Forbo desktop lijmen

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Heeft iemand ervaring met het lijmen van forbo desktop, linoleum, op multiplex of mdf?
het wordt een tafelblad van 85 x 140cm met als toplaag de linoleum.

Ik heb zelf geen persen, alleen lijmtangen.
Misschien moet ik er helemaal niet aan beginnen het zelf te doen, en gewoon uitbesteden (maar ik zie het ook als een uitdaging het zelf te doen :))
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Hier op het werk word het geplakt met bison contact lijm (gespoten)
Beide delen inspuiten (of insmeren uit een blik) en daarna goed aandrukken.

Ramon
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Bison tix nemen. Plaat plex ergens vlak neerleggen dat je er makkelijk bij kan. Linoleum insmeren en daarna de triplex plaat. Linoleum droogt minder snel als triplex. Zorg ervoor dat de Bison tix egaal overal verdeeld is. Nu wachten tot het net droog is. Even met het topje van de vingers kijken of het niet meer pikt. Dan de linoleum er van af de korte kant opbuigen. Waar het linoleum de plaat raakt komt het niet meer los. Maar gelijk tijdig ook met een groot blok hout de lagen vast slaan. Als je het goed buigt en vast slaat komt het er egaal op te zitten.

images


Als het klaar is de linoleum en plex pas strak op maat zagen. Dus eerst zorgen voor over lengte aan alle kanten.

Bison tix is een contactlijm dus je hebt geen lijmtangen nodig. Het is jammer dat je in Rosmalen woont anders zou ik je even komen helpen.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
okay,
wat betreft het zagen: ik was van plan het alsvolgt, zie foto te maken. Dus linoleum springt in 2 mm. Dan ik niet met een overmaat lijmen, volgens mij. Andere vraag is, kan het linoleum met een cirkelzaag, netjes splintervrij gezaagd worden?
TafelbladHoeken.jpgTafelbladAfmeting.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Linoleum kan met een fijn getande cirkelzaagblad prima gezaagd worden. Precies plakken heb ik nooit gedaan en lijkt mij, vooral een eerste keer onwijs moeilijk. Je kan niet zo maar even schuiven, vast is ook gelijk vast. Je zou het kunnen proberen met een laag plastic er tussen. Wordt wel gedaan met HPL wat precies op de juiste plek moet komen. Alles lijmen, plaat, folie en linoleum. Dan heb je heel even de tijd om het linolum met plakband een vaste positie te geven. Daarna langzaam het plastic er tussen uit trekken en gelijk aankloppen. Wel wat dikker plastic nemen wat je niet zo maar kapot trekt. Op latjes leggen zou ik niet doen omdat linoleum vrij snel, vooral als het wat warmer is doorzakt.

Oja koud linoleum niet plakken dan krijg je het niet strak. Beetje opwarmen op kamer temperatuur werkt het beste.

Zou zelf kiezen voor overstek. Boel strak zagen en daarna in het linoleum een sponning frezen. Vooral door die rondehoeken zou een bovenfrees met aanlooplager ideaal zijn. En dan frees je iets door de top laag heen. Dan ben je alle lijm resten kwijt en is alles weer strak en schoon.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mooi dat het weer eens een oudje opgediept wordt! Er worden vaak nieuwe draadjes opgestart met onderwerpen die soms meerdere keren per jaar langskomen. Maar dit forum barst van "verborgen" kennis. En jij weet die op te diepen. TOP! (y)
Bij formica plakken werd er wel eens gewerkt met een electrabuis er tijdelijk tussen, en die er tussen uit rollen en dan aandrukken.
Let op: dat is bij linoleum niet aan te raden. Linoleum is zachter (minder stijf) dan formica en buigt van zichzelf door. Je loopt hiermee een risico dat het tussen de stukken elektrabuis gaat hechten. En dat wil je echt niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.