Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 26 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 253

Houten schroefspindels in gebruik.

De titel hierboven zegt het al, hier komen werkstukken te staan die allemaal één ding gemeen hebben, er zit een houten schroefdraad in de constructie, al dan niet verstopt
    Er zijn heel wat toepassingen te vinden die aan deze vereiste voldoen. Zelf heb ik al een wenslijstje klaar liggen, dingen die ik jaren uitgesteld heb, dingen die nu pas urgent worden, of die pas een hebbedingetje geworden zijn door een posting hier op het forum te zien

In elk geval elke constructie met schroefspindels die ik maak gaat hier de revue passeren. Maandag beginnen we hier met de beschrijving van de eerste constructie. Deze constructie is zondag in real time te zien in Zwolle

Hier alvast één prentje om mee te starten.

Mvg,

André

CIMG3344.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Een notenkraker?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Neem je het lijstje ook mee. Ben wel benieuwd want ik kom ook niet verder als notenkraker en boekenpers.
    Jeroentje

Oh... Druivenpers, fineerpers, bankschroef, kruk, pepermolen, automatische futselplankschaaf met schroefaandrijving, verstelbare veerploeg, verstelbare sponningschaaf... Ik kan wel wat dingetjes verzinnen hoor.

Een Futselblok? De dikkere broer van een futselplank, dient dan ook voor dikker hout. boîte à recaler in het frans, geen idee hoe men dat noemt.

BoitesARecaler.JPG

De tekeningen zijn van Rombaud

Werd dat ook niet een ezel genoemd of is dat de reflectie in het beeldscherm wat ik omschrijf ;-)

inmiddels gevonden:
    In het boekje van A.Rauwerda : gereedschappen deel I wordt dit een verstekblok genoemd
    Laatst gewijzigd door rendew; 30-08-13 om 22:53.

Verstelbare kruk....
    Bankschroef...
    Verstelbare lamp....
    Hoogte verstelbare werkbank (tafel)
    Kruistafel voor je frees
    Schaartafel (hoogte verstelbaar)
    Eigenlijk alles wat verstelbaar in hoogte of breedte is.

genoeg voor nu?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ik mis nog de houten loep. Of staat die op de foto van Tuoh?
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Er zijn hier al een paar dingen vernoemd waar ik zelf nog niet aan gedacht had, keuze te over dus voor toekomstige bouwprojecten

voor het eerste project is mijn keuze gevallen op een kleine bankschroef, hier kan ik twee testspindels voor gebruiken, kunnen die zich nog nuttig maken.

Alles begint met een ontwerp, dat is hier niet anders, met de meter in de hand eerst wat essentiële maten vast gelegd, daarna eerder schetsmatig iets op papier gezet. De hoogte van de bekken tot de vloer was de belangrijkste afmeting, de rest volgt uit dit gegeven.

CIMG3314.jpg

Volgend item, bouwmateriaal samen zoeken. Nu had ik in de "isoleercel" nog wat restjes Noten met ongenode gasten erin Niet meer te gebruiken als meubelhout, maar voor een stuk gereedschap mag er wel een gaatje meer in zitten Die ongenode bezoekers slaan we wel dood.

Omdat de kleine bankschroef met behulp van een spindel word vastgeklemd op een werkblad word er aan de constructie wel wat eisen gesteld. De verbindingen vragen dus wat extra zorg om deze krachten de baas te kunnen. Oplossing hier, gewigde pennen en schuin gehakte gaten, resultaat is een onwrikbare verbinding. Samen met de andere constructiedetails ( schoor in de vorm van een klos) zorgen ze voor een rigide geheel.

Na een paar uur schaaf- zaag- en hakwerk ligt het bouwpakket klaar voor montage.

CIMG3306.jpg

Op de draaibank de testspindels aangepast aan hun nieuwe functie, de schroefspindel voor de klem vroeg weinig aanpassing, enkel een gat boren voor de stang. De spindel die gaat zorgen voor de klemming op het blad vroeg wat meer werk, het ding voorzien van een handvat, het andere eind voorzien van een losdraaiend voetje, idem als bij de stalen exemplaren. Dit steunvoetje zorgt voor een makkelijkere werking van de spindel, zonder dit hebbedingetje gaat bij het aandraaien de spindel steeds willen verlopen.

CIMG3315.jpg

CIMG3316.jpg

CIMG3318.jpg

Word vervolgd.

André

Athanor
    Guest
    Gisteren al met bewondering je uiteg hierover aangehoord André! Fijn om het nu in dit topic nog eens uitgewerkt te zien!

Fons

Forum Rechten