nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hallo boutenbouwers,

Ik ben nieuw op dit forum en in de “botenwereld”, na een voorbereiding en het naspeuren van forums en internet ben ik begonnen om mijn eigen sloep te ontwerpen en bouwen. In autocad heb ik een model getekend met 17 spanten. De spanten worden van eiken gemaakt en het geheel met mahonie bekleed. Met de spanten-tekeningen als basis heb ik de mallen gemaakt en op een verrijdbaar frame geplaatst. Zoals gezegd ben ik grofweg in december 2012 gestart met het frame en ben nu goed onderweg. Omdat ik positieve reacties kreeg op het project wil ik dit wel delen met andere geïnteresseerden.
De onderstaande foto’s geven een beeld van de start. De komende dagen zal ik wat meer posten om chronologisch tot het huidige peil te komen.
Ik wil er wel graag bij vermelden dat dit mijn eerste boot is, en dat ik graag met hout werk maar dit niet dagelijks doe.
PA199647.jpg

Eerst het basis frame met een verbindingslat op elke 32cm.

PB039650.jpg

De verschillende mallen geplaatst.
PB039656.jpg
PB179710.jpg

De bovenzijde is vlak zodat hier blokken op geplaatst kunnen worden waarop de binnenkiel rust en waar later de vloer op vast gemaakt wordt. Tevens dient dit blok om de spanten aan te bevestigen. maar dat volgt later...
PB179711.jpg

PC099765.jpg

Van een eiken balk een binnenkiel geschaafd en in de blokken geplaatst.
icon10.png
 

tuoh

Oud hout
Je zou het niet zeggen dat dit het werk is van een "nieuweling" in het vak, dat ziet er al zeer doordacht uit, heel goed bezig:D
De fundatie is bij elk bouwwerk een heel belangrijk iets, dat is in de bootbouw niet anders, daar zie je al snel of het gaat lukken of niet. Daar moet hier niet aan getwijfeld worden, dat word een mooie sloep.

Word het een eigen ontwerp? of is het een bestaand model dat je op "papier" gezet hebt.

Succes met de bouw,


André
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Ik heb een handschets gemaakt van een klassieke roeisloep. Min of meer een whitehall versie. Deze tekening met de voor en een van de achter spanten ingescand en in autocad "overgetrokken" om er bewerkbare lijnen van te maken.Omdat ik normaal nooit met autocad werk heb ik hier waarschijnlijk een omslachtige en onhandige manier gezocht. Tijdens het ontwerpen heb ik verschillende aanzichten en doorsnede opgezet. Samen met een excel bestand waarin het geschatte gewicht belast en onbelast berekend was. Door het uitrekenen van het zwaartepunt en het narekenen van het zwaartepunt van de waterverplaatsing zijn aanpassingen in de waterlijn en de vorm van de achersteven aangebracht.Om de vorm en de stroomlijn te handhaven heb ik de kiel zo'n 150mm dieper gestoken en is de achtersteven breder en dieper komen te liggen.De volgende foto's zijn van het maken van de gelamineerde spanten. Deze bestaan voor de licht gebogen versies uit vier lagen, de achterste met een dubbele kromming hebben vijf lagen.Voor het buigen heb ik een stoomkist en een "stoomketel" gemaakt. al met al voor voorbereiding maar het ging uiteindelijk beter en sneller dan verwacht.
 

Bijlagen

  • P2090019.jpg
    P2090019.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 2.333
  • PC299886.jpg
    PC299886.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 2.333
  • PC299890.jpg
    PC299890.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 2.327
  • PC299889.jpg
    PC299889.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 2.331
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Oi Oi Oi, ik zie hem al weer aankomen, dit wordt weer zon project waar iemand zegt dat ie iets voor het eerst doet en en dan weer een pareltje van vakmanschap de werkplaats uitrolt..... heerlijk om te gaan volgen.
 
A

Athanor

Guest
Welkom bij ons forum! Je valt gelijk maar binnen met een boeiend topic hoor! Ik zal het met belangstelling volgen.

Kun je nog wat vertellen over de gelamineerde spanten? Welke lijm gebruik je daarvoor?
Wordt het een overnaadse sloep?

Het ziet er veelbelovend uit! Veel succes.

