412.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zou de constructie van het kruis er robuuster op worden als je het in drieën opbouwt? Twee buitendelen van dikte D en een kruisend binnendeel van dikte 2D? Met vulstukjes kan je de breedte van de groef spannen. Volgens mij heb je alle belasting dan symmetrisch waardoor je torsie minimaliseert. Of zie ik dat verkeerd?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@André

is je puntfreesje van HM of gewoon HSS? en hoeveel toeren maakt dat?
zou het uitmaken dat ie bij mij 11.000 toeren maakt i.p.v. 25.000?
en je schijffrees voor binnen draaien is die van HM?
ik kan inderdaad de voeding omdraaien, zat ik gisteren naar aan te denken maar toen was mijn hout op.
tijdens het metaaldraaien levert dat draaien van links naar rechts vaak ook mooier werk op,
de beitel trilt minder en "sleept" het werkstuk glad.

groet
Jan
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou het 'been' van de bankschroef kunnen verlengen. Als het kruis van dezelfde maten een stuk lager komt te zitten t.o.v. de spindel heeft het bij dezelfde belasting een groter moment.

Groet, Karel
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
de doorsnede van de kruisarmen is met meer dan de helft verzwakt door het boorgat en verzonken gat en dat precies op de plek waar de dwarskracht het hoogst is.
ik zou ter plekke van de scharnieras zo min mogelijk materiaal weghalen en hout nemen wat minder buigt, bijv eiken of groenhart.

groet
Jan
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die verzonken gaten kunnen misschien ook wel een stuk kleiner of zelfs vervallen.
De ringen dienen vooral om druk in de lengte van de scharnieras te verdelen. In die richting zijn alleen niet veel krachten te verwachten, denk ik. Die ringen kunnen dan ook veel kleiner of vervallen. De grootste kracht op dat punt is de hefboom waarmee de ene kruishelft de as in de andere helft probeert te kantelen, er staat immers een zijdelingse kracht op. Om die op te vangen moet het hout daar zo dik mogelijk zijn. Door nu de moeren op die as gewoon buiten het kruis te laten steken komt er meer 'vlees' om de as. De sleuven in de bankschroef hebben dan ter hoogte van de as een kleine verbreding nodig om de moeren te kunnen herbergen. De moeren kunnen evt. nog door veerringetje in een sleuf in de as worden vervangen, dan steekt er nog minder uit.

Groet, Karel
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nog een idee, passend in jouw inventiviteit met tandwielen en spindels: Je kan het kruis vervangen door een tweede spindel, die met een tandwiel en een of meer tussentandwielen gesynchroniseerd met de bovenste spindel draait. Alleen, deze spindel heeft de meeneemkraag aan de binnenkant van het bewegende 'been' zitten. Door de bekken van de bankschroef iets verder te laten uitsteken is er ruimte voor de (tussen)tandwielen.

Groet, Karel
 

tuoh

Oud hout
Die verzonken gaten kunnen misschien ook wel een stuk kleiner of zelfs vervallen.
De ringen dienen vooral om druk in de lengte van de scharnieras te verdelen. In die richting zijn alleen niet veel krachten te verwachten, denk ik. Die ringen kunnen dan ook veel kleiner of vervallen. De grootste kracht op dat punt is de hefboom waarmee de ene kruishelft de as in de andere helft probeert te kantelen, er staat immers een zijdelingse kracht op. Om die op te vangen moet het hout daar zo dik mogelijk zijn. Door nu de moeren op die as gewoon buiten het kruis te laten steken komt er meer 'vlees' om de as. De sleuven in de bankschroef hebben dan ter hoogte van de as een kleine verbreding nodig om de moeren te kunnen herbergen. De moeren kunnen evt. nog door veerringetje in een sleuf in de as worden vervangen, dan steekt er nog minder uit.

Groet, Karel

Op het moment dat ik die uitsparingen voor de rondsels in het midden aan het boren was besefte ik al dat dit niet direct mijn slimste idee van de dag was:p maar het kwaad was geschied. Die uitsparingen waren inderdaad bedoelt om kop en moer te laten wegvallen in het kruis inplaats van een uitsparing te frezen in de poten van de bankschroef. Het was heel wat beter geweest om de as te voorzien van een inwendige schroefdraad en de benen langs beide kanten dan vast te zetten met een platte schroef.

Daarom ga ik het houten kruis nog een tweede kans geven, volgende week maak ik een andere versie zonder uitsparingen in het midden. In plaats van Es ga ik dan Haagbeuk als grondstof nemen, Es veert teveel. Omdat ik dan toch aan het modificeren ben worden ook de bovenste assen vervangen door stukjes geslepen staal van 8mm, dit gaat een betere passing geven in de gaten en dus minder speling.

