Houten schroefspindels in gebruik.

tuoh

Oud hout
De titel hierboven zegt het al, hier komen werkstukken te staan die allemaal één ding gemeen hebben, er zit een houten schroefdraad in de constructie, al dan niet verstopt:D
Er zijn heel wat toepassingen te vinden die aan deze vereiste voldoen. Zelf heb ik al een wenslijstje klaar liggen, dingen die ik jaren uitgesteld heb, dingen die nu pas urgent worden, of die pas een hebbedingetje geworden zijn door een posting hier op het forum te zien:D

In elk geval elke constructie met schroefspindels die ik maak gaat hier de revue passeren. Maandag beginnen we hier met de beschrijving van de eerste constructie. Deze constructie is zondag in real time te zien in Zwolle:D

Hier alvast één prentje om mee te starten.

Mvg,

André


CIMG3344.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oh... Druivenpers, fineerpers, bankschroef, kruk, pepermolen, automatische futselplankschaaf met schroefaandrijving, verstelbare veerploeg, verstelbare sponningschaaf... Ik kan wel wat dingetjes verzinnen hoor.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een Futselblok? De dikkere broer van een futselplank, dient dan ook voor dikker hout. boîte à recaler in het frans, geen idee hoe men dat noemt.

BoitesARecaler.JPG

De tekeningen zijn van Rombaud
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Werd dat ook niet een ezel genoemd of is dat de reflectie in het beeldscherm wat ik omschrijf ;-)


inmiddels gevonden:
In het boekje van A.Rauwerda : gereedschappen deel I wordt dit een verstekblok genoemd
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Verstelbare kruk....
Bankschroef...
Verstelbare lamp....
Hoogte verstelbare werkbank (tafel)
Kruistafel voor je frees
Schaartafel (hoogte verstelbaar)
Eigenlijk alles wat verstelbaar in hoogte of breedte is.

genoeg voor nu?
 

tuoh

Oud hout
Er zijn hier al een paar dingen vernoemd waar ik zelf nog niet aan gedacht had, keuze te over dus voor toekomstige bouwprojecten:D

voor het eerste project is mijn keuze gevallen op een kleine bankschroef, hier kan ik twee testspindels voor gebruiken, kunnen die zich nog nuttig maken.

Alles begint met een ontwerp, dat is hier niet anders, met de meter in de hand eerst wat essentiële maten vast gelegd, daarna eerder schetsmatig iets op papier gezet. De hoogte van de bekken tot de vloer was de belangrijkste afmeting, de rest volgt uit dit gegeven.

CIMG3314.jpg

Volgend item, bouwmateriaal samen zoeken. Nu had ik in de "isoleercel" nog wat restjes Noten met ongenode gasten erin:mad: Niet meer te gebruiken als meubelhout, maar voor een stuk gereedschap mag er wel een gaatje meer in zitten;) Die ongenode bezoekers slaan we wel dood.

Omdat de kleine bankschroef met behulp van een spindel word vastgeklemd op een werkblad word er aan de constructie wel wat eisen gesteld. De verbindingen vragen dus wat extra zorg om deze krachten de baas te kunnen. Oplossing hier, gewigde pennen en schuin gehakte gaten, resultaat is een onwrikbare verbinding. Samen met de andere constructiedetails ( schoor in de vorm van een klos) zorgen ze voor een rigide geheel.

Na een paar uur schaaf- zaag- en hakwerk ligt het bouwpakket klaar voor montage.

CIMG3306.jpg

Op de draaibank de testspindels aangepast aan hun nieuwe functie, de schroefspindel voor de klem vroeg weinig aanpassing, enkel een gat boren voor de stang. De spindel die gaat zorgen voor de klemming op het blad vroeg wat meer werk, het ding voorzien van een handvat, het andere eind voorzien van een losdraaiend voetje, idem als bij de stalen exemplaren. Dit steunvoetje zorgt voor een makkelijkere werking van de spindel, zonder dit hebbedingetje gaat bij het aandraaien de spindel steeds willen verlopen.

CIMG3315.jpg

CIMG3316.jpg

CIMG3318.jpg


Word vervolgd.

André
 
A

Athanor

Guest
Gisteren al met bewondering je uiteg hierover aangehoord André! Fijn om het nu in dit topic nog eens uitgewerkt te zien!

Fons
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Ik heb gisteren ook vol bewondering geluisterd naar je verhaal over hoe je de spindels maakt op een draaibank. Fascinerend om te horen hoe je alles uitgepuzzeld hebt en ook zelf de tools gemaakt hebt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooie dingen maak je Andre! Wordt dit een soort staart bankschroef die boven de werkbank uit steekt?