Fons
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Fons,

aanvankelijk wilde ik een kano bouwen, tijdens het ontwerpen/ tekenen ben ik meer en meer uitgekomen op een sloep ontwerp. wat ik overgenomen heb is het gebruiken van hol/ bol gefreesde strips om de romp te maken. Om de sloep de nodige sterkte te geven heb ik gekozen om een binnenkiel te plaatsen waarin de spanten dmv zwaluwstaart verbinding geplaatst konden worden. de spanten zelf zijn gebogen rond de mallen. Uit gedroogd en knoest vrij eiken meubelhout heb ik strips gemaakt van grofweg 55 breed en 8-9 mm dik. De strips zijn gebogen en na een ruime dag met PU lijm verbonden. Na de droogtijd zijn de losse spanten geschaafd tot 40 breed.
Omdat het hout in een stoomoven gezeten heeft en de PU lijm vocht nodig heeft om een goede verbinding te maken leek mij dat een goede combinatie.
Later heb ik mij meer verdiept in de lijm en ondertussen lijm ik alles met resorcinol of met epoxy.

Ik zal snel een serie foto's plaatsen met de bevestiging en de uitlijning van de spanten aan de kiel.

Groet Serge
 
A

Athanor

Guest
Mooi hoor! Wat zijn de hoofdafmetingen van de sloep?


Fons
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Sloep is 5,8 x 1,8 meter. De buitenboord hangt hier dan nog achter.
Verder heb ik nog wat foto's van de gelijmde, gefreedse spanten die geplaatst worden op de mallen. Aansluitend alle spanten op lengte maken en ter hoogte van de kiel een zwaluwstaart maken. Zodra alles uitgelijnd verbindingen aangebracht waren alle spanten verwijderen.

P2090012.jpg

P2090014.jpg

P2090017.jpg

P2090018.jpg

Volgende stap het bevestigen van de spanten aan de kiel volgt spoedig.
En weet iemand hoe ik de foto's in kan plakken zodat iemand die niet ingelogd is deze ook kan zien? alvast bedankt.

Groet Serge
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een prachtig project Serge, en een flinke uitdaging.

Mijn neef begint de laatste tijd steeds over het bouwen van een sloep.
Ik zal hem deze foto's laten zien.

Volgens mij moet je ingelogd zijn om de foto's te kunnen zien.
Wat anderen ook wel doen is bij flickr een account nemen en die foto's openbaar maken.

Groeten, Raymond
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.

groetjes placebo.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Respect voor dit soort projecten! Dat wordt zonder twijfel een mooi resultaat.

Het is wel een techniek die ik nog niet eerder gezien heb. De meeste kano's met "cedar strip building" worden direct op de mal gebouwd. De combinatie van mal, eikenhouten spanten en dan bekleden met mahonie bol/hol latten is nieuw voor mij. Er komt dan ook waarschijnlijk geen expoxy laag met glasweefsel meer over?
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
De constructie methode is ook nieuw voor mij. Maar aangezien ons gezin in de boot moet kunnen en duidelijk zwaarder belast zal worden dan de gemiddelde kano heb ik deze constructie gekozen.
Het is inderdaad bij elkaar gezocht maar de zware eiken kiel met de spanten moeten letterlijk de ruggengraat van de boot vormen. In ben ondertussen met de hol/ bol latten bezig maar dat komt vanzelf voorbij.
Eerst wil ik de bevestiging van de spanten aan de kiel laten zien.

P2100042.jpg
Hier zijn de zwaluwstaart bevestiging uit de kiel gehaald en aansluitend worden deze verlijmd en geschroefd.

P2100043.jpg

Groeten Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Met de spanten geplaatst was het passen en meten om de lijn te laten doorlopen in de voorsteven en de achtersteven. Door de spanten te laten stroken heb ik de voorsteven overgenomen op een mal.
Deze mal vervolgens omgezet in een buigmal waar de voorsteven omheen gebogen kon worden.
P3230080.jpg
Door latten te plaatsen en de spanten te schaven wordt het geheel strokend gemaakt wat uiteindelijk tot een vloeiende boeg moet leiden...
Het was een behoorlijk tijdrovend karwei maar wel dermate belangrijk voor het eindresultaat dat ik hier veel aandacht aan heb gegeven.
P3230081.jpg
P3230082.jpg

Volgende post over het maken van de voorsteven en het bevestigen aan de kiel.