Word dus vervolgt.
 

tuoh

Oud hout
@André

is je puntfreesje van HM of gewoon HSS? en hoeveel toeren maakt dat?
zou het uitmaken dat ie bij mij 11.000 toeren maakt i.p.v. 25.000?
en je schijffrees voor binnen draaien is die van HM?
ik kan inderdaad de voeding omdraaien, zat ik gisteren naar aan te denken maar toen was mijn hout op.
tijdens het metaaldraaien levert dat draaien van links naar rechts vaak ook mooier werk op,
de beitel trilt minder en "sleept" het werkstuk glad.

groet
Jan

Hallo Jan,

de puntfrezen zijn HM bestuckt, de kleine frees voor de binnendraad is massief HM, zijn grotere broer is één stuk HSS. Beide hebben voor- en nadelen. Hss is scherper maar de standtijd is korter.

Mijn bovenfrees draait een 15000tr/min, maar de draaisnelheid maakt niet veel uit, het is de mix van draaisnelheid met aanvoersnelheid die telt. 11000tr/min zou dus perfect moeten werken bij een iets tragere aanvoer.


Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik heb inmiddels de voeding omgedraaid en snij nu dus linkse draad.
het gaat wel wat beter nu, ook omdat ik essen gebruikt heb.
maar ik wil toch rechtse draad snijden dus ik ga volgende week maar eens naar zo'n puntfreesje kijken.
valt me ook op dat mijn zwaluwstaartfreesje erg trilt.
kan ook zijn omdat ie niet in een spantang zit.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Je zou feitelijk de bank moeten instellen op het snijden van rechtse draad, de slede naar links laten lopen tot waar de schroefdraad moet komen, maar zonder te frezen. Dan de bank stilleggen, de motor andersom laten draaien en nu pas beginnen schroefdraad frezen, op deze manier frees je rechtse draad van links naar rechts:p Dus de draairichting van de motor zelf wijzigen en niet via de nortonkast van de draaibank de draairichting wijzigen.

Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik kan mijn bank achteruit laten lopen maar dit gaat in versnelde gang en zonder koppel.
dit heeft te maken met de koppeling die er in zit.
als ik dit anders wil moet ik naar een andere bank gaan kijken.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Ach dat is jammer, die ijlgang kan je vermoedelijk niet omzeilen door enkel de motor om te polen?

Bij het frezen van hout met een bovenfrees heb je altijd één kant die die een mooier freesbeeld heeft. Tijdens alle testen die ik gedaan heb kwam telkens naar voor dat de schroefdraad die van links naar rechts gefreesd werd het mooiste resultaat gaf. Geen of nauwelijks rafeling aan de tophoek, alhoewel dit ook sterk afhangt van de gebruikte houtsoort.
Het beste freesresultaat met buitenschroefdraad tot hiertoe heb ik behaald met Haagbeuk. Binnenschroefdraad frezen is veel minder kritisch, gebruikte houtsoort, aanvoersnelheid, etc. het heeft nauwelijks invloed op het eindresultaat. Oorzaak is hier de andere snedegeometrie van de cutter.


Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik kan de motor wel ompolen maar dan werkt de smeeroliepomp niet meer.
bovendien zit er een koppeling in die maar een kant uit werkt.
ik was er dus bijna, nu eerst maar eens een bank erbij zoeken want houtdraaien op een metaalbank is niet alles.
het bed wordt gesmeerd met leibaanolie en dat wordt nu een koek met al dat houtstof.

groet
Jan
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Tuoh,

Ik heb dit topic wat laat ontdekt maar dat maakt het niet niet minder boeiend om het te volgen. Ik zou er echt niet opgekomen zijn om zo'n kruis in hout proberen te bouwen, wegens de krachten die erop komen en mede omdat het voor mij doenbaar is om het in staal na te bouwen door middel van wat lassen.
Ik ben dan ook verrast en geboeid doordat je de grenzen weer eens weet te verleggen

Alle maten van het kruis van mijn antiek bankschroefje zijn voor de gelegenheid op dit forum gepubliceerd bij "Houtsnijden,gereedschappen en werkwijze rubriek: bankschroeven en beeldenschroeven". De asymmetrie van het kruis is er ook in terug te vinden. Ter studie, ter controle, ter inspiratie, ter verbetering of ter vermaak.. klik hier

groeten en nog meer succes
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
@Ornament,

thanks voor het opmeten van het kruis;) de afwijking in de lengte klopt met wat ik al geconstateerd had bij het houten kruis. Door die afwijking word de speling bovenaan de scharnierpunten gecompenseerd, en niet alleen dat, er word ook een zekere "voorspanning" meegegeven aan de bekken van de bankschroef. Door de onderste helft van het kruis iets langer te maken gaat de bankschroef onderaan iets wijder openstaan dan bovenaan, dit is altijd te prefereren boven het omgekeerde.

Binnenkort volgt versie II van het houten kruis, andere houtsoort, andere middenscharnier, andere assen, etc. Als deze test positief uitvalt dan denk ik niet dat er een stalen kruis gaat komen. Voor de grote jongens onder de bankvijzen gaat een stalen kruis vermoedelijk de enige optie zijn, hier zijn de krachten veel groter. Maar hier zijn de inbouwmogelijkheden dan weer een stuk ruimer, wat wil zeggen dat de houtsectie's ook een stuk groter mogen genomen worden;););) Misschien ..........

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.