Zeg, is het voor een bankschroef niet slimmer om een veel grovere spoed te gebruiken? Dan hoef je niet zo vaak de spindel rond te draaien.
 

WR1944

Oud hout
Zeg, is het voor een bankschroef niet slimmer om een veel grovere spoed te gebruiken? Dan hoef je niet zo vaak de spindel rond te draaien.

Dit is altijd een compromis. Aan de ene kant kan je bij een fijnere spoed met minder handkracht een grotere klemkracht uitoefenen. Maar die fijne spoed is minder sterk en vergt meer omwentelingen maken bij het in- en uitdraaien. Hoe grover de spoed, hoe groter de hellingshoek wordt en dus meer handkracht vergt. Mijn gevoel zegt me de spindels van oude werkbanken te kopieeren want daar zit eeuwen van ervaring achter.

Maar ik heb met bewondering het hele proces gevolgd. Chapeau en petje af.
 

tuoh

Oud hout
Ja, het word een bankschroef die op een werkblad geklemd word en waarbij de bekken een stuk boven het blad komen te zitten. De gebruikte spindels zijn testexemplaren die op deze manier een nuttig leven gaan leiden:D Zoals hierboven al vermeld door WR1944, zijn er altijd pro en contra's bij een bepaalde keuze. Maar buiten deze overwegingen is er nog iets om rekening mee te houden. De grootte van de spoed hangt ook af van de diameter, bij een spindel van 20mm kan je geen hele grove spoed gebruiken. die past er gewoon niet op.

De spindel voor de klemming onderaan heeft een diameter van 35mm, de spindel van de bankschroef heeft een diameter van 28mm, bij beide zit er een spoed van 4,5mm op.
Het exemplaar van 35mm diameter zou eventueel wel een grotere spoed kunnen verdragen, zeg max. 6mm, de dunne spindel zit aan zijn maximum. De ziel mag ook niet te dun worden, dat gaat ten koste van de sterkte van het geheel. Nu ziet het er op foto misschien niet direct indrukwekkend uit, maar in het echt is een spoed van 4,5mm toch niet niks, komt ongeveer overeen met een 5,5 tpi.

Voor de grote spindels (60mm diameter en meer) ga ik sowieso opteren om hier altijd een schroefdraad van 7,5mm spoed op te frezen. Deze spoed levert de vlotst lopende schroefdraad op.

hierbij nog een plaatje van de beide schroefdraad groottes naast elkaar ter vergelijking.

CIMG3300.jpg
 

tuoh

Oud hout
Wat de constructie van het bankschroefje betreft, hier moest wat aandacht besteed worden aan het samenbouwen van het geheel. Doordat het spul steeds moet geklemd worden op een drager komen er op de constructie aardig wat krachten te staan. Zo mag het geheel bij het aandraaien van de onderste spindel niet - of slechts minimaal vervormen. Omdat de onderste klem bestaat uit twee delen die haaks op het staande deel komen te zitten is hier een groot risico op vervorming. Zowel constructief als qua geometrie moet hier op geanticipeerd worden. De verbinding mag niet kunnen wijken, de haakse delen mogen niet wegplooien. Twee oplossingen hiervoor, de verbinding (een dubbele pen) word gewigd, qua geometrie worden er schoren (onder de vorm van een klos, of een koker) toegevoegd om de optredende krachten op te vangen.

Met wiggen bedoelen we hier dat de doorgaande pennen langs achter worden open gedwongen door er korte houten wiggen in te slaan, hiervoor is het wel nodig om de zijkanten van de gaten schuin weg te steken, anders kan de pen niet opengaan.

Pennen inzagen.
CIMG3308.jpg

Wiggen inslaan.
CIMG3320.jpg

Een afgewerkte verbinding, tevens de binnenschroefdraad ingelijmd.
CIMG3322.jpg

Enkele uren later is dit dan het resultaat.
CIMG3323.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Nou Andre het lijkt me dat dit wel een aardige klemkracht kan opvangen!

