Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 116
  1. #1

    Talking nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

    Hallo boutenbouwers,

    Ik ben nieuw op dit forum en in de “botenwereld”, na een voorbereiding en het naspeuren van forums en internet ben ik begonnen om mijn eigen sloep te ontwerpen en bouwen. In autocad heb ik een model getekend met 17 spanten. De spanten worden van eiken gemaakt en het geheel met mahonie bekleed. Met de spanten-tekeningen als basis heb ik de mallen gemaakt en op een verrijdbaar frame geplaatst. Zoals gezegd ben ik grofweg in december 2012 gestart met het frame en ben nu goed onderweg. Omdat ik positieve reacties kreeg op het project wil ik dit wel delen met andere geïnteresseerden.
    De onderstaande foto’s geven een beeld van de start. De komende dagen zal ik wat meer posten om chronologisch tot het huidige peil te komen.
    Ik wil er wel graag bij vermelden dat dit mijn eerste boot is, en dat ik graag met hout werk maar dit niet dagelijks doe.
    PA199647.jpg

    Eerst het basis frame met een verbindingslat op elke 32cm.

    PB039650.jpg

    De verschillende mallen geplaatst.
    PB039656.jpg
    PB179710.jpg

    De bovenzijde is vlak zodat hier blokken op geplaatst kunnen worden waarop de binnenkiel rust en waar later de vloer op vast gemaakt wordt. Tevens dient dit blok om de spanten aan te bevestigen. maar dat volgt later...
    PB179711.jpg

    PC099765.jpg

    Van een eiken balk een binnenkiel geschaafd en in de blokken geplaatst.

  2. #2
    Je zou het niet zeggen dat dit het werk is van een "nieuweling" in het vak, dat ziet er al zeer doordacht uit, heel goed bezig
    De fundatie is bij elk bouwwerk een heel belangrijk iets, dat is in de bootbouw niet anders, daar zie je al snel of het gaat lukken of niet. Daar moet hier niet aan getwijfeld worden, dat word een mooie sloep.

    Word het een eigen ontwerp? of is het een bestaand model dat je op "papier" gezet hebt.

    Succes met de bouw,


    André

  3. #3
    Ik heb een handschets gemaakt van een klassieke roeisloep. Min of meer een whitehall versie. Deze tekening met de voor en een van de achter spanten ingescand en in autocad "overgetrokken" om er bewerkbare lijnen van te maken.Omdat ik normaal nooit met autocad werk heb ik hier waarschijnlijk een omslachtige en onhandige manier gezocht. Tijdens het ontwerpen heb ik verschillende aanzichten en doorsnede opgezet. Samen met een excel bestand waarin het geschatte gewicht belast en onbelast berekend was. Door het uitrekenen van het zwaartepunt en het narekenen van het zwaartepunt van de waterverplaatsing zijn aanpassingen in de waterlijn en de vorm van de achersteven aangebracht.Om de vorm en de stroomlijn te handhaven heb ik de kiel zo'n 150mm dieper gestoken en is de achtersteven breder en dieper komen te liggen.De volgende foto's zijn van het maken van de gelamineerde spanten. Deze bestaan voor de licht gebogen versies uit vier lagen, de achterste met een dubbele kromming hebben vijf lagen.Voor het buigen heb ik een stoomkist en een "stoomketel" gemaakt. al met al voor voorbereiding maar het ging uiteindelijk beter en sneller dan verwacht.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door serge 72; 28-08-13 om 19:00.

  4. #4
    Oi Oi Oi, ik zie hem al weer aankomen, dit wordt weer zon project waar iemand zegt dat ie iets voor het eerst doet en en dan weer een pareltje van vakmanschap de werkplaats uitrolt..... heerlijk om te gaan volgen.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  5. #5
    Athanor
    Guest
    Welkom bij ons forum! Je valt gelijk maar binnen met een boeiend topic hoor! Ik zal het met belangstelling volgen.

    Kun je nog wat vertellen over de gelamineerde spanten? Welke lijm gebruik je daarvoor?
    Wordt het een overnaadse sloep?

    Het ziet er veelbelovend uit! Veel succes.

    Fons

  6. #6
    Fons,

    aanvankelijk wilde ik een kano bouwen, tijdens het ontwerpen/ tekenen ben ik meer en meer uitgekomen op een sloep ontwerp. wat ik overgenomen heb is het gebruiken van hol/ bol gefreesde strips om de romp te maken. Om de sloep de nodige sterkte te geven heb ik gekozen om een binnenkiel te plaatsen waarin de spanten dmv zwaluwstaart verbinding geplaatst konden worden. de spanten zelf zijn gebogen rond de mallen. Uit gedroogd en knoest vrij eiken meubelhout heb ik strips gemaakt van grofweg 55 breed en 8-9 mm dik. De strips zijn gebogen en na een ruime dag met PU lijm verbonden. Na de droogtijd zijn de losse spanten geschaafd tot 40 breed.
    Omdat het hout in een stoomoven gezeten heeft en de PU lijm vocht nodig heeft om een goede verbinding te maken leek mij dat een goede combinatie.
    Later heb ik mij meer verdiept in de lijm en ondertussen lijm ik alles met resorcinol of met epoxy.

    Ik zal snel een serie foto's plaatsen met de bevestiging en de uitlijning van de spanten aan de kiel.

    Groet Serge

  7. #7
    Athanor
    Guest
    Mooi hoor! Wat zijn de hoofdafmetingen van de sloep?


    Fons

  8. #8
    Sloep is 5,8 x 1,8 meter. De buitenboord hangt hier dan nog achter.
    Verder heb ik nog wat foto's van de gelijmde, gefreedse spanten die geplaatst worden op de mallen. Aansluitend alle spanten op lengte maken en ter hoogte van de kiel een zwaluwstaart maken. Zodra alles uitgelijnd verbindingen aangebracht waren alle spanten verwijderen.

    P2090012.jpg

    P2090014.jpg

    P2090017.jpg

    P2090018.jpg

    Volgende stap het bevestigen van de spanten aan de kiel volgt spoedig.
    En weet iemand hoe ik de foto's in kan plakken zodat iemand die niet ingelogd is deze ook kan zien? alvast bedankt.

    Groet Serge

  9. #9
    Een prachtig project Serge, en een flinke uitdaging.

    Mijn neef begint de laatste tijd steeds over het bouwen van een sloep.
    Ik zal hem deze foto's laten zien.

    Volgens mij moet je ingelogd zijn om de foto's te kunnen zien.
    Wat anderen ook wel doen is bij flickr een account nemen en die foto's openbaar maken.

    Groeten, Raymond

  10. #10
    Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
    Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.

    groetjes placebo.

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top