Boom in huis...

snuffthepunk

Nieuw lid
1 okt 2009
4
0
Hallo,

Mijn eerste post hier...
Over een tijdje verhuis ik met mijn vriendin naar onze eerste starterswoning. Het is een simpel 3-kamer appartement, maar zeker een stuk beter dan de studentenkamers waar we momenteel in wonen. Met een nieuwe woning komt uiteraard een nieuwe inrichting. We zijn beiden helemaal gek van hout. Ikzelf ben een groot liefhebber van zogenaamde "thema-meubels". Zo heb ik al (in Pirates of the caribbean stijl) een salontafel gebouwd van een halve wijnton met daarbovenop een rond tafelblad uit stellinghouten planken. Erg gaaf!
Verder is mijn ultieme droom om een blokhut uit canada te importeren, maar...

Daar gaat deze vraag niet over. Ik zit met het idee om een boomstam in onze huiskamer te gaan zetten.... Nadat je uitgelachen bent ;) ...
Ik heb een zwager die ivm werk vaak hout gratis kan leveren in de vorm van volledige stammen. Ik zie het voor me als een stam die in de lengte half doorgezaagd is en tegen de muur vastgezet wordt (zodat het lijkt of hij "in" de muur zit), eventueel tot het plafond reikt en die bovenaan zichtbaar twee of drie vertakkingen heeft die afgezaagd zijn, zodat het lijkt of deze het plafond weer in verdwijnen. Ik weet nog niet of dit met of zonder schors zal gaan worden.
De naden met het plafond en de vloer zou ik met dik touw willen wegwerken zoals op deze site te zien is, of zoals hier. (geweldige site overigens!) Het lijkt me prachtig om de boom tevens door een board te laten lopen dat dienst doet als bijv. tv meubel o.i.d, uiteraard geheel gestut met stammen
Het enige probleem is dat ik niet goed weet hoe hout zich gedraagt binnen. Ik bedoel... Is het beter om een boom te nemen die al een jaar of twee heeft liggen drogen of kan ik een "verse" boom nemen? Is er iemand die op het net ergens een soortgelijk project weet? Is het realistisch om de bast te laten zitten of gaat deze afvallen?
Ben ik hiermee uberhaupt op het juiste forum?

hoop dat er iemand is die me iets van info kan geven... 't is nogal een vreemd project ook...
 

tuoh

Oud hout
Origineel idee, voor de uitvoering ervan mag je gerust een verse stam nemen die droogt sowieso binnenshuis.
Je zal wel geconfronteerd worden met enkele scheuren, maar daar is niks aan te doen, het is eigen aan hout dat rondhout scheurt bij het drogen.

Wel best de schors verwijderen, bij het drogen van de stam gaat de schors anders loskomen.
Met schors is de stam ook zeer gevoelig voor houtboorders ( memel, houtboctor, etc...)

Mvg,

André
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Ik zou zelf een droge stam nemen in verband met het krimpen. Dat je straks als je alles eraan hebt niet na een paar weken, of maanden opeens een te korte stam hebt. Het beste zou zijn om de schors eraf te halen (droogt hout sneller en minder kans op aantasting door insecten) .

Patrizio
 

tuoh

Oud hout
SkillZz zei:
Ik zou zelf een droge stam nemen in verband met het krimpen. Dat je straks als je alles eraan hebt niet na een paar weken, of maanden opeens een te korte stam hebt. Het beste zou zijn om de schors eraf te halen (droogt hout sneller en minder kans op aantasting door insecten) .

Patrizio

Bij het drogen krimpt hout praktisch alleen in de breedte, de lengtekrimp is verwaarloosbaar, enkel Western Red Cedar heeft een meetbare lengtekrimp.

Mvg,

André
 

snuffthepunk

Nieuw lid
1 okt 2009
4
0
Hey mensen!

Vast bedankt voor de tips. Daar kan ik wel wat mee. Wordt dus blijkbaar een kale stam dan. Ik zal mijn zwager eens inlichten over ons plan zodat hij kan uitkijken naar een mooi stukkie stam. Ben benieuwd... Zodra we ons nieuwe huisje betrekken en alles n beetje op z'n plek staat ga ik eraan beginnen. Ik post wel wat fotootjes als alles klaar is :)

Nogmaals bedankt!
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
'k Ben even naar die links van je gesurft: WOOOOW!!! Die boomhut.... :shock: :shock: :shock: :shock: .
I N D R U K W E K K E N D.....
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Om verder werken te voorkomen kan je eventueel langsgroeven zagen langs de hartkant tot op enkele centimeters van de bast. Een beetje zoals ze bij massief parket doen dus. Doordat je de jaarringen onderbroken hebt blijft de stam stabieler.

Verder zijn er wel degelijk houtsoorten die na drogen hun schors behouden. Zelf heb ik goede ervaringen op dat vlak met robinia. Er zijn zeker wel houtdraaiers te vinden die nog soorten weten. Bij draaiwerk zie je soms nog dat er een deel van de schors behouden blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.