Zie ik goed dat je aan de bovenkant van het bankschroefje ook nog vervangbaar bek stukje (hoe noem je dat?) maakt? Het bankschroefje Lijkt me ideaal voor veel zwaluwstaartjes zagen, lekker op hoogte. Maar dan is het wel prettig om af en toe een vers inzet/bek stukje te hebben.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, klemkracht zat, alhoewel het niet direct nodig is. De onderdelen van de koker rond de bovenspindel zijn gelijmd plus geborgd met Beuken toognagels van 10mm, dat blijft wel op zijn plaats zitten zo.
Het raakvlak waarmee de bankschroef op het werkblad steunt plus het raakvlak van de spindel zijn bekleed met stukjes antislip spul, er is hierdoor weinig kracht nodig om toch een klemvast geheel te krijgen.

De spanbekken heb ik inderdaad uitwisselbaar gemaakt, dit met de bedoeling om verschillende afmetingen en vormen van spanbekken te kunnen plaatsen op één bankschroef. Het ding word zo veelzijdiger in gebruik. Zo heb ik voorlopig al twee stel vervaardigd, een set van 150mm breed en een set van 350mm breed= geschikt om zagen te klemmen tijdens het vijlen. Er zijn nog wel andere vormen denkbaar, bekken met een V-uitsparing om ronde stukken te spannen, bekken uit zacht hout, etc.. Dus wisselen van versleten bekken is ook geen probleem. Om dit wisselen vlot te laten verlopen heb ik in de bankschroef "rampa" moeren M5 geplaatst, zo is wisselen een fluitje van een cent.

De bankschroef wacht nu nog enkel op een "St- Andrieskruis" om de twee delen van de bankschroef parallel te openen en te sluiten. Hier ga ik eerst eens experimenteren met een houten "kruis" om te zien of dit sterk genoeg kan gebouwd worden om alle krachten de baas te blijven. In eerste instantie ga ik voor een mix van houten latten met stalen bussen als insert, vastgezet met epoxy. Lukt het hier niet mee dan komt er een volledig stalen versie in te zitten. Volgende week weten we meer.

Het rondsel achter de schroefspindel is zodanig van constructie dat bij het openen of sluiten dit gedeelte van de bankschroef steeds gedwongen word om mee te bewegen. De bankschroef is dus steeds met één hand te bedienen.

De (messing)stang door de spindel is een voorlopige oplossing, hier komt een stalen exemplaar voor in de plaats. Dit messing geval doet me te sterk denken aan een "baton" ;)


Klemvast.
CIMG3326.jpg

Uitwisselbare spanbekken.
CIMG3332.jpg

Geschikt om zagen te klemmen tijdens het scherpen.
CIMG3330.jpg

In de olie.
CIMG3354.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik kijk uit naar de uitvoering

Toen ik het St-Andrieskruis van de The English Woodworker zag vroeg ik me af of belasting bij een zijdelings belaste bankschroef en daaruit speling in de scharnieren niet vrij snel problemen geeft. Mogelijks doen goede stalen bussen gezet in hout het beter dan geboorde smalle ijzeren profielen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Touh,

ik ontdek deze draad nu pas. Ik zag het bankschroefje wel al op de foto's van de bijeenkomst in Zwolle en otdek nu ook de details. Ben heel erg benieuwd wat de testen met houten exemplaar zou kunnen opleveren. Of ben je inmiddels definitief overgegaan op staal voor het kruis?

In ieder geval, zo'n bankschroef is fantastisch, gewoon een must. Ik kan de mijne gewoonweg niet missen. Het staat bijna altijd op de werkbank. Een week geleden , bijvoorbeeld, hersleep (andere geometrie en TPI) ik een kapzaag, tussen twee latten geklemd met lijmklemmetjes en dat geheel was stevig geklemd in zo'n bankschroefje. Werkelijk ideaal, ook voor houtsnijders, stoelenmakers enz.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
@Ornament, ik ga in eerste instantie sowieso voor een houten kruis, zo kan ik eens testen hoe dit materiaal zich gaat houden bij deze toepassing.

Vandaag de onderdelen van het houten kruis vervaardigd en de bovenste boringen waar de asjes doorkomen versterkt met stalen rondsels. Dit is namelijk het kritieke punt bij de constructie van een houten kruis. De bovenste boringen zitten heel dicht tegen de kopse kant, zijdelingse krachten kunnen ze zonder versterking niet aan. Door er langs beide zijden stalen rondsels tegen te lijmen worden de randen van de boringen heel wat sterker. Hoe sterk? dat gaat afhangen van de epoxyverlijming, morgen weten we meer.

Zelf ben ik ook nieuwsgierig naar het eindresultaat, als ik die bovenste scharnierpunten genoeg kan versterken word het een succesverhaal, in het andere geval volgt er een treurmars;)

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.