Plexiglas verspanen

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bij het maken van m'n freestafeltje had ik voor de afzuiging in de langsgeleider een stukje plexiglas (dikte 10 mm) voorzien. Nu was dat niet zo makkelijk te zagen. Ik dacht dit gewoon in m'n CMS-TS55 zaagtafeltje gemakkelijk te kunnen zagen. Ik had gewoon het 48 tands bijgeleverde zaagblad gebruit. Maar de spanen van het plexiglas smeltten en blokkeerden alles.
DSC_0012.jpg
Naderhand dan maar es op de Festoolsite gekeken. Daar stond dat het gebruikte blad wel geschikt was, maar dat de snelheid op 4 moest worden ingesteld. Ik had die op 6 staan, met het gekende gevolg.
Met de snelheidsregeling op 4 vond ik dat het eigenlijk nog niet zo vlot zaagde. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Ik wil graag nog wat hulpstukken voor de freestafel (oa een schuiftafel) in plexiglas maken.
Boren en draad tappen gaat prima, maar is het ook mogelijk om plexiglas met een houtfrees te verspanen? Is hier speciaal snijgereedschap voor nodig en welke snelheden moet je dan gebruiken?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Pascal
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is al weer even geleden maar ik heb zoiets gehad met freesen.
Oude bootraampjes moesten opnieuw gemaakt worden
Om ze snel/makkelijk hetzelfde te krijgen deden we dit met een kopieerfrees.

Een test op het oude raam was teleurstellend, het smolt meteen, het nieuwe materiaal konden we wel zonder problemen freesen
Waarom het ene wel smolt en het andere niet is me tot op de dag vandaag onduidelijk gebleven
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
In ieder geval lage toerentallen gebruiken, anders smelt het inderdaad.
Van deze pagina een aantal tips:
"Voor plexiglas verbetert het resultaat door smering met zeepsop. (red.: dit lijkt me niet werkbaar voor een bovenfrees)
Is er geen koeling mogelijk maak dan gebruik van het variëren van het toerental en de aanzet om zo de warmte uit het materiaal te krijgen.
EENSNIJDER: In de regel worden de eensnijders gebruikt voor kunststoffen, hout en non-ferro metalen.
Dit omdat de goede spaanafvoer hier een groot voordeel geeft.
Perspex geeft de beste resultaten als u gebruik maakt van een gegoten kwaliteit. Tevens kunt u het verkleven van de spannen tegengaan door te koelen met lucht (red.: perslucht dus). U zorgt er dan ook voor dat het statische gruis niet aan u frees blijft hangen en later voor problemen gaat zorgen."
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik dacht dat ze voor hader plastic het blad voor aluminium aanraden. Ik heb geen ervaring met plexiglas zagen, maar voor polycarbonaat en alu zaag ik met dat blad op standje 3.

linkje
 
Laatst bewerkt:

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor alle tips. Ben net terug van de winkel voor dat Festool zaagblad, het was jammer genoeg niet binnen, dat wordt dus bestellen. Al was het maar om het andere 48 tands blad te sparen.
Ik heb een nogal groot stuk plexiglas kunnen recupereren waar ik wel enige hulpstukken voor m'n freestafeltje uit kan maken, dus is die extra aankoop wel te verantwoorden ;).
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ondertussen is het TF52 (trapezium vlaktand) zaagblad binnen en in gebruik. Zagen op stand 3 geeft een hele propere zaagsnede. Spanen zijn korte kleine snippers. Werkt perfekt dus:cool:.
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.