Groeten Serge
 

wadierick

Nieuw lid
19 sep 2013
1
0
hoi Serge
zoals je ziet is het ons gelukt .wat fijn om zo mee te genieten .
je trotse Vader en Moeder
 

WR1944

Oud hout
Misschien is een klein beetje toelichting nuttig of interessant voor de niet-scheepsbouwers. Een lijnenplan geeft de scheepsvorm weer op de binnenkant van de scheepshuid. Het is in feite een virtuele vorm. De scheepsvorm wordt in verticale en horizontale plakken verdeeld. De resultaten van die opdeling worden in drie aanzichten getoond. Een spantenraam waar de ene helft de halfspanten naar het voorschip weergeeft en de andere helft naar het achterschip. Een half bovenaanzicht geeft de waterlijnen weer op diverse hoogten en een zijaanzicht waar de verticalen lopen. En al deze lijnen moeten vloeiend ofwel strokend verlopen. Het grootste spant wordt het grootspant genoemd maar tevens keerspant. Vanaf het grootspant valt de dikte van elk werkelijk spant aan de voorkant van de theoretische plaats voor de spanten naar het voorschip. Voor de achterspanten naar de achterzijde. De spanten worden dan strokend afgewerkt naar voren respectievelijk achteren. En het spantenraam geeft alleen de vorm van de theoretische spanten weer. De bouwspanten worden aan de hand van het lijnenplan vorm gegeven door een spant te stroken op de plaats waar een bouwspant geplaatst wordt. Al ben ik werktuigbouwer, de theorie van de scheepsbouw heeft me altijd geinteresseerd en ik kon dan ook m'n hart ophalen op de scheepswerf waar ik werkte. Die interesse kwam me goed van pas als ik een machinekamer ging inrichten. Dan hoefde ik geen scheepsbouwer te vragen om de scheepsvorm te tekenen als er iets tegen de huid bevestigd moest worden.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.

Ik sluit me hier bij aan... Oh ennuh... als je zo doorgaat, dan kon dit wel eens een potentieel item worden dat in de "eregalerij" geplaatst gaat worden !

Succes met de verdere bouw...
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Bedankt voor de aanmoedingen van de diverse lezers.
Ik ben zelf ruim voor de bouw begonnen met lezen van dit forum. Maar vooral moet ik toegeven dat veel info en voorbeelden via woodenboat.com beschikbaar was. Dit was nodig om de bouw te beginnen. Ook op you-tube zijn vooral amerikanen zeer genegen om een en ander toe te lichten. Met dit en enkele boeken als voorbereiding eerst mijn garage ingericht en omgebouwd tot een houtwerkplaats. Een ruime werkbank met vandikte bank zaagtafel e.d. en beginnen maar.
Zodra de bouw enige vorm aannam kreeg ik uit mijn omgeving aansporing om dit "op internet" te zetten. Na enige aarzeling uiteindelijk toch maar gedaan. De positieve reacties helpen wel om het voort te zetten.
Ik hoop hiermee op mijn beurt anderen te inspireren om zelf aan de slag te gaan.

De volgende stap in de bouw was het maken van een gelamineerde voorsteven. Deze is gemaakt uit eiken latten ongeveer 100mm breed en 10mm dik. Het hele pakket in de oven en voor de zekerheid 2 uur laten zitten. Even flink aanpakken en het hele pak gebogen om de mal. Het tweede pak was bedoeld als buitenkiel maar deze heb ik uiteindelijk niet gebruikt.
P4010091.jpg

Dit is mijn stoomkast waar latten tot 2mtr in kunnen.
P4010095.jpg

Eenmaal afgekoeld en een dag later het geheel gelijmd en in breedte geschaafd.
P4280129.jpg

Op de werkbank meteen een neus geschaafd voordat het geheel gemonteerd is.
P4280127.jpg

De voorsteven voor het "aftekenen" boven de kiel geplaatst. De juiste hoek en positie van de steven goed gemeten en afgetekend.
P4280131.jpg

Een afschuining aan de voorsteven gemaakt, en de kiel afgeschuind.
P5090218.jpg

Eenmaal geplaatst blijft er nog flink wat hout over om weg te schaven. Ook blijkt de kiel te ver door te lopen om de lijn van de romp goed te volgen. Na het lijmen en bevestigen aan het tweede spant kan het schaven en uitlijnen beginnen.
P5100282.jpg
P6010404.jpg

Zelfs het eerste spant zit veel te hoog voor de lijn. Door een extra blok te bevestigen tussen de spanten konden deze tot een spitse punt worden afgeschaafd. Uiteindelijk wordt het toch nog vloeiend loopt de lijn mooi door over de volledige voorsteven.
P6260474.jpg

Volgende keer laat ik zien hoe de achtersteven gemaakt is.
Groet Serge
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik ga ff een mooie hoed kopen...

Anders heb ik helemaal niks op mijn kop om voor je af te doen...

potdomme man!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.