Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

afkort/verstekzaag met trekfunctie...welke?

Alvast excuses als deze vraag al eerder is gesteld.

Ik ben op zoek naar een afkort/verstekzaag met trekfunctie. Het doel is o.a vloerplanken, balken, kozijnhout maar ook plintjes mee te kunnen zagen. Dus krachtig, nauwkeurig, degelijk en makkelijk in te stellen, zo diep mogelijk en zo breed mogelijk kunnen zagen (binnen technische limieten natuurlijk).

Van een kennis kreeg ik eens een Metabo KGS 255 te leen. Fijn apparaat, wel erg veel herrie, en niet superprecies. Op internet gezocht naar Metabo modellen, maar het duizelt me. Ik krijg ook onlogische modellen te zien, bijv. Metabo modellen die zwaarder qua vermogen zijn maar wel goedkoper? Festool is me echt te duur en verder ben ik niet echt een Bosch liefhebber (op mijn niet kapot te krijgen haakse slijper na dan :mrgreen: )

Wie heeft er een goed advies? Wie heeft een goede tip voor een degelijke, betaalbare machine? Alvast bedankt.

Re: afkort/verstekzaag met trekfunctie...welke?

Makita, Hitachi, DeWalt, Bosch, deze merken hebben allemaal wel één of meer goede verstekzagen in het gamma.
    Persoonlijk ben ik geen fan van de stationaire machines van Metabo.

De Kapex van Festool is hier wel de standaard, zelf gebruik ik al verschillende jaren met veel plezier zaagmachines van Elu,nu DeWalt.

Mvg,

André

Kan je aangeven waarom je de Metabo's niet kunt waarderen? Wat is er slecht aan de machines?

Ik ben inmiddels bezig met de tweede metabo afkortzaag, de nieuwe is een beetje beter dan de oude versie, maar ik vind ze nooit echt precies. de achtergeleider waar je je balkjes tegenaan legt is niet precies recht, de instellingen van graden zijn niet spot on, en de lazerlijn geeft niet precies genoeg de zaaglijn aan naar mijn smaak. Dit gaat om een KS 216 Lasercut.
    Hierbij moet ik wel aangeven dat ik de machine wel geregeld gebruik, omdat hij prima voldoet voor het iets minder precieze werk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyruse
    Kan je aangeven waarom je de Metabo's niet kunt waarderen? Wat is er slecht aan de machines?
    Heb door de jaren heen ondervonden dat de machines van Metabo niet meer de kwaliteit halen die ze dertig à veertig jaar geleden wel hadden. Metabo was in die tijd een absoluut topmerk, nu is het hoogstens een (dure)meeloper.

Mijn eerste boormachine van Metabo die ik veertig jaar geleden kocht doet het nog steeds, maar recenter aangeschafte machines gaven te snel de geest bij intensief gebruik.

Er zijn tegenwoordig krachtigere en goedkopere machines op de markt die dan nog degelijker zijn ook.
    Mijn bandschuurmachine van Makita is dagelijks in gebruik, na tien jaar heb ik mijn eerste kost gehad, een nieuwe grafietmat op de schuurzool, kostprijs een paar euro.

Hetzelfde gaat op voor afkortzaagmachines, gebruik nu Elu en Hitachi, gaan door het zwaarste hout en blijven functioneren. Ik gebruik deze machines onder andere voor het uitzagen van houten gangen en berghouten in de houtscheepsbouw, hierbij word er aardig wat gewrongen op het zaagblad omdat je met het cirkelzaagblad geen rechte lijn volgt maar een curve.( gangen lopen rond)
    Bij de Metabo cirkelzaag op het werk was na één jaar de zaagas gaar, er zat min. 3à4 mm speling op :x

Ik moet wel zeggen dat de professionele wipzaagmachines van Metabo top zijn, ze gaan door het dikste hout zonder een krimp te geven.

Voor wat betreft hun stationaire machines, die zou ik meer onder DHZ machines klasseren dan onder professionele, bij intensief gebruik laten ze nogal snel een steekje vallen, er breekt iets af, of je trekt de schroefdraad eruit, etc.. er is altijd wel iets.

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening na jarenlang gebruik van allerlei merken voor diverse klussen, het kan best zijn dat andere mensen een tegengestelde mening hebben, daarom ook dat alle merken blijven verkopen.

Mvg,

André
    ,

Ik heb alleen ervaring met een kort gebruikte Metabo van een kennis. Ik heb de machine bij het zetten van een paar getimmerde wandjes gebruikt en ik ben niet echt enthousiast geworden, met name de nauwkeurigheid was echt niet best en ik vond de machine ook nogal gammel.

Ik heb zelf 2 grote Dewalts gehad en die vond ik krachtig en degelijk. Voor normaal timmerwerk goed bruikbare machines, maar voor meubelwerk niet nauwkeurig genoeg. Vooral bij brede stukken zat er nogal wat afwijking in.

Ik heb nu 2 zagen. Een kleine blauwe Bosch (ik weet dat je geen fan bent...) die lekker licht is en dus makkelijk rond te sjouwen. Ik heb de machine aangeschaft omdat ik een lichte, compacte machine zocht voor normaal timmerwerk die niet al te nauwkeurig hoefde te zijn. De Bosch was in de aanbieding in combinatie met een zaagsteun (aanrader!), dus vandaar mijn keuze. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk enthousiast ben over de zaag. Hij heeft een verassend grote capaciteit en is nauwkeuriger dan de Dewalts.

Daarnaast heb ik een Kapex stationair opgesteld staan, maar daar hoef ik geloof ik niet echt over uit te wijden. Er is nu trouwens een goedkopere variant door Festool uitgebracht, misschien dat dat een optie is.

Ik ben een Metabo fan. Ik heb diverse Metabo elektrisch handgereedschap en tot nu toe werken ze perfect. Echter wel als DHZ/consument en niet professioneel. Sinds enkele maanden heb ik de KGS255 en ik vind hem super werken. Voor waar ik hem voor gebruik vind ik hem erg goed werken. Maar misschien dat als je nog kritischer bent dat er toch wat min punten zijn. De KGS255 kost zo’n 300 euro. Voor dat geld heb je geen Makita, DeWalt of Bosch Pro. Wel een Bosch DHZ, maar dan is de Metabo weer beter.
    Er zijn sinds kort helaas goedkopere Metabo’s met betere specificaties. Die worden echter in China gemaakt ipv europa en hebben een bijhorende kwaliteit. Jammer dat Metabo hiervoor kiest en niet zoals Bosch een duidelijk onderscheid maakt tussen dhz en pro.
    Een webshop als Toolnation.nl heeft de goedkopere modellen van Metabo en Bosch dhz niet in hun assortiment omdat ze die te slecht vinden. de Metabo KGS255 wel.

Ik zeg ook Kapex. Een heel andere benadering maar wel van hetzelfde merk is een zaagtafel met trekzaagfunctie. Dan heb je twee ineen. En dan heb ik het over de Festool precisio.

Voor afkort en verstekzagen behoort Makita tot de besten. Misschien is de Kapex nog beter. Mag ook wel voor die prijs.
    Ik heb zelf de ls1013 en ben er zeer tereden over. precies en krachtig.
    De motor staat ook onder een hoek van 45° waardoor hij minder in de weg zit dan bij andere machines.

http://www.makita.be/machine/LS1013.html

Metabo en dewalt zijn ok, maar bieden niet de kwaliteit die je ervan zou verwachten. Dewalt nam Elu over maar ze hebben zeker niet de kwaliteit overgenomen. Elu was echt wel top. Dewalt is maar een betere B&D.

In mijn belevenis heeft festool de beste Afkortzagen: super precies en plenty power.
    Metabo moet je niet aan beginnen die hebben (vind ik) slechte machines. Wij hebben ze ook op het werk en altijd zijn die beschermkappen stuk zodat wij ze weer met een kieltje vastzetten. Zelfs als de machine nieuw is werkt de kap niet goed en echt precies zijn de metabos niet.

hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben mvg Patrizio

Forum Rechten