Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Advies opknappen beuken Fritz Hansen tafel

Ik heb al een poosje een Fritz Hansen tafel uit 1993 staan die er niet meer zo mooi uitziet. De toplaag is een beukenlaag welke "beschadigd" is.
    Er zitten allemaal groeven met ik vermoed vuil in.
    Hoe zou ik deze toplaag het beste kunnen opknappen zonder de toplaag te beschadigen? Gewoon schuren en een nieuwe laklaag erop?

Graag wat advies

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG0559.jpg
Bekeken:   384
Grootte:   50,4 KB
ID:        8461

Naam:      IMAG0560.jpg
Bekeken:   383
Grootte:   35,8 KB
ID:        8462

Naam:      IMAG0561.jpg
Bekeken:   383
Grootte:   49,7 KB
ID:        8463

Naam:      IMAG0562.jpg
Bekeken:   385
Grootte:   50,0 KB
ID:        8464

op het eerste zicht lijkt het erop dat de vernislaag inderdaad aan het loskomen en scheuren is... dus dan zou ik idd die laag vernieuwen. Maar wacht eerst nog op andere reacties hier

in de afbeit, schuren en opnieuw lakken of olieen? Is het een massief blad of gefineerd? in het laatste geval erg oppassen dat je niet door het fineer schuurt!

Het is een fineerlaag. Is afbijt op alleen een laklaag wel slim? Denk dat ik begin om te tafel licht te schuren en kijken wat dat voor een resultaat geef.
    Ik kan helaas niet zien of ook het fineer beschadigd is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Als de onderkant ook gefineerd is en gelakt (wat ik mij niet anders kan inbeelden) zou ik eerst daar een stukje behandelen om te kijken wat het effect is.

schrapen kan ook nog... daar haal ik goede resultaten mee op stoelen. Gaat ook een stuk sneller dan schuren

Ik zou ook gaan schrapen. Maar als je daar tegenop ziet kan je ook heel licht schuren.
    Niet met een machine, maar gewoon met de hand. Met een schuurklosje.

Het vuil in de nerven kan je er proberen uit te borstelen met een gewone huishoudborstel.
    Eventueel met een klein beetje water met ammoniak (of met de minder schadelijke variant daarvan, waar ik de naam even niet meer van weet.
    En dan weer opnieuw vernissen.

Met afbeit moet je oppassen dat het in het hout trekt, en je lelijke vlekken krijgt.
    En dat de nieuwe vernislaag er uiteindelijk weer snel los laat omdat er nog een beetje afbeit in het hout getrokken is.

Groeten, Raymond

De lak laag is er nu af. Toch nog met schuurmachine en 120 aan de slag gemoeten. Als ik het handmatig had gedaan had ik nu armen als Schwarzenegger gehad.
    Maar nu... Er zitten een paar plekken in het fineer welke er volgens mij zijn ingetrokken maar daar kan ik mee leven.

Toch maar besloten om er lak op te doen om de tafel origineel te houden. Kunnen jullie adviseren welke lak goed is om hier op te doen?

Naam:      IMAG1006.jpg
Bekeken:   184
Grootte:   62,6 KB
ID:        14335

Naam:      IMAG1007.jpg
Bekeken:   184
Grootte:   55,6 KB
ID:        14336

Naam:      IMAG1008.jpg
Bekeken:   183
Grootte:   31,3 KB
ID:        14337

Parketlak van glitsa is bij de bouwmarkt makkelijk verkrijgbaar.

Ik vind trae lyx goed verwerkbaar en krasvast. De twee compenenten uitvoering is nog harder, maar heeft wel als nadeel dat je het aangemaakte binnen 2? dagen moet verwerken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten