Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Werkbank bouwen van multiplex en balken - hulp/advies gevraagd

Zoals ik al vertelde in de voorstel rubriek ben ik nog vrij groen in de houtwereld.
    Nu pak ik dingen wel redelijk vlot op en is een goed begin het halve werk, dus lijkt me dat de werkplek.

De zolder is zo goed als helemaal leeg nu (ok, halve zolder, er staat een scheidingsmuur hier)
    Hoe de indeling en alles zou moeten worden zal ik nog posten middels een tekening.

Wat ik nu voornamelijk zou willen weten of er voorbeelden zijn van werkbanken gemaakt van balken en platen
    De werkbank zal 1 deel ca 250x60 zijn (daar zal de kolom boor op komen te staan, aan het einde de afkort zaag ik zou iets willen maken dat er een wegneembaar deel in zit om een lintzaag tussen te plaatsen zodat deze op gelijke hoogte staat als het werkblak.

Het andere deel zal hier bijna haaks op staan en wordt ongeveer een hele plaat groot (250x125)

Ik wil proberen de onderkant niet té vol te bouwen omdat ik er makkelijk bij wil kunnen om te stofzuigen

Verders heb ik nog een splinter nieuwe Heuer Front bankschroef die ik ergens wil plaatsen
    Op het forum zie ik nier van die mooie klembanken (houten bankschroef, weet de naam niet, sorry) die zou ik er wel in willen maken

Op beide werkbladen wil ik een MDF offerblad leggen, dan kan ik hier rustig op zagen/boren zonder het blad zelf kapot te maken (of hebben jullie andere ideeen ?)

Ik vraag geen kant en klare oplossing, maar ideeen, plaatjes, tekeningen, alles wat me kan helpen in de goede richting...

** ik woon in almere, als er mensen zijn die iets dergelijks hebben staan en ik mag eens komen kijken....Graag !

Ik heb het klein gehouden, liever twee tafels dan één. Een workmate afkooksel met één multiplex plaat, hardboard (mdf is waarschijnlijk beter) en een paar balken

Workmare-1.JPG

Workmare-2.JPG

Toxiq, heb zelf net een nieuwe werkbank gemaakt en daar ook foto's van geplaatst, ben nu bezig de werkplaatst rondom die tafel afte bouwen, daarvoor had ik een kleine tafel gemaakt van multiplex, dus heb er straks 2.
    zal vanavond de foto van die kleine bank plaatsen. En je mag best wel een keertje komen kijken bij deze eveneeens beginnede woodworker.
    woon zelf ook in almere

Coonman, bedankt voor de uitnodiging, daar ga ik graag op in.
    Ik stuur je een PB

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Als ik zo je post lees, dan zoek je iets zoals dit:

zie link

Met dit idee wat aan te passen, kan je de tussenliggende modules vervangen door je machines (kolomboor, afkortzaag, etc...)

Athanor
    Guest
    Om nog wat meer ideeën op te doen kun je ook op de site van start woodworking kijken:
    http://www.startwoodworking.com/workbench-plans

Succes!

Fons

Dank je, daar ga ik zeker even rondstruinen voor ideeen.

Ik heb inmiddels een lintzaag gekocht (vanavond ophalen)
    De werkbank worden er twee, één van ca 6 diep 2,5 breed en de ander ca 125x250
    Ik wil op de lang/smalle bank ik het midden een uitsparing maken waar ik de lintzaag in zet, deze moeten dan met het eigenblad op dezelfde hoogte staan als de rest, dat lijkt me handiger met langere stukken.

Als ik de lintzaag niet nodig heb haal ik die er uit en word het midden stuk gesloten met een passtuk waar ook de freesmachine in kan, dan heb ik gelijk een freesbank.

In voorbereiding op de werkbank die er moet komen kijk ik ook rond welk gereedschap ik wil plaatsen en/of integreren
    Ik ga 2 werkbanken maken, de ene (A) zal ca 60 a 70 diep worden en 250 breed.
    De andere (B) zal richting de 125 x 250 worden, dit wordt meer de zaagtafel waarop ik platen kan zagen, freesen etc... dus een werkbank met een offerblad

De A. bank wil ik voorzien van 1 of 2 werkbank klemmen

Nu ben ik deze tegen gekomen
    http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...kspindel-hv515

Mijn vraag is of dit een degelijke klem is ?

én zou die volstaan of kies ik beter voor een maat groter ??

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...kspindel-hv516

Ik had ook deze nog gevonden http://www.houten-werkbank.nl/conten...schroeven.html (69 euro)

Ik hoor graag jullie suggesties
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 16-10-13 om 09:53.
    Met een hamer past alles...

Waar je ook hele goeie ideën kunt opdoen: a. Ron Paulk (vooral gericht op mobiliteit) en b: Holzwerken tv (bank voor gevorderden, met ingebouwde frees, en mooie klem opties). Ik heb geen linkje paraat, maar even google-en, en je bent er zo..
    Succes, bri
    Hout Moet...

Forum Rechten