Advies opknappen beuken Fritz Hansen tafel

michiela

Nieuw lid
14 feb 2012
9
0
Ik heb al een poosje een Fritz Hansen tafel uit 1993 staan die er niet meer zo mooi uitziet. De toplaag is een beukenlaag welke "beschadigd" is.
Er zitten allemaal groeven met ik vermoed vuil in.
Hoe zou ik deze toplaag het beste kunnen opknappen zonder de toplaag te beschadigen? Gewoon schuren en een nieuwe laklaag erop?

Graag wat advies

IMAG0559.jpg

IMAG0560.jpg

IMAG0561.jpg

IMAG0562.jpg
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
in de afbeit, schuren en opnieuw lakken of olieen? Is het een massief blad of gefineerd? in het laatste geval erg oppassen dat je niet door het fineer schuurt!
 

michiela

Nieuw lid
14 feb 2012
9
0
Het is een fineerlaag. Is afbijt op alleen een laklaag wel slim? Denk dat ik begin om te tafel licht te schuren en kijken wat dat voor een resultaat geef.
Ik kan helaas niet zien of ook het fineer beschadigd is.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Als de onderkant ook gefineerd is en gelakt (wat ik mij niet anders kan inbeelden) zou ik eerst daar een stukje behandelen om te kijken wat het effect is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou ook gaan schrapen. Maar als je daar tegenop ziet kan je ook heel licht schuren.
Niet met een machine, maar gewoon met de hand. Met een schuurklosje.

Het vuil in de nerven kan je er proberen uit te borstelen met een gewone huishoudborstel.
Eventueel met een klein beetje water met ammoniak (of met de minder schadelijke variant daarvan, waar ik de naam even niet meer van weet.
En dan weer opnieuw vernissen.

Met afbeit moet je oppassen dat het in het hout trekt, en je lelijke vlekken krijgt.
En dat de nieuwe vernislaag er uiteindelijk weer snel los laat omdat er nog een beetje afbeit in het hout getrokken is.

Groeten, Raymond
 

michiela

Nieuw lid
14 feb 2012
9
0
De lak laag is er nu af. Toch nog met schuurmachine en 120 aan de slag gemoeten. Als ik het handmatig had gedaan had ik nu armen als Schwarzenegger gehad.
Maar nu... Er zitten een paar plekken in het fineer welke er volgens mij zijn ingetrokken maar daar kan ik mee leven.

Toch maar besloten om er lak op te doen om de tafel origineel te houden. Kunnen jullie adviseren welke lak goed is om hier op te doen?

IMAG1006.jpg
IMAG1007.jpg
IMAG1008.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik vind trae lyx goed verwerkbaar en krasvast. De twee compenenten uitvoering is nog harder, maar heeft wel als nadeel dat je het aangemaakte binnen 2? dagen moet verwerken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Traelyx 2 componenten lak kan je ook gewoon in batches aanmaken. Dit is de verhouding: de inhoud lak 700ml /verharder 50ml en tussen de lagen korrel 320 is het advies
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.