Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Advies gevraagd; scharnier vastzetten op kopse kant MDF

Ik zit met een moeilijk dilemma,

heb een wandkast gemaakt in MDF in landelijke stijl, ik wou gewone scharnieren nemen, die aan de buitenkant zichtbaar zijn, maar kom er nu pas achter dat ik dan in de kopse kant van de deur en lijst moet schroeven.

De scharnieren die ik wil gebruiken zijn een standaard kast scharnier, zeg maar de kleine versie van een pianoscharnier, reden; de stijl vraagt gewoon om ze te zien aan buitenkant.

Mijn MDF is 19 mm dik (15+4 opgelijmd).

Als ik schroef in de kopse kant splijt het MDF, dus dacht ik om voor te boren met een boortje van 1 mm kleiner.

Deuren zijn 48 cm op 123 cm.

Oorspronkelijk wou ik 3 scharnieren per deur zetten.
    Ander type scharnieren, zoals een paumelle of een keukenkast scharnier, dat aan de binnekant zit en niet zichtbaar is, vallen uit de boot.
    De deur voorkant zit gelijk met de lijst.

Of ik ga vol hout laten doorzagen op 19 mm, of
    bestaat er toch een manier om mijn voorzien MDF te gebruiken?
    Laatst gewijzigd door bartg; 26-08-13 om 12:20. Reden: typo's eruit gehaald

Ik weet niet of/waar je ze kan krijgen, maar omgebogen scharnieren, is dat niks?

scharnier.jpg

MDF in landelijke stijl? Met de uitstraling van 19e-eeuws boeren-MDF? Ahem, never mind. Wat je kan doen is op de plek waar de schroeven moeten komen een paar deuvels lijmen in geboorde gaten. En dan in de deuvels voorboren voor je schroeven. Als het scharnier erop zit zie je de deuvels niet meer omdat ze worden afgedekt door de bladen van het scharnier.

MDF in landelijke stijl? Met de uitstraling van 19e-eeuws boeren-MDF? Ahem, never mind. Wat je kan doen is op de plek waar de schroeven moeten komen een paar deuvels lijmen in geboorde gaten. En dan in de deuvels voorboren voor je schroeven. Als het scharnier erop zit zie je de deuvels niet meer omdat ze worden afgedekt door de bladen van het scharnier.
    Heb al vaak landelijke stijl nagebootst gezien in MDF hoor, cottage heet dat dan ;-).

Ik zou de deuvels niet in de kopskanten boren (want dan zit je weer in het kopshout van je deuvel te schroeven, plus dat als de lijm ooit faalt, de deuvel kan loskomen). 'k Zou eerder opteren voor de achterkant van de deur, waar je deuvels kunt inboren (uiteraard niet helemaal doorheen de deur) ter hoogte van de schroefpunten van de scharnier. Voor het schroeven natuurlijk ook voorboren, maar je zit dan wel in langshout te werken. Bovendien kan de deuvel niet uit het gat worden getrokken, en als hij splijt zet ie zich nog meer vast.

Succes ermee!
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Steven en ArtHarg,

hartelijk dank voor de nuttig tip,

ik ga zeker een duvel inboren, heb ook een lamello, zou dat lukken?

Ivm landelijk uit MDF, ja dat klopt, ik moet het resultaat nog afwachten natuurlijk, maar ik ben niet aan mijn proefstuk toe.

Een vd vereisten is dat je primert met Allgrund, die primer is zo stroperig, dat je de borsteltrekken er nog inziet.

En afwerken met kalkverf is de perfecte combi.

Heb het idee uit een tijdschirft Landelijk Wonen, in een van die boekjes stond een wandkast in MDF, perfect gelukt.

Hartellijk dank nogmaals, want jullie besparen me een serieuze rond extra werk, mijn 5 deuren en lijsten zijn eigenlijk al half klaar....

Bart

Dag Roald,

als dat bestond, lijkt me perfect, maar dat ben ik nog nergens tegengekomen, plus de dikte van mijn deuren is niet standaard, ik heb 15mm gebruikt, en daarop 4 mm rand geplakt, zodat ik een dieper liggend vlak heb in het midden (rand is 4 cm breed)

Straks thuis een foto maken en hier inplakken.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roald Bekijk Berichten
    Ik weet niet of/waar je ze kan krijgen, maar omgebogen scharnieren, is dat niks?
    Na even googlen kom ik erachter dat dit een bochtscharnier of insteekscharnier heet. Is dus te koop.

In kopse kant MDF kan je ook prima schroeven, maar het voorboren op de juiste maat is erg belangrijk. Minimaal de kern van de schroef. En gebruik goede schroeven. Je kan ook naast de schroeven het scharnier vastlijmen.
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 27-08-13 om 10:15.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Na even googlen kom ik erachter dat dit een bochtscharnier of insteekscharnier heet. Is dus te koop.
    ...
    Met de term insteekscharnier kwam ik nog op deze: http://www.hoekstrasmeedwerk.nl/inde...t=13&prodID=15
    Moet je ze even 3mm inlaten. Is wel erg landelijk Oh, 75 EUR per stuk. Slik.
    Knier heten ze ook, Weijntjes heeft ze.
    Prijzige dingen! Hier bij ambach en gereedschap nog wat info. Een knier wordt dus niet op de achterkant geschroefd, maar in een sleuf ingelaten.
    Als ik die prijzen zo zie, zou ik gaan voor het inlijmen van een deuvel...

Geweldig, bestaat nog ook, dus 15 scharniertjes aan 75 euro is dus 4 keer de prijs van al mijn hout samen....

Toch maar een duvelstaafke van een meter kopen, 10 dik of zo, kost me ook al bijna anderhalve euro... :-)

Bedankt allemaal, straks misschien al wat experimenteren met duveltjes, schroeven; SPAX natuurlijk.

Kast is 226 * 310 cm, moet nu nog een plankje van 290 cm halen, ik wou twee stukjes van 145 in verstek zagen, tegen mekaar lijmen en uitplamuren, maar ik ga de lijn altijd blijven zien, al is het maar in gedachten....

Trouwens; hoe behandelen jullie de kopse kant van MDF;

Ik neem de sneldrogende houtlijm (10 minuten), die leng ik aan met 50 % water (1 deel lijm, 1 deel water). Eerst de kant effe voorschuren met 120, dan met een borsteltje de lijmpap erop verven, drogen en terug naschuren met 120.

Tot nog toe is dat voro mij de snelste manier die me een perfect gladde zijkant geeft.

Mvg, Bart

Forum Rechten