Werkbank bouwen van multiplex en balken - hulp/advies gevraagd

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals ik al vertelde in de voorstel rubriek ben ik nog vrij groen in de houtwereld.
Nu pak ik dingen wel redelijk vlot op en is een goed begin het halve werk, dus lijkt me dat de werkplek.

De zolder is zo goed als helemaal leeg nu (ok, halve zolder, er staat een scheidingsmuur hier)
Hoe de indeling en alles zou moeten worden zal ik nog posten middels een tekening.

Wat ik nu voornamelijk zou willen weten of er voorbeelden zijn van werkbanken gemaakt van balken en platen
De werkbank zal 1 deel ca 250x60 zijn (daar zal de kolom boor op komen te staan, aan het einde de afkort zaag ik zou iets willen maken dat er een wegneembaar deel in zit om een lintzaag tussen te plaatsen zodat deze op gelijke hoogte staat als het werkblak.

Het andere deel zal hier bijna haaks op staan en wordt ongeveer een hele plaat groot (250x125)

Ik wil proberen de onderkant niet té vol te bouwen omdat ik er makkelijk bij wil kunnen om te stofzuigen

Verders heb ik nog een splinter nieuwe Heuer Front bankschroef die ik ergens wil plaatsen
Op het forum zie ik nier van die mooie klembanken (houten bankschroef, weet de naam niet, sorry) die zou ik er wel in willen maken

Op beide werkbladen wil ik een MDF offerblad leggen, dan kan ik hier rustig op zagen/boren zonder het blad zelf kapot te maken (of hebben jullie andere ideeen ?)

Ik vraag geen kant en klare oplossing, maar ideeen, plaatjes, tekeningen, alles wat me kan helpen in de goede richting...

** ik woon in almere, als er mensen zijn die iets dergelijks hebben staan en ik mag eens komen kijken....Graag !
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb het klein gehouden, liever twee tafels dan één. Een workmate afkooksel met één multiplex plaat, hardboard (mdf is waarschijnlijk beter) en een paar balken

Workmare-1.JPG

Workmare-2.JPG
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Toxiq, heb zelf net een nieuwe werkbank gemaakt en daar ook foto's van geplaatst, ben nu bezig de werkplaatst rondom die tafel afte bouwen, daarvoor had ik een kleine tafel gemaakt van multiplex, dus heb er straks 2.
zal vanavond de foto van die kleine bank plaatsen. En je mag best wel een keertje komen kijken bij deze eveneeens beginnede woodworker.
woon zelf ook in almere
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als ik zo je post lees, dan zoek je iets zoals dit:

uts_lead.jpg


zie link

Met dit idee wat aan te passen, kan je de tussenliggende modules vervangen door je machines (kolomboor, afkortzaag, etc...)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je, daar ga ik zeker even rondstruinen voor ideeen.

Ik heb inmiddels een lintzaag gekocht (vanavond ophalen)
De werkbank worden er twee, één van ca 6 diep 2,5 breed en de ander ca 125x250
Ik wil op de lang/smalle bank ik het midden een uitsparing maken waar ik de lintzaag in zet, deze moeten dan met het eigenblad op dezelfde hoogte staan als de rest, dat lijkt me handiger met langere stukken.

Als ik de lintzaag niet nodig heb haal ik die er uit en word het midden stuk gesloten met een passtuk waar ook de freesmachine in kan, dan heb ik gelijk een freesbank.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In voorbereiding op de werkbank die er moet komen kijk ik ook rond welk gereedschap ik wil plaatsen en/of integreren
Ik ga 2 werkbanken maken, de ene (A) zal ca 60 a 70 diep worden en 250 breed.
De andere (B) zal richting de 125 x 250 worden, dit wordt meer de zaagtafel waarop ik platen kan zagen, freesen etc... dus een werkbank met een offerblad

De A. bank wil ik voorzien van 1 of 2 werkbank klemmen

Nu ben ik deze tegen gekomen
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ebehoren/dubbel-geleide-werkbankspindel-hv515

Mijn vraag is of dit een degelijke klem is ?

én zou die volstaan of kies ik beter voor een maat groter ??

http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ebehoren/dubbel-geleide-werkbankspindel-hv516

Ik had ook deze nog gevonden http://www.houten-werkbank.nl/contents/nl/d258_bankschroeven.html (69 euro)

Ik hoor graag jullie suggesties
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Waar je ook hele goeie ideën kunt opdoen: a. Ron Paulk (vooral gericht op mobiliteit) en b: Holzwerken tv (bank voor gevorderden, met ingebouwde frees, en mooie klem opties). Ik heb geen linkje paraat, maar even google-en, en je bent er zo..
Succes, bri
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja dat is een kek werkbankje, het enige wat er nog aan ontbreekt m.i. is dat je er geen festool modules in kan leggen. Dus die ingebouwde freestafel is aardig maar beter was geweest op die plek festool modules in te kunnen leggen. Maar dat kan ke altijd nog erbij maken als je dat wenst.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oei oei.... daar krijg ik ideeen van, mooi hoor
Maar voor nu wilde ik voornamelijk even weten wat een slimme aanschaf is mbt de bankschroef/klem
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik vind dit wel een geinig idee, alleen met multiplex een mooie, stevige werkbank bouwen.
Zie ook de bijbehorende PDF
Heb deze zelf ook gemaakt, is een zeer degelijke constructie.
Ik wilde eerst zo'n hele mooie werkbank maken met pen en gat verbindingen, van massief hout. Maar, ik had dus geen werkbank om die werkbank op te maken.
Heb er nog steeds heel veel plezier van.
En het voordeel van de MDF toplaag (tenminste, ik heb een MDF toplaag) is dat je na enkele jaren het blad er uit kunt halen en er weer een nieuw blad op kunt zetten...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens, echter ga ik 2 banken maken, de ene zal (denk ik) betonplex worden, glijd lekker (handig met frezen) en is goed schoon te houden
De andere krijgt een MDF blad waarop gezaagd kan worden (ik zaag graag met een liniaal en inval zaag)

Van die gaten en dergelijk zou ik wel graag in maken, hoe ik de frees er in ga plaatsen weet ik ook nog niet, veel om over na te denken dus

Maaruhhhhhhh, foto's van je werkbank zijn meer dan welkom hoor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.