nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Ernst,

Leuk te horen dat er meer schuurknutselaars rondlopen. Je bent zeker niet te laat om ook een draadje te beginnen. Er is nog wel ruimte lijkt mij om eens een andere bouwmethode te belichten. Ik beleef plezier aan het delen van mijn bouwproces.
Er is niks mis met een sloep uit multiplex, met een beetje geluk lig je eerder in het water dan ik.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Na de plaatsing van de achtersteven was het tijd om het frame in de juiste vorm te schaven. Door latten over de lengte te plaatsen op verschillende plaatsen is het mogelijk om de hoge punten aan te tekenen en met de schaaf bij te werken. Voor het achterste deel met de dubbele kromming is het wel opletten om met een holschaafje het juiste profiel aan te brengen.

P6260472.jpg
Na een aantal keer passen en schaven wordt de hele romp bijgewerkt.

Aangezien de romp en het interieur in mahonie moet worden afgewerkt heb ik een aantal planken met verschillende diktes gezocht om alles van te kunnen maken.

Voor de romp zocht ik 6m lange delen om de strips zonder lassen te kunnen toepassen.
Na enig speurwerk heb ik planken van 7,2m lang, 65cm breed en 40mm dik gevonden. Uit twee van deze planken kan ik bijna alle strips maken. Het voordeel is ook dat de tekening en kleur van het hout uniform is aangezien het uit twee planken van de dezelfde stam komt.
De planken van deze afmeting zijn niet te tillen, laat staan over een zaagtafel te halen. Vandaar dat ik met de handcirkelzaag deze te lijf ben gegaan.

P6210470.jpg
Uit deze plank komt het eerste deel van de strips.

P7131047.jpg
Na het de strips op dikte geschaafd te hebben kon ik de freestafel instellen om een hol en een bol profiel aan te brengen.


P7131050.jpg

P7131056.jpg
Deze hol/bol methode wordt veelal toegepast in de kano bouw, met dit verschil dat mijn strips 15mm dik zijn ipv 6mm en de frezen een radius van 20mm hebben.

Groet Serge
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Wauw!
Lekkere plankjes zijn dat ;)

Grappig dat je dat op deze manier maakt.

Ik heb pas een kano op deze manier gemaakt, maar zal er nooit aan gedacht hebben om een sloep op deze manier te 'bekleden'.

Succes verder.

Gr ernst
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
ik ben het met jullie eens dat het ongebruikelijk is om dergelijke bewerkingen buiten te moeten. mijn werkplaats is voor de meeste werkzaamheden groot genoeg , maar voor deze lengtes moet ik toch naar buiten. En gelukkig heb ik goede buren.

@Ernst, als ik je site bekijk ben ik onder de indruk van de kano. Als je zover bent wil ik ook graag volgen hoe de sloep gemaakt wordt. Iemand die zo precies werkt moet een nette sloep kunnen maken.


Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Na het maken van de strips zo snel mogelijk een begin gemaakt door een aantal rijen aan te brengen.

P7141057.jpg

P7141058.jpg
Eerste een aantal proefpassingen gedaan om de gewenste lijn te krijgen.
Toen ik drie strips aan beide zijde aangebracht had kwam het inzicht dat de achterzijde eerst gereed moet zijn om de strips door te kunnen laten lopen.:eek:
Ik wilde het kopse hout zichtbaar hebben aan de achterzijde. Dus eerst een dunnne mahonie multiplex gelijmd en deze later bekleed met een visgraat motief en een afwerkrand rondom.

P7281282.jpg

P8071290.jpg

P8071293.jpg
Nu de achterkant bijna gereed is kan ik verder ver de strips. Nu nog de schroefgaten met proppen afwerken en mooi schuren om de epoxy resten te verwijderen.

Ik heb het afgelopen weekend nog wat gelijmd maar het wordt langzaam te koud om epoxy te verwerken. Ik kan met een kleine houtkachel mijn werkplaats wel iets verwarmen, maar 15gr tot het einde van de schuur haal ik niet. Weet iemand of er epoxy te koop is die tot 5gr verwerkt kan worden. Het gaat mij nu alleen nog maar om te lijmen.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Ernst,

Het vierkant aan de achterzijde is de montageplaat waaraan ik de buitenboord wil hangen. Aangezien hier nog wat aan afgesteld moet kunnen worden heb ik een massief stuk eiken gebruikt.
Verder wil ik de romp transparant afwerken. Door de strips aan de achterzijde zichtbaar te houden werkt dit als een soort lijst die de vorm accentueert. Voorwaarde is wel dat ik netjes en met zo min mogelijk fouten moeten werken aangezien plamuren e.d. niet mogelijk is.

Op de volgende foto is de achterzijde duidelijker in beeld met de randen rondom de visgraat.

P8211315.jpg
De strips komen aan de buitenzijde als een extra rand in het zicht.

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Nu de achtersteven voor zover gereed is, wil ik zo snel mogelijk de strips monteren op de romp. Voor het klemmen verschillende methoden uitgeprobeerd. Er zijn veel manieren om een plankje in het gareel te krijgen.
P8171296.jpg
Het gaat langzaam om strip voor strip beide zijkanten goed passend te krijgen. Ondanks het hol/ bol frezen toch elke strips een proefpassing geven om zeker te weten dat alles goed aansluit.
PA071437.jpg
P9211424.jpg
Bij wijze van proef een aantal schroefgaten gepropt met de reststukken van de strips om een minimaal kleur verschil te krijgen.

Groet Serge
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dit gaat wel mooi worden! Al enig idee hoe je de boot uiteindelijk gaat keren c.q. uit je kot gaat krijgen? Hij gaat steeds zwaarder worden en snel nu! En O ja weet je dat houten boten die met latten opgebouwd zijn eigenlijk pas echt waterdicht worden als ze een tijdje in water hebben gelegen? Of je moet ze helemaal in de epoxy zetten en dat is eigenlijk een doodzonde zolang dat niet nodig is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit gaat wel mooi worden! Al enig idee hoe je de boot uiteindelijk gaat keren c.q. uit je kot gaat krijgen? Hij gaat steeds zwaarder worden en snel nu! En O ja weet je dat houten boten die met latten opgebouwd zijn eigenlijk pas echt waterdicht worden als ze een tijdje in water hebben gelegen? Of je moet ze helemaal in de epoxy zetten en dat is eigenlijk een doodzonde zolang dat niet nodig is.

Het lijkt er op dat deze ook door en door verlijmd wordt, zo te zien met resorcinol (b.v Aerodux). En het is zeker geen doodzonde om hout in epoxy te zetten, integendeel zelfs als het goed en doordacht uitgevoerd wordt juist een grote plus; althans, dat vind ik;).

Een prachtige post Serge van wat een hele mooie boot beloofd te worden!

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tsja ik ben van de oude slag als het om botenbouw gaat (dus geen epoxy gebruik). Orginele houten 16m2 en andere types met soortgelijke lattenbouw moest je altijd na het onderhoud en te waterlating altijd even vol laten lopen met water. Niet dat het water door de kieren naar binnen stroomde. Nee het gaat langzaam, er sijpelt gewoon langzaam water binnen door kiertje of scheurtjes op plekken waar de lijm tussen de latten heeft losgelaten (door houtwerking) of niet goed is gelijmd. Door het proces van het zwellen van het hout te bespoedigen gooi je de boot gewoon even vol met water. Weekje laten liggen, leeg hozen en hoppetee je boot is waterdicht. Wat wel grappig is dat naar mate het seizoen vertrijkt en het hout boven de waterlijn weer goed droog wordt dat je bij het schuin gaan toch weer wat water naar binnen ziet sijpelen op die stukken die normaal ruim boven de waterlijn zitten. Het hoort gewoon bij dergelijke boten zo. Alles dicht smeren met epoxy is leuk en aardig maar de grootste vergissing begaat men daarbij vaak om het hout geheel in te sluiten met epoxy. Dat is een recept om een klassieke boot volledig te doden. Ik kan me dan nog wel voorstellen dat men één zijde (de buitenzijde) in de epoxy zet maar dan nog kan door de werking van het hout her en der hetzelfde effect ontstaan. Een boot is namelijk geen statisch geheel wat in de huiskamer staat. Er is altijd vocht en er komen torsie krachten op.
 
A

Athanor

Guest
Dat was dan zeker geen wedstrijdboot, want daar telt elk grammetje gewicht (vocht) behalve bij heel zwaar weer.....


Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wedstrijd boten worden idd in de epoxycoating gezet om te zorgen dat ze niet dicht gewaterd hoeven te worden. Dat klopt geheel ja. Wedstrijdboten konden we ook niet betalen hè ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
wedstrijdboten liggen ook alleen in het water tijdens het zeilen en gaan daarna op de trailer of in het botenhuis in de takel om te voorkomen dat ze vol water zuigen en te zwaar worden. Er is niks mis met hout insluiten, anders zou alle multiplex ook verrotten. Het is een hardnekkig misverstand. Hout heeft het vermogen om vocht op te nemen en weer af te staan, bij dat vocht opnemen neemt het hout ook in volume toe. Als het langdurig te vochtig is, gaat het schimmelen en rotten, als het veel te droog is verpulvert het. Hout dat in Egyptische graftombes is gevonden heeft nog dezelfde mechanische eigenschappen als nieuw hout, omdat het in die tombes redelijk constant is qua vochtigheid en temperatuur. Als je hout volledig insluit in epoxy behoudt het dus die prachtige eigenschappen en is het qua volume stabiel; schimmel er rot hebben geen schijn van kans. Mijn boot is gemaakt van multiplex met aan beide zijden een laag glasweefsel, een composiet dus, en daarmee verbeter je enorm de mechanische eigenschappen en het is zeer bestendig tegen van alles.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.