Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Forbo desktop lijmen

Heeft iemand ervaring met het lijmen van forbo desktop, linoleum, op multiplex of mdf?
    het wordt een tafelblad van 85 x 140cm met als toplaag de linoleum.

Ik heb zelf geen persen, alleen lijmtangen.
    Misschien moet ik er helemaal niet aan beginnen het zelf te doen, en gewoon uitbesteden (maar ik zie het ook als een uitdaging het zelf te doen )

Hier op het werk word het geplakt met bison contact lijm (gespoten)
    Beide delen inspuiten (of insmeren uit een blik) en daarna goed aandrukken.

Ramon

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Bison tix nemen. Plaat plex ergens vlak neerleggen dat je er makkelijk bij kan. Linoleum insmeren en daarna de triplex plaat. Linoleum droogt minder snel als triplex. Zorg ervoor dat de Bison tix egaal overal verdeeld is. Nu wachten tot het net droog is. Even met het topje van de vingers kijken of het niet meer pikt. Dan de linoleum er van af de korte kant opbuigen. Waar het linoleum de plaat raakt komt het niet meer los. Maar gelijk tijdig ook met een groot blok hout de lagen vast slaan. Als je het goed buigt en vast slaat komt het er egaal op te zitten.

Als het klaar is de linoleum en plex pas strak op maat zagen. Dus eerst zorgen voor over lengte aan alle kanten.

Bison tix is een contactlijm dus je hebt geen lijmtangen nodig. Het is jammer dat je in Rosmalen woont anders zou ik je even komen helpen.
    Jeroentje

okay,
    wat betreft het zagen: ik was van plan het alsvolgt, zie foto te maken. Dus linoleum springt in 2 mm. Dan ik niet met een overmaat lijmen, volgens mij. Andere vraag is, kan het linoleum met een cirkelzaag, netjes splintervrij gezaagd worden?
    TafelbladHoeken.jpgTafelbladAfmeting.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Linoleum kan met een fijn getande cirkelzaagblad prima gezaagd worden. Precies plakken heb ik nooit gedaan en lijkt mij, vooral een eerste keer onwijs moeilijk. Je kan niet zo maar even schuiven, vast is ook gelijk vast. Je zou het kunnen proberen met een laag plastic er tussen. Wordt wel gedaan met HPL wat precies op de juiste plek moet komen. Alles lijmen, plaat, folie en linoleum. Dan heb je heel even de tijd om het linolum met plakband een vaste positie te geven. Daarna langzaam het plastic er tussen uit trekken en gelijk aankloppen. Wel wat dikker plastic nemen wat je niet zo maar kapot trekt. Op latjes leggen zou ik niet doen omdat linoleum vrij snel, vooral als het wat warmer is doorzakt.

Oja koud linoleum niet plakken dan krijg je het niet strak. Beetje opwarmen op kamer temperatuur werkt het beste.

Zou zelf kiezen voor overstek. Boel strak zagen en daarna in het linoleum een sponning frezen. Vooral door die rondehoeken zou een bovenfrees met aanlooplager ideaal zijn. En dan frees je iets door de top laag heen. Dan ben je alle lijm resten kwijt en is alles weer strak en schoon.
    Jeroentje

Super tips. Dank. Overmaat lijmen en frezen dus.

Bij formica plakken werd er wel eens gewerkt met een electrabuis er tijdelijk tussen, en die er tussen uit rollen en dan aandrukken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten