Kelk

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Na wat verbouw-werkzaamheden aan mijn huis eindelijk weer het leuke werk.
Een kelk (of moet ik het een beker noemen).
Gemaakt van Olijfhout en het onderstuk daarvan ben ik niet zeker, ik denk Palisander.
Diameter is 132mm hoogte 143mm.






P8240427.jpgP8240423.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooi hout én mooie vorm van de kelk. Heb je de voet bewust door de kelk vastgezet. Mijn voorkeur is om dit niet zo te doen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooi hout én mooie vorm van de kelk. Heb je de voet bewust door de kelk vastgezet. Mijn voorkeur is om dit niet zo te doen.
Het was een probeersel om het palisander aan de binnenzijde van de kelk te zien.
Ik vind het contrast erg mooi, maar ik realiseer mij dat de overgangsnaad in de kelk na verloop van tijd wat kan gaan wisselen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie organische vormen. Die doorlopende voet (zie ook Wim Kluck) in de bodemschaal lijkt wel decoratief, maar doet voor mijn gevoel afbreuk aan de krachtige binnenlijn van de "bokaal". Ook de uitstulping aan de onderzijde van de schaal als begin van de voet doet m.i. afbreuk aan de lijn van de buitenzijde. Zonder die doorboring en zonder die uitstulping van de schaal was deze meer zwevend en "lichter" op de voet gekomen. Niettemin een knap stukje draaiwerk. En nu maar wachten tot er een koi-karper in springt............
vr.gr. Jan Pranger
www.arstorno.nl
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit doet me echt helemaal niets. Het stuk geeft, doordat alle randen afgerond zijn, de indruk dat er met korrel 40 is geschuurd. De vorm van de kelk lijkt meer op toeval gebaseerd, hij loopt buiten al iets uit onder de rand terwijl er binnen niets gebeurd. Het is te weinig om onderdeel van de vorm te zijn, maar wel storend. Het doorlopen van het onderstel in de kelk is, eehhhh, heel apart. Op de 2e foto is het onderstel glimmend, behalve het stuk dat door de kelk heen komt. De onderkant geeft mij, door het ontbreken van strakke randen, de indruk dat de vorm min of meer bij toeval is ontstaan.

Wat is bijvoorbeeld de gedachte achter de voet: eerst een breed recht stuk, dan een smal recht stuk, dan een halve bol? Zit er een gedachte achter, de Gulden Snede of iets dergelijks? Ik zou zeggen: zet hem op de kast, en kijk er over een paar jaar nog eens naar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Jurriaan we hebben op ons forum draaiers van zeer verschillend niveau. Als ik kijk naar mijn eerste werkstukken dan weet ik dat je gelijk hebt met het grootste deel van je opmerkingen die ik zie als opbouwend. Maar voor velen is dit een redelijk werkstuk. Ik herinner mee diverse oefenschaaltjes die mijn leermeester voor het merendeel afkeurde. Mijn grootste probleem hiermee was dat ik op dat moment niet het verschil zag waarom de ene wel goed was en de andere niet. Je moet wel de kans hebben om topdraaiwerk in je handen te krijgen en te kunnen vergelijken. Ik heb in utrecht bij chr. Jorg veel geleerd op dit gebied. En kan iedereen aanbevelen om een cursus te volgen bij een topdraaier.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
In tegenstelling tot andere commentaren vind ik het doorlopen van de voet in de kelk JUIST (!!!!) erg geslaagd. Ik had het zelfs nog mooier gevonden als er nog een lichte ring in gedraaid was en dan een donker center. Tja, smaken verschillen...zo vind ik die dunne hoge torentjes die je heel erg vaak op dekseltjes ziet dan weer geen gezicht. Krijg dan meteen het gevoel dat de draaier zo iets heeft van "kijk mij eens dun kunnen draaien" , ook niet bepaald een vormgeving waarmee je door de toetsing van de kunstacademie zult geraken.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Zo zie je maar dat niet iedereen hetzelfde mooi vind.
En nee Jurriaan, hij komt niet in de kast staan.
Ik geniet er echt elke dag van. En ja, ik ben het wel met je eens dat ik over een paar jaar dingen anders zal doen.
Ik ben overigens niet iemand die vooraf een werkstuk uittekent. Ik heb meestal wel een paar stukken geselecteerd hout in de buurt van mijn draaibank liggen en dan ontstaat vanzelf het plan wat ik eruit ga draaien, bij sommige stukken kan dit weken duren maar soms ontstaat het plan in 1 dag tijd.
Verder is het wel leuk om te horen hoe verschillend mensen aankijken tegen het begrip "MOOI".
Als iedereen hetzelfde werk zou maken dan was het zeker een saaie hobby.
Dus ik ga gewoon verder met wat ik het liefst doe, de schakelaar van mijn Killinger op de AAN stand zetten en weer iets "moois" maken.
Dank voor de reacties, vooral de opbouwende kritiek daar heb ik als beginnend houtdraaier iets